Efter isolering af gulv på strøer...hjælp

asco
asco
Indlæg: 33
Postnr: 4800
asco asco
Hej alle sammen, jeg ståt med lidt af et problem u mit 1 ½ plans hus fra 1973. Det er sådan at vi oplevet at vores gulv bliver MEGET koldt her om vinteren ja enda tidligt på foråret bliver det koldere.

Jeg har derfor fundet vores gamle tegninger frem over vores hus konstruktion for at se om der kunne gøre noget ved isolering af fundamentet.

fundamentet ser sådan her ude nede fra og op mod gulvet:

1: 10 cm singels sten
2: perforeret plast folie
3: 8 cm beton klaplag
4: 2,5*2,5" strøer med 50 cm isolerings bats imellem om med damp spære i bunden.
5: gulv spåndplad
6: pergo gulv

Jeg har undersøgt lidt på nette og fundet frem til at man ikke kan ligge mere isolering pga, det skal kunne ventilere og det er max der må lægge. Det design der er nu som jeg ser det, har det problem at der også er kuldebro ind over soklen og kulden kan evt. lægges sig oven på isolering og måske være med til det kolde gulv også, da jeg kan mærke at gulvet er mere koldt langs væggen.

de to løsninger jeg selv har fundet er disse

1: fjern strøerne og alt isolering, bank cementen op og udgrav så der kan lægges grus/sand ned og flamengo isolering også slutte af med beton lag som afglattes.

2: Fjern strøer og isolering, nedlæg 10 cm flamingo oven på det nuværende klaplag og isolering omkring soklen med flamingo for at fjern kuldebro, afslutted med 6 cm armeret klaplap og glat lag til sidst. (hvis der er plads til det hele ellers).

Jeg ved at den bedste løsning er nr 1 med sikkerhed, men det er en meget stor operation og meget dyr, og økonomisk i forhold til husets værdi er den skeptisk. Vi har ca 100 m2 der skal laves. Desuden har jeg en midter væg der går igennem hele huset som jeg tro viler på klaplaget og kunne derfor godt være bange for at det kunne vældte.
Jeg ved min nabo har valgt løsning 2 da han selv har haft samme problem og design som mig, det har vidst virket for ham.
det er jo også en billigere og noget nemmere løsning for mig at lave, men er det holdbar og kan det lade sig gøres?
er 10 cm falmingo bedre end 50 cm bats?
kunne da være nogen fugt problemer det evt kunne trække op?

jeg har fundet en her inden der har skrevet om samme løsning og noget ala samme problem han havde dog bare fugt skader da der ikke var dampspærre... har jeg så ikke:http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/164382

håber i kan komme med nogle inputs eller evt. andre løsninger da det er noget jeg gerne vil have ordnet...

mange tak på forhånd

ktm
ktm
Indlæg: 8646
Postnr: 4540
ktm ktm
Er der udluftningsventiler i soklen ind under gulvet? De kan give en del træk og kuldefornemmelse om vinteren. Dem kunne du så lukke om vinteren.
Jeg tror ikke dit projekt vil give nogen væsentlig forbedring og slet ift den enorme udgift og indsats.

Med venlig hilsen
ktm

 

asco
asco
Indlæg: 33
Postnr: 4800
asco asco
nej det er der ikke, ikke af hvad jeg har kunne se i hvertfald...
hpox
hpox
Indlæg: 4735
Postnr: 8250
hpox hpox
På den link du referer til i dit indlæg er problematikerne jo tygget ret grundigt igennem.

Beskrivelsen af konstruktionen kan godt være korrekt. Men der har siden 60-erne altid været anbefalet 15 cm singels, perforeret plast lige på det sted har jeg aldrig hørt om før.

I en SBI amvisning fra 1971 omtales en løsning som din. Dog med fundamentsisolering indvendig på soklen og med strøerne oplagt på mursten.

Din løsning nr 1 er den rette. Men mon ikke væggen i midten er bærende og derfor er funderet direkte på jorden.

Kan løsning 2 være der i højden?
10 cm flamingo er godtnok bedre end 50 mm gammel mineraluld, men ikke meget.
Derimod kunne 150 mm flamingo og ingen betonlag være forsvarligt. Der skal så være plads til 150 mm flamingo, ca. 20 mm til afretning af betonlaget, 22 mm blændgulv samt eksempelvis tæppe eller tyndt click-gulv.

Men så er der jo Pergo-gulvet, af plast jo. Det er karakteristisk at det føles koldt når der er koldt og varmt når der er varmt. :o)

Det er mit indtryk at problemet mest handler om komfort.

Handlede det om økonomi ville gulvet være det sidste sted du efterisolerede. Det er langt mere profitabelt at efterisolerer tag og ydervægge, skifte termoruder og cirkulationspumpe - inden du går igang med gulvet.
hpox
hpox
Indlæg: 4735
Postnr: 8250
hpox hpox
Glemte at foreslå at du bør finde af hvor meget hulrum eller hvor betonoversiden er i dit gulv.

