Hvilken jord har jeg i haven?

MadsHilde
MadsHilde
Postnr: 8940
MadsHilde MadsHilde
Jeg har et bed i haven jeg gerne vil lege lidt med til foråret, men da jeg først har fået hus og have for en 3 måneder siden er jeg ret "grøn".

Hvordan ved jeg om det jord jeg har i bedet er godt at plante ting i, burde jeg se om jeg kan finde en affaldscentral der deler kompostmuld, eller hvad det nu hedder, ud?

Ved ikke lige helt hvor jeg starter før jeg begynder at sætte planter og den slags i jorden.

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Håndværkeren
Håndværkeren
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Start du nu med at så og plante det første år, så vil du efter hånden se og lære hvad og hvorfor du skal gøre dit og dat. Der findes masser af grønne foreninger bøger og her på nettet kan du finde masser af inspirerende sider.
Søg og du skal finde.
Google er din ven
MadsHilde
MadsHilde
MadsHilde MadsHilde
Ok, jeg må prøve mig lidt frem. Problemet er bare at huset vi er bor i har vi kun lejet, så det er ikke sikkert jeg har flere år til at prøve mig frem i, da det står til salg samtidig med vi bor i det.

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Håndværkeren
Håndværkeren
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Med mindre det specifikt står i din leje kontrakt at du skal flytte hvis huset bliver solgt eller du har en begrænset leje periode. Kan du læne dig tilbage og tage den med ro, du kan ikke bare læsses ud af et hus du har lejet. Der er der kun den mulighed for ejeren at han selv vil flytte ind, og vær sikker på at han vil blive kigget efter i krogene om det blot er proforma han flytter ind.
Pizzabager
Pizzabager
Postnr: 2750
Pizzabager Pizzabager
Du kan plante alt, det er bare ikke sikkert det lever så længe

Ej de fleste ting kan stå i almindelig dansk jord, der er dog nogen ting som har brug for sur jord og lign, men de steder du køber planter spørger du bare hvad de skal stå i, som regel står det også på potten hvilken slags jord, og hvor meget sol plantet har det bedst i, samt hvor meget vand den har brug for.
MadsHilde
MadsHilde
MadsHilde MadsHilde
Vi lejer huset af en god ven. Vi har 3 måneder til at finde noget andet hvis huset bliver solgt.

Men ja, jeg spørger bare når jeg køber planterne. Havde dog egenligt regnet med at hente gratis planter hos mennesker der ikke gider have deres længere, da det jo ikke er en have jeg skal beholde for evigt.

LIFT-EAT-REST-REPEAT

begynderhaven.dk
begynderhaven.dk
Postnr: 9230
God idé med ikke at hælde masser af penge ud til diverse planteskoler for at få fyldt et bed op med planter som man ikke ved noget om, og som man ikke ved om man vil komme til at holde af.

Jo mere "gratis" du kan finde rundt om jo bedre.

For ikke så lang tid siden stod jeg i samme situation som dig, med en have, og uden nogen speciel viden. I dag føler jeg selv at jeg ved meget omkring hvad der sker i min have og hvorfor. Der er dog stadig masser af plads til ekstra viden og erfaring

Held og lykke med dit haveprojekt.
Vil du være med? Log ind for at svare.