Skifte kontakt - men til hvilken

mortenn
mortenn
Postnr: 3000
mortenn mortenn

Hej,

Jeg har skiftet kontakter i stueetagen og 1. salen i mit hus fra 70'erne. Nu er turen efterhånden kommet til kælderen.

I kælderen sidder der nogle stykker af denne type:

Alle andre steder har jeg bare skiftet til helt almindelige, hvide LK Fuga. Men hvad med denne? Den er en del større end en LK Fuga.

Jeg mener, at kunne huske, at min far i mine forældres nogle steder havde sat en plade - som vel og mærke så meget officiel ud - bag kontakterne, men jeg kan ikke finde disse nogle steder.

Input modtages med tak!

/Morten

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin
Du kan skifte kontakterne ud med endten type Fuga eller Opus. Du skal huske at købe de tilhørende rammer, som fås i forskellige kombinationer og breder nemlig 50, 63 og 68 mm. Afbryderne kan købes i tømmerhandler. Pladen, du omtaler, er helt officiel, idet den blev brugt til at sætte under en smallere type afbryder for at dække samme areal som den gamle afbryder. Det billede, du har vist, af afbryderen ligner noget, der er fusket. Når jeg ser de fire skruer, som afbryderen er skruet fast med. Så bered dig på en overraskelse, når du løsner afbryderen
fase
kamb
kamb
Postnr: 8653
kamb kamb
Enig med fabrin, den øverste ser noget "fusket" ud, der er sikkert ingen dåse bagved..

Det der ville passer til udskiftning er som fabrin også nævner, Fuga med 68mm ramme..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

BaskerDK
BaskerDK
Postnr: 7000
BaskerDK BaskerDK

lige en tilføjelse man skal huske at rammen til stikkontakten skal være askron ellers kan både den og rammen til afbryderen.

PS staver som en ko på glatis kan ikke gøre for det og komma og puntum må du lige selv sætte de ligger her ...........  ,,,,,,,,,,,,,,,,,

Svend Høst
Svend Høst
Postnr: 2610
Svend Høst Svend Høst
Uha ja det ser ikke lovende ud , det ville nok være bedst hvis du køber en dobbelt 68  afbryder/ stikkontakt fuga ramme , gem de 4 træskuer som holder kontakterne nu,  du får sikkert brug for dem.
   elektriker fra jævnstrømmens tid
hans2.hansen
hans2.hansen
Postnr: 5610
hans2.hansen hans2.hansen
fuskede kontakt.

at de to skruer der holder i "dåsen" er sikkert
løse og tjek lige ført med multimeter om der er strømførende.
på skruerne på begge sider af "knappen"

det skal ikke undre meg at der er "pærevelding" bag kontakten.
Vil du være med? Log ind for at svare.