er safteboks nødvendig ved indbygningsspots

er ved at lave loftsrum. og har nogle indbygningsspots i etage under.
Det er nogle helt alm. billige halogen-indbygningssæt fra Silvan.
P.t. er de monteret i nogle uglasserede lerpotter.
Men problemmet er at de stikker op igennem etageadskillelse til loftet. Tidligere har der bare ligget isolering og loftet har ikke været benyttet, så det har ikke været et problem.
Men nu hvor jeg skal lave gulv oppe på loftet skal disse lerpotter jo fjernes.
Skal jeg have noget form for saftyboks?
Der er ikke isolering i etageadskillelsen (hanebåndet) 

Kan jeg bare fjerne lerpotterne?
Der vil være ca. 14-15cm fra bagsiden af halogenerne til spånpladegulvet som jeg vil lave på loftet.

Det ville dog undre mig det ikke kunne lade sig gøre. Så meget varme er det vel næppe fra sådan nogle 2o W  halogenspots at det skulle give anledning til brændfare ?

Har tænkt på at udskifte med LED pære, men synes det er noget dyre.
39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om det vil udgøre en brandfare på de 14 - 15 cm. tør jeg ikke udtale mig om, men jeg ville nok vælge en form var safebox.

Hvor store er de lerpotter du har i dag? Kunne du ikke udskifte til nogle der kun lige dækkede halogenspotten (ca. 100 - 120 mm i højden)?

Jeg tør ikke sige om det kan udgøre en brandfare eller ej, jeg har så meget respekt for halogenbelysning, at jeg altid går med seler og livrem når jeg installere det. Jeg har i min tid som elektriker set så meget hvad angår halogenbelysning :/

I mit eget hus har jeg ca. 100 halogenspots og de alle er flashlights DL840 230V der er godkendt til at ligge direkte i isoleringen og alle kabler er silikone kabler.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af morten B M på 14 jan 2012 19:57

Kan jeg bare fjerne lerpotterne?
Der vil være ca. 14-15cm fra bagsiden af halogenerne til spånpladegulvet som jeg vil lave på loftet.

Det ville dog undre mig det ikke kunne lade sig gøre. Så meget varme er det vel næppe fra sådan nogle 2o W  halogenspots at det skulle give anledning til brændfare ?
 
Forkert udført halogenbelysninge er den største årsag til brand forårsaget af elektrisk materiel! Årsagen er nok, at den gængse holdning er, at 20W jo ikke kan udvikle tilstrækkelig stor varmestråling til at være farlig - det er forkert! Har du nogensinde haft hånderne i nærheden af et tændt halogenspot! En stor del af energien udledes som IR stråling, hvilket medfører meget høje driftstemperaturer og derved stor varmestråling, som kan optænde brandbare materialer. 

Jeg skal selvfølgelig fortælle dig, at du burde ringe til din installatør og få ham ud og vurdere!

Som overordnet betragtning skal du kigge efter hvilken F mærkning din lampe har! Hvis der IKKE er et F mærke med en hat, så skal du tage dine forholdsregler.

Læs mere her

http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/OEvrige-artikler/2006/Bedre-lavvoltlysinstallationer

 Certificeret Statiker

ved ikke om den er f mærket,,
det er jo bare en rund ramme med en fatning, så den er helt åben bagved.

men har fundet nogle billige LED pærer. Så køber bare sådan nogle. Så er der vel ingen problemmer vel?

mine halogen er på 20W. der står at disse svare til 40W, hvilket undrer mig lidt da andre 3W LED står at de svare til 20-25W.
jeg har ikke dæmpere på, så mon disse bliver for kraftige?

http://www.mrperfect.dk/159-mr16-kold-hvid-3-led-spot-3w-12v-daempbar-240-lumen.html

Hej Morten,

Hvad skal belysningen bruges til? De LED-pærer du linker til giver et særdeles hæsligt lys og er fuldstændigt uegnet til indendørs belysning

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

men har fundet nogle billige LED pærer. Så køber bare sådan nogle. Så er der vel ingen problemmer vel?

Jo - for når nu en anden end dig skifter en pære, og ikke ved at der kun må monteres LED-pærer i dine spots, så har du problemet.

Hvis dine spots ikke har f-hat mærke, skal du montere en godkendt safebox. Hvis du har 140 mm , kan du let få plads til en safebox, som kan klare op til 20W.
Det er is koldt og farvegengivelsen er elendig. De er spild af penge. Hvis du skal købe led så køb nogle med en ordentligt farvetemperatur og en god farvegengivelse.

De koster godt nok 170 - 210 kr., men tænk på at pæren holder de næste 15 år!

Du skulle næsten se de pærer du linker til i drift, du får et chok og din kone slår dig ihjel

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg har lige købt ti stk. Af dem her til udvendig belysning http://www.prolys.dk/gu10-led-varm-hvid-4w-160lm-45.html

De så ok ud på specifikationerne og jeg tænke at de nok var acceptable til udendørs brug langs vores indkørsel. Jeg installerede dem i går og jeg må indrømme at de giver et fælt lys. Skal du have ordenligt led lys koster det lidt mere.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

hvad mener du med hæsligt lys?

Det er blå-ligt. Din hud vil få en helt forkert farve, når du opholder dig i det lys. Køb nogle med farvetemperatur op omk. 2700K og med en høj RA-værdi.
så de billige giver altid et dårligt lys?

hvad skal jeg så kigge efter, hvis de skal svare til 20 w halogen.. ?

og det er korrekt at jeg med LED bare kan fjerne lerpotterne ikke ?
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis