oliefyr hvor tit.

Henrik@p
[email protected]
Postnr: 4750
ja der er cirkulation pumpe også, kan den pumpe have så meget og sige med hensyn til opstarter?
og den skal vel være der?
jaja sikkert dumme spørgsmål, men født og opvokset med naturgas, siden hen kun brændeovne og el vandvarmer. og nu oliefyrs ejer.
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin
ja der er cirkulation pumpe også, kan den pumpe have så meget og sige med hensyn til opstarter?
og den skal vel være der?

Du kunne jo sætte et ur på cirkulationspumpen til det varme vand, så den kun kørte på de tidspunkter, hvor der var brug for varmt vand. Der bruges formentlig ikke meget varmt vand om natten og i de tider, hvor man er på arbejde.
fase
je__ns
je__ns
Postnr: 0
je__ns je__ns
Det er en cirkulationspumpe, til det varme brugsvand der tænkes på. (altsår en pumpe der cirkulere dit varme brugsvand, så der omgående er varmt vand, når du åbner for den varme vandhane)

De cirkulationspumpe der cirkulere vandet til dine radiatore, kan med fordel udskiftes til en moderne inteligent spare pumpe, som eks Grundfos Alpha2.
Sådan en monterede jeg her i sommers, nu her i denne tid, bruger den kun ca 7 watt.
Så spares der jo også varmetab, da den kun pumper det varme radiatorvand rundt, med så lav hastighed som muligt, og kun køre fuld speed når der virkelig skal bruges meget varme.

mvh jens
Henrik@p
[email protected]
øhm host tja, nu her efter nærmere eftersyn er der faktisk installeret en grundfos alpha 2 pumpe. og den stod på fulde knald altså kørte med omkring 22 watt, tror måske at det har haft en anelse og sige.
mon man kan kalde det en menneskelig fejl 40.
så nu har jeg skruet den ned til laveste blus og den køre nu med 7 watt som du skriv i svaret oppe over.
flere gode råd modtages med glæde.

mange tak for hjælpen, fra koldbøtten
Steensen
Steensen
Postnr: 6715
Steensen Steensen
Det var som Je_ns skriver, det varme forbrugs-vand jeg tænkte på, om det bliver cirkuleret, eller om du bruger en halv kubikmeter vand på at varm rørene op, og få varmt vand i hanen.
Men lige så meget tænkte jeg også på, om rørene til det varme forbrugs-vand var isolerede. Især ved cirkulation på skidtet.

Alt efter hvordan din varme er reguleret, så er nat-sænkning af temperaturen i huset også en god energi-besparelse, og også i arbejds-tiden for den sags skyld.

Hvad med rør-føringen?
Der er meget energi at hente, hvis du f.eks. har rørene ført u-isoleret igennem en kælder, ved at efter-isolere dem, og det er til at få gjort meget nemt og hurtigt med færdige skum-profiler der bare ligges om og limer sig selv fast.
Henrik@p
[email protected]

prøvede igen i nat da jeg ikke kunne sove. 12 min pause har fyret imellem starter, det køre 2 min og 40 sekunder af gangen, pumpen er skruet ned på de 7 watt. næste opgave er at isolere de stumper der mangler på rørene, det er ikke alverden men måske nok.

kan man justere hvornår den starter, tænker på om man kan skubbe starten tiden fra 12 min til fx 20 eller 25 min?

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. salamander fyret kører tit
    Lav-Hus
  2. Varme alternativ til Olie fyret
    Grøn energi og sparetips
  3. Storm P og vejret
    Lav-Båd
  4. vejret
    Jura, reglementer og krav
  5. nyatoh træ olie tit?
    Lav-Hus