Du isætter et lille bor i din boremaskine og borer et passende antal huller på strategisk rigtige steder. Og måler dybden. Med en strikke- spise- eller drillepind. F.eks.
asco
asco
Indlæg: 33
Postnr: 4800
asco asco
jeg kan jo ikke med sikkerhed sige at om der ikke er isoelring op af siden på skoklen, hvad form for isolering står der beskrev i din SBI anvisning? Stræerne er oplagt på mursten. Jeg har haft noget af gulvet op et andetsted i huset hvor der skulle være samme konstrukion som her, og der stod strøerne på mursten og med damspære oven på klaplaget også ellers de 50 cm isolering imellem, der var ikke noget andet isolering af op skolen.

løsning nr.2 skal jo måles om det kan være der self. så det vil jeg undersøge inden!
Jeg forstår ikke helt hvordan du mener der er forskel på det du skriver og jeg skriver. Først skriver du at der ikke skal være beton og her efter at der skal være 20mm til afretning af beton?

der forlægger jo gså den bilighed som du selv skriver at få skiftet alt det selv sigene ud, så som vinduere og døre osv, det kunne jo sagtens være kold luft der trækker ind og falder ned over gulvet! så det ville nok være en løsning at gøre først. Men hvis der var en mulighed for at det andet også ville jeg tage den med med det samme også..
Ingenioeren
Ingenioeren
Indlæg: 403
Postnr: 2000
Ingenioeren Ingenioeren
Synes du skal kigge på løsning 2, løsning 1 lyder alt for omkostningsfuld i forhold til hvad du får for pengene!

Omkring fugtproblematikken:
Typisk vil et isoleringslag på 50 mm mineraluld over betonen, ikke medfører fugtproblemer! Ved tykkere lag, risikeres for stor udsving i temperatur i forhold til isoleringens overside og betonens overside. Typisk vil fugtspærren ligger på betonens overside, og da fugten ikke kan diffundere gennem denne, vil den sætte sig som kondens. Derfor anbefales maks 50 mm. (Visse forhold kan tale for at man går op på 75 mm, men det kræver bla at der ikke er kuldebro omkring funderingen.

Hvis du vælger løsning 2, kan du for så vidt sagtens udlægge større isoleringensmængde - f.eks 100 mm - det kræver bare at du fjerner fugtspærren fra betonlaget og lægger denne OVER den nye isolering.

Det er selvfølgelig en forudsætning at du har plads til denne udvidelse. Hvis du anvender trykfast isolering kan du udfører gulvet som svømmende gulv, f.eks 22 mm krydsfiner.

 

asco
asco
Indlæg: 33
Postnr: 4800
asco asco
jeg tro jeg er kommet lidt videre... jeg vil ikke tage løsning 1, det er bare for dyrt!

overvejer dog stadigvæk løsning 2... men jeg lidt i tvivl om det i begge siger! Ingenioeren-- du siger jeg kan lave svømmende gulv. jeg har jo et pergo laminat gulv nu, det er svømmende efter som jeg forstår, og under det er der vidst krydsfiner med feder not som ligger på mine strøer. Du mener at jeg kan tage alt det op og ligge 100-150mm flamingo også krydsfiner ovenpå hvor efter jeg kan ligge mit pergo gulv igen korrekt?

Er det noget af samme model som hpox mener? men skal der ikke nogen former for cement oven på flamingoen og et rette lag?
Ingenioeren
Ingenioeren
Indlæg: 403
Postnr: 2000
Ingenioeren Ingenioeren
Rettelaget lægger du under isoleringen - dvs på eks betondæk. Ved udørelsen er det væsentlige,at fugtspærren flyttes op og at du ikke har fugtfølsomme strøer under denne. Den trykfaste isolering vil fungere somtrykfordelene underlag for din krydsfinerplade og pergo gulv. Kig evt på sundolits hjemmeside, der er noget info. Det er iøvrigt samme model som hpox beskriver

 

Ingenioeren
Ingenioeren
Indlæg: 403
Postnr: 2000
Ingenioeren Ingenioeren
Rettelaget lægger du under isoleringen - dvs på eks betondæk. Ved udørelsen er det væsentlige,at fugtspærren flyttes op og at du ikke har fugtfølsomme strøer under denne. Den trykfaste isolering vil fungere somtrykfordelene underlag for din krydsfinerplade og pergo gulv. Kig evt på sundolits hjemmeside, der er noget info. Det er iøvrigt samme model som hpox beskriver

 

asco
asco
Indlæg: 33
Postnr: 4800
asco asco
Jeg har set lidt på sundolits hjemme side, de har et produkt som kunne være godt i dette tilfælde, det sundolitt clinmate, skulle fylde mindre da det isloer 20% bedre, nogebn der har erfaring med dette?

så vil jeg høre om der er nogne idere til hvad jeg kan gøre med mine varmerør der løber nede under gulvet i dag, kan du "lægges" ind i flamingoen? eller vil det skabe for mange kuldebror?
asco
asco
Indlæg: 33
Postnr: 4800
asco asco
nu forstå jeg bedre, var bare ikke klar over at man kunne lægge blindgulvet(krydsfinerplader) direkte oven på det trykfaste isloering. men mange tak for afklaringen... der kommer ikke nogen fugt problemer ved isolerings matrialet ligger direkte på beton? forstår godt damspærren skal flyttes op!
Vil du være med? Log ind for at svare.