Frostsprængt mur, løsning?

Jacko
Jacko
Postnr: 5450
Jacko Jacko

Hvordan vil I løse denne? Og nej, at rive huset ned er ikek en mulighed.

Nedløbsrøret har løbet lige direkte i jorden, samtidig med der har stået en plante op ad røret!
Hvem der har fundet på den "geniale" løsning ved jeg ikke, men jeg skal i hvert fald havde lavet en bedre løsning!
Jord nivauet er hævet så det ligger ca 2-4 sten oppe! Det skal selvfølgelig væk og ned til sokkel, men er i tvivl om jeg skal tage det hele væk nu, eller vente (?) og sætte noget støtte på muren. Der er  2-3 sten i bunden der er rimelig løse og en del der simpelthen er sprængt halvt væk af frost!

Når jeg får det her løst, er der så nogle gode ideer til nedløbsrøret? Der ligger ingen brønde i umiddelbare nærhed!

Nu er det her nok den værste murer opgave på ejendommen, men hvis jeg kan løse den så kan jeg formentlig også løse en del af de andre.

Faglært Maler
hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Efter at have tænkt længe og inderligt - i 30 sekunder - må jeg tilstå at jeg ikke forstår problemet.

Muren er jo på ingen måde ved at vælte!
Vandet leder du 1½ meter væk. Enten i en rende(sten) på overfladen. Eller i et rør, en såkaldt tør ledning, til en lille faskine, osse 1½ meter væk.

Af billederne fremgår jo at du ynder landlivets glæder. Der bruger man ikke brønde og sandfang og ledningsnet med fald og den slags pjat. Lidt fald bort fra bygningen og måske en grøft - et eller andet sted hen. .o)
Jacko
Jacko
Postnr: 5450
Jacko Jacko
Godt hpox.
Det var nok noget i den stil med nedløbsrøret jeg havde regnet med. Måske en mindre faskine af en art.

Det er nu også mest murer arbejdet jeg er usikker på. Er fuldstændig grøn på det område!
Det jeg er i tvivl om, er om jeg skal fjerne de løse og frostsprængte sten og lægge nogle nye ind, eller om jeg simpelthen hen bare skal pudse/fylde dem op? Hvor meget af fugerne skal jeg umiddelbart kradse ud for at reparere? Formoder det kun er der hvor der hvor fugerne i forvejen er løse.
Hvis du ikke mener muren er ved at vælte er det jo fint nok, jeg aner ikke hvor meget der skal til før sådan en mur bliver ustabil
På den udvendige del skal jeg jo bruge en kalkmørtel af en art, er det også det jeg skal bruge på den indvendige del?
Faglært Maler
BOFH
BOFH
Postnr: 8600
BOFH BOFH
Det der med udskiftning af en del af en bærende væg i et hjørne ville jeg få en murer med forsikringspapirerne i orden til at lave, der er både noget med ilægning af stigejern og kun en hvis mængde sten der kan fjernes ad gangen, færre hvis det er på et hjørne - for konsekvensen er bare så meget værre hvis det synker og muren begynder at læne sig.

Selv hvis du insisterer på at gøre det selv vil jeg opfordre dig til at ofre en time eller to på at få en faglært ud og fortælle dig hvordan og i hvilken rækkefølge.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Faskine
    Lav-Have
  2. Murer
    Lav-Hus
  3. Faskine
    Lav-Hus
  4. Hvordan skal jeg lave muren?
    Lav-Hus