Energiramme. Andet elforbrug?

Chr.
Chr.
Postnr: 5881
Chr. Chr.

Jeg sidder med en foreløbig energirammeberegning på vores kommende hus.

Her er der noget, jeg ikke kan gennemskue:
Udover cirkulationspumper, ventilation, varmepumpe fremgår der under "andet elforbrug" "Apparatur" et forbrug på 5150 kWh pr år. det svarer til 14,1 kWh pr dag! det synes jeg er noget af en sjat!
Kigger jeg på
Køleskab: 0,7kWh/døgn
Fryser: 0,9 kWh/døgn
Vaskemaskine, 2 gange dagligt 2,3 kWh/døgn
Tørretumbler 1 gang dagligt 2,0 kWh/døgn
så giver det 5,9 kWh pr døgn. Det er de største forbrugere, lige umiddelbart. Så er der stadig godt 8 kWh tilbage pr døgn, der skal futtes af.

Hvor er det kæden hopper af? Er det beregningen eller mig, der er smuttet et eller andet sted?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ingenioeren
Ingenioeren
Postnr: 2000
Ingenioeren Ingenioeren
Lige netop posten "Andet Elforbrug" indgår ikke som del af det samlede regnestykker og indgår derfor ikke som kritisk parameter for energirammen! Angivelse af disse forbrug har alene til hensigt, at bestemme det forventede samlede elforbrug som kan aflæses på måleren.

Der er derfor tale om et skøn på dit gennemsnitlige elforbrug inkl. lys, da belysning heller ikke medregnes til energirammen for boliger. Prøv at sammenlign tallet med dine måleraflæsninger - det skulle meget gerne afspejle det noteret forbrug eksl. pumper, ventilation ol.

Chr.
Chr.
Chr. Chr.
Hej Ingenioeren.

Desværre kan jeg ikke aflæse målerne, da huset ikke er bygget endnu.
Vi er ved at lave de sidste ting klar til myndighedspapirerne for at få en byggetilladelse, og en væsentlig del heraf er, at vi skal opfylde lavenergiklasse 2015. Så kan vi nemlig slippe for at skulle have naturgas og kan i stedet få en varmepumpe.
Vi kan komme fint under kravene, hvis vi sætter solceller op, men det vil -pga lokalplanen- komplicerer byggesagsbehandlingen, og derfor vil jeg gerne undgå dem i første omgang. Når vi er flyttet ind kan de sættes op uden at spørge kommunen eller andre, men vi skal blot meddele til BBR at vi har et elproducerende anlæg på taget.
Derfor er dit svar guld i mine øjen! Tak skal du have.

Et par små detaljer som du evt kan hjælpe mig med:
1) Hvor finder jeg lovbestemmelsen/vejledningen, der siger hvad der er med og ikke med i det samlede regnestykke?
2) Bare for lige at være helt sikker, så gælder dit svar også for et Klasse 2015 hus, ikke?

Chr

Ingenioeren
Ingenioeren
Postnr: 2000
Ingenioeren Ingenioeren
Mit svar gælder for beregninger udført i Be10, som er den nyeste version af energirammeberegningsprogrammet udgivet af statens byggeforskningsinstitut.

Den egentlige lovbestemmelse er den som er anført i bygningsreglementet, her står energirammerne for bla 2015 samt hvilke forhold der skal medregnes! Der findes en SBI anvisning 213, som beskriver de data der skal indsættes i Be10 - det er egentlig bare en brugermanual, men den giver en god forståelse for hvad der regnes på!

Chr.
Chr.
Chr. Chr.
Den vil jeg straks kaste mig over at læse på!

Tusind tak for dit hurtige svar.

Chr.

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Elforbrug
    Lav-Hus
  2. Elforbrug genvex energy 1
    Grøn energi og sparetips
  3. spørgsmål om stort elforbrug
    Grøn energi og sparetips
  4. Højt elforbrug med Jordvarme
    Grøn energi og sparetips
  5. metode til beregning af elforbrug
    Lav-Hus