Ledning til indbygningsspots

Har købt nogle indbygningsspots som skal sidde i udhænget ved min carport/værksted som ligger lidt fra selve huset med en læmur imellem.

Der var pudsigt nok ikke ledninger med i æsken, men på monteringtegningen er der angivet at ledningen skal være 0.75mm2 H03VV-H2. Er det en alm. billig ledning i stil med dem man køber i rulle hos onkel harald til ca 150 kr for 100m eller er det en særlig ledning? Har før installeret lignende spots hvor der fulgte ledning med og det lignede bare alm flad ledning som den man typisk finder fastmonteret på en lampe.
Såfremt det er en alm. ledning, må denne så også anvendes mellem hus og over til carport/værksted eller skal der anvendes inst. kabel der?


Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ved elektrikeren som skal installere dem.

Du må kun montere dem hvis det er et færdigt sæt lavvolt med transformator med fast netledning og ledninger monteret på de enkelte spots, de ledninger må hverken forlænges eller forkortes.

Indbygningsspots er en meget hyppig brandårsag.

Jeg ved godt at jeg moraliserer, men emnet er alvorligt.
Hvis man med sikkerhed (hjælp herinde fra osv.) har valgt de rigtige materialer og forstår vigtigheden i at sikre ledninger og montering udføres korrekt kan langt de fleste LDS folk selv installere disse.

Det er jo trods alt uhyre simpelt og ikke raket videnskab at sætte et par lamper op.


I am so full of it.....

på monteringtegningen er der angivet at ledningen skal være 0.75mm2 H03VV-H2.
Den type ledning er almindelig plastkappeledning.

Såfremt det er en alm. ledning, må denne så også anvendes mellem hus og over til carport/værksted eller skal der anvendes inst. kabel der?
Hvad skal det bruges til?

Det er ikke raketvidenskab, men uanset, hvad du mener om det, så er det elektrikeren, du skal have fat i. Du har givet for få oplysninger til at få kvalifiserede råd. Når du selv installerer, har du selv påtaget dig ansvaret for den korrekte udførelse.


fase
Skrevet af Jano59 på 17 jan 2012 12:41
Det er jo trods alt uhyre simpelt og ikke raket videnskab at sætte et par lamper op.


Alligevel opstår der på dagsbasis i gennemsnit 2 brande, som følge af forkert udført montering!

 Certificeret Statiker

@Ingenioeren

Dokumentation, links og gerne til noget der ikke kommer fra den branche der lukrerer på vores velvillige politikker ville være rart, det kunne være ret sjovt at se hvordan de opgør dette.


I am so full of it.....

Annonce
Jeg ved ikke om der ligger nyere statistikker!

http://www.sik.dk/Global/Presse/Pressemeddelelser/Pressemeddelelser-2004/Hver-dag-opstaar-to-brande-paa-grund-af-fejl-i-elektriske-installationer

 Certificeret Statiker

Takker godt nok ikke det bedste dokumentation jeg har set :0

Det lidt som om "Elektricitetsrådet kan også konkludere, atflere husejere laver farligt og dermed ulovligt gør-det-selvelarbejde."
Taler for sig selv.

I am so full of it.....

Skrevet af Jano59 på 17 jan 2012 12:41
Hvis man med sikkerhed (hjælp herinde fra osv.) har valgt de rigtige materialer og forstår vigtigheden i at sikre ledninger og montering udføres korrekt kan langt de fleste LDS folk selv installere disse.

Det er jo trods alt uhyre simpelt og ikke raket videnskab at sætte et par lamper op.


men det kan vi jo hurtigt konkludere ud fra op's indlæg at han ikke har.

Man risikere jo at starte en brand ved forkert kabelvalg, hvis det er lavvolt. Og er jo ærgeligt det så er selvforskyldt, så forsikringen ikke dækker.
Og vil da sige at jeg på min korte tid som elektriker har set utrolig mange halogen spot, som ikke har være monteret korrekt (eller korrekt efter tidligere gælende regler) hvor ledning, træloft, og rockwool havde tydelig varme/brand skader..  Så man kan jo tage chancen, det ikke sikkert det breder sig, og brænder hele hytten ned  (Til de tunghøre: sidste sætning kan være tilsat ironi)
Jeg tror vi må have ændret loven så alle biler kun bliver ført at et dertil autoriseret erhverv....

Der kan også forkomne ironi i dette indlæg ;-)

I am so full of it.....

Skrevet af Jano59 på 17 jan 2012 20:07

Det lidt som om "Elektricitetsrådet kan også konkludere, atflere husejere laver farligt og dermed ulovligt gør-det-selvelarbejde."
Taler for sig selv.

Har du nogen sinde set det med selvsyn! Som faguddannet kan man godt nok undres over hvad der er lavet ude i de små hjem...

 Certificeret Statiker

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også