er safteboks nødvendig ved indbygningsspots

er ved at lave loftsrum. og har nogle indbygningsspots i etage under.
Det er nogle helt alm. billige halogen-indbygningssæt fra Silvan.
P.t. er de monteret i nogle uglasserede lerpotter.
Men problemmet er at de stikker op igennem etageadskillelse til loftet. Tidligere har der bare ligget isolering og loftet har ikke været benyttet, så det har ikke været et problem.
Men nu hvor jeg skal lave gulv oppe på loftet skal disse lerpotter jo fjernes.
Skal jeg have noget form for saftyboks?
Der er ikke isolering i etageadskillelsen (hanebåndet) 

Kan jeg bare fjerne lerpotterne?
Der vil være ca. 14-15cm fra bagsiden af halogenerne til spånpladegulvet som jeg vil lave på loftet.

Det ville dog undre mig det ikke kunne lade sig gøre. Så meget varme er det vel næppe fra sådan nogle 2o W  halogenspots at det skulle give anledning til brændfare ?

Har tænkt på at udskifte med LED pære, men synes det er noget dyre.
er ved at lave loftsrum. og har nogle... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fjerner ikke isoleringen... Der er ikke noget isolering.

Der er bare luft på 12-13cm svarende til højden på håndbåndet. Der ligger et gammel gulv ovenpå hanebåndet.

Det undrer mig lidt at man skal pakke sådan en led pære ind i en potte, og at det skulle være bedre end at den sidder i fri luft omkring den og 12-13 cm fri luft ovenover den.
Skrevet af morten B M på 14 jan 2012 22:53

Det undrer mig lidt at man skal pakke sådan en led pære ind i en potte, og at det skulle være bedre end at den sidder i fri luft omkring den og 12-13 cm fri luft ovenover den.
Det er fordi du tænker konvektion frem for stråling!

Det er jo netop den frie luft der er farlig, da det lader varmestråler fra lyskilden passere uhindret - hvis strålerne rammer en brandbar flade, og de rigtige betingelser ellers er til stede, så har du problemet! Ved at omkapsle lyskilden i et materiale som ikke er følsomt for denne varmeudstråling, beskytter du det omkringliggende materiale! Noget af strålingen vil transmitteres direkte gennem potten, men en stor del vil reflekteres og absorberes, hvorfor belastningen på de brandbare flader tilsvarende formindskes.


 Certificeret Statiker

Skrevet af morten B M på 14 jan 2012 22:53
Jeg fjerner ikke isoleringen... Der er ikke noget isolering.

Der er bare luft på 12-13cm svarende til højden på håndbåndet. Der ligger et gammel gulv ovenpå hanebåndet.

Det undrer mig lidt at man skal pakke sådan en led pære ind i en potte, og at det skulle være bedre end at den sidder i fri luft omkring den og 12-13 cm fri luft ovenover den.

Ikke at forglemme støv og spindelvæv, som antænder og spreder ilden, som var det sprit. Derfor brændhæmmende isolering.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af morten B M på 15 jan 2012 18:57
men en 2-3W LED skaber jo ikke særlig meget varme.

Det er korrekt! Men det er ikke lyskilden men armaturet som er problemet. Som det tidligere er påpeget, så vil der være risiko for, at der fremtidigt bliver isat en halogen lyskilde istedet for LED lyskilden, og så har du problemet såfremt armaturet ikke er monteret iht. de anvisninger som denne er pålagt.

Konklusion: Dit armatur skal være mærket og beregnet til de omgivelser du sætter det i, upåagtet af, hvilken lyskilde du vælger at isætte!

 Certificeret Statiker

Kan iøvrigt lige tilføje, at såfremt der ikke er en mærkning på armaturet, så foreskriver stærkstrømsbekendtgørelsen en minimums afstand til brandbart materiale på 0,5m

 Certificeret Statiker

ja ser der sidder et klistermærke på der hedder 0,5 m.

Men er det bagud eller nedad? Nu er alle mine spots monteret i pudset loft med træunderlag. Hvilket vel så må betragtes som brandfarligt og så er safebox vel underordnet i den sammenhæng?

Er der brandrisiko ved LED ? --Jeg tænker ikke på lovgivning mht hvis der sættes en halogen i

Det helt korte svar på dit spørgsmål er, at du skal montere dine spots efter fabrikantens anvisninger. Længere er den faktisk ikke. Har du ikke gemt monteringsvejledningen, så må du kontakte producenten.

Og ja, der er brandrisiko ved LED. Det er der faktisk ved alt, som ikke bliver installeret efter anvisningerne.

Og lad nu være med at lave en ulovlig løsning. Det er dit liv, som står på spil. Og desuden vil du få et problem den dag, du skal sælge dit hus.

Men i øvrigt, så forstår jeg ikke, hvorfor du ikke bare monterer safeboxe. Det vil være billigere end at købe en kvallitets LED.
Jo jeg finder nogle safebokse som ikke er så høje.

Det er bare mine sunde fornuft der ikke helt forstår funktionen af dem, når vi snakker LED.
Derfor vil jeg gerne skifte alle mine Halogener til LED, fordi I har gjort mig nervøs mht brændfare.

Selvom jeg har safebokse (lerpotter) på alle mine installationer er der das masser af spindelvæv og støv oppe over pærerne.

Når jeg kigger lidt rundt på udvalget af spots, kan jeg ikke finde den slags jeg købte for 10 år siden. Det er nemlig nogle som bare er en ramme der holder på selve halogen pæren. Spoten er derfor helt åben bag til og ikke kapslet ind.

Dvs støv og andre ting kan falde ned og ligge sig direkte på bagsiden af pæren,,, Det må da være MEGET brandfarligt så ?
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis