oliefyr hvor tit.

Hej er ny i dette forum og må sige at jeg ærger mig over ikke at have fundet det før.

men er flyttet i hus med oliefyr og det er første gang jeg er ejer af sådan et, en måned efter vi flyttede ind kom der vand i kælderen så brænderen stod af.

forsikringen betalte for en ny brænder og en olie mand tilsluttede dyret og indstillede.

nu er mit spørgsmål, hvor tit skal sådan en tingest køre, synes godt nok min køre meget tit. og nej der er ikke fyret op for radiatorne 3 stk er tændt og står på 2.

ud over det er der tilkoblet en vandvarmer på omkring 100 l.

Hej er ny i dette forum og må sige at jeg ærger... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
timetæller, det var sgu da en god ide, men hvordan pokker er sådan en lige monteret?
Jeg bruger også en timetæller til at holde øje med olieforbruget.
Det gøres bedst ved at forbinde tælleren over brænderens magnetventil.
Når fyret starter står det jo lige lidt og trækker luft igennem, indtil forvarmeren har nået ret temperatur, og så åbner magnetventilen for olien, samtidig med at der kommer en tændimpuls.
Brænderen er måske typen med et universelt multistik. Så er ledningen fra magnetventilen sandsynligvis ført hertil.
ok mange tak for svar det må jeg se og få kigget på.
Skrevet af vile på 20 jan 2012 13:20
Jeg bruger også en timetæller til at holde øje med olieforbruget.
Det gøres bedst ved at forbinde tælleren over brænderens magnetventil.
Når fyret starter står det jo lige lidt og trækker luft igennem, indtil forvarmeren har nået ret temperatur, og så åbner magnetventilen for olien, samtidig med at der kommer en tændimpuls.
Brænderen er måske typen med et universelt multistik. Så er ledningen fra magnetventilen sandsynligvis ført hertil.

Fyret ventilerer først, for at fjerne eventuelle olie/gas-dampe der er fra sidste tænding af fyret, eller evt. fejl-starter.
Dette er for at forebygge en forpufning i opstarten, som i værste fald kan resulterer i at fyret/kedlen eksploderer totalt.

Trådstarter:
Har du cirkulation på dit varme vand? Det kan også være en årsag til du har et større varmeforbrug, resulterende i de ekstra opstarter af dit fyr.

 

ja der er cirkulation pumpe også, kan den pumpe have så meget og sige med hensyn til opstarter?
og den skal vel være der?
jaja sikkert dumme spørgsmål, men født og opvokset med naturgas, siden hen kun brændeovne og el vandvarmer. og nu oliefyrs ejer.
Annonce
ja der er cirkulation pumpe også, kan den pumpe have så meget og sige med hensyn til opstarter?
og den skal vel være der?
 
Du kunne jo sætte et ur på cirkulationspumpen til det varme vand, så den kun kørte på de tidspunkter, hvor der var brug for varmt vand. Der bruges formentlig ikke meget varmt vand om natten og i de tider, hvor man er på arbejde.

fase
vil det ikke have indflydelse på radiatorene der køre?
Det er en cirkulationspumpe, til det varme brugsvand der tænkes på. (altsår en pumpe der cirkulere dit varme brugsvand, så der omgående er varmt vand, når du åbner for den varme vandhane)

De cirkulationspumpe der cirkulere vandet til dine radiatore, kan med fordel udskiftes til en moderne inteligent spare pumpe, som eks Grundfos Alpha2.
Sådan en monterede jeg her i sommers, nu her i denne tid, bruger den kun ca 7 watt.
Så spares der jo også varmetab, da den kun pumper det varme radiatorvand rundt, med så lav hastighed som muligt, og kun køre fuld speed når der virkelig skal bruges meget varme.

mvh jens
øhm host tja, nu her efter nærmere eftersyn er der faktisk installeret en grundfos alpha 2 pumpe. og den stod på fulde knald altså kørte med omkring 22 watt, tror måske at det har haft en anelse og sige.
mon man kan kalde det en menneskelig fejl 40.
så nu har jeg skruet den ned til laveste blus og den køre nu med 7 watt som du skriv i svaret oppe over.
flere gode råd modtages med glæde.

mange tak for hjælpen, fra koldbøtten
Det var som Je_ns skriver, det varme forbrugs-vand jeg tænkte på, om det bliver cirkuleret, eller om du bruger en halv kubikmeter vand på at varm rørene op, og få varmt vand i hanen.
Men lige så meget tænkte jeg også på, om rørene til det varme forbrugs-vand var isolerede. Især ved cirkulation på skidtet.


Alt efter hvordan din varme er reguleret, så er nat-sænkning af temperaturen i huset også en god energi-besparelse, og også i arbejds-tiden for den sags skyld.

Hvad med rør-føringen?
Der er meget energi at hente, hvis du f.eks. har rørene ført u-isoleret igennem en kælder, ved at efter-isolere dem, og det er til at få gjort meget nemt og hurtigt med færdige skum-profiler der bare ligges om og limer sig selv fast.

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis