Kombinere sol og jordvarme ? bare en ide

Hej Herinde.

Jeg kom til at tænke på at hvis man laver jordvarme og så
kombinere det med solvarme.
Ideen er at vandet fra solvarme anlægget skal varme det væske
der kommer fra jordvarmen op inden det når kopressoren for
det er jo ikke ret vamt ( 8-10 g ? ) og det vil solvarmen jo næsten
altid kunne varme en del op.
Synes selv min ide er vildt god  men der kan jo være noget jeg
har fået forkert fat i.
Er forøvrigt bare et tanke eksperiment er ikke noget jeg vil føre
ud i livet.

Hilsen Jan

Hej Herinde. Jeg kom til at tænke på at hvis man... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis nu folk med tanker om at konvertere til jordvarme (eller varmepumpe i det hele taget) var så fornuftige at de tjekkede om boligen er egnet til lav-temperatur -max 45-50 grader ud  i stedet for højtemperatur min. 60-70 ud -og indstillet efter max effekt, ville man være nået langt.
 
At kalibrere de enkelte radiatorer så forskellen mellem ind- og udløb er 8-10 grader (og gerne fjerne termostaterne).
Koble en udeføler på så varmeanlægget ikke laver varmere brugsvand end nødvendigt.
Få instaleret radiatorer med stor overflade istedet for de små 1 plans radiatorer nærige bygherrer (og deres ingenører) startede med at instalere for at byggeprisen absolut skulle holdes nede.

Jeg forstår ikke at nogen vil lave en sådan relativ stor investering som et varmepumpeanlæg er UDEN at få boligen tjekket og klargjort til LAV-temperatur varme.

Men det er så mit øf...

 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Næ, bette hånsværker...

Der er i lovgivningen bestemt at man først kan få kørekort til automobil, nåe man er 18 år.
Der ståer intet i lovgivningen hvornår man skal aflevere det igen.....Det afgør ens personlige læge...
Derfor mener jeg at at der skal laves en øvre (alders)grænse
Politisk bliver det svært.... Men tro mig...det kommer...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Så vidt mig bekendt er det ikke længere nok med lægens godkendelse, man skal til en form for køreprøve også
JO, det kan bestemt betale sig......

Jeg har et anlæg som kører kombineret jord og solvarme.
Det er et svensk koncept hvor det er den samme væske der kører i både jordslanger og i solfangere. der er altså ingen tab via varmevekslere.

Her er lidt forbrug at tygge på;
6kW varmepumpe, 2 X 125 meter 40 mm slanger, 10m2 solfanger, 155 m2 hus, 22 - 23 grader indendørs, 300L varmtvands beholder. Har inden for de sidste 3 år ikke haft behov for at aktivere el-varmelegme.

2009 forbrug varme og varmt vand = 4.400 kWh
2010 forbrug varme og varmt vand = 5.200 kWh (det var et meget koldt år)
2011 forbrug varme og varmt vand = 3.990 kWh

Hele fidusen er at det er samme væske i slanger og solfangere. Se link for detaljeret funktion. http://www.energywise.dk/solvarmepumpen/saadan-virker-solvarmepumpen.html

Det er bestemt ikke det billigst anlgå, MEN DET VIRKER BARE ......
Så jo det er en god ide.

MVH, KVI
Annonce
Hej KVI.
Hvad slags brine har du i det anlæg ? -Og hvad er temperaturen på Brinen i disse dag ?
Vi skelede meget til et anlæg som dit, men der blev valgt et andet anlæg i Sverige (Nibe 1230 -Hedder Nibe 1245 nu)
Og valgte bevidst en solvarmebeholder p.g.a. akkumuleringseffekte - ingen grund til at sende varm brine ud i et STORT varmesluger som jord/bjergvarme er.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej,

Jeg har glykol i mine slanger. i disse dage har jeg 0 grader ind og -3 ud.
det er lidt lavt men ikke faretruende da anlæget kan køre ned til -10 grader.

Sidste vinter hvor det var MEGET kolde var det laveste jeg målte -5 på udgangen.
Kunne godt have brugt 25 meter mere på hver slange.

Jeg har ikke haft behov for at bruge min el.patron som tilskud.

Jeg har ikke en desideret solvarme takn men en 300 litters varmtvands beholder med en kappe på 160 litter.
Det fingerer lige som en solvarme beholder.

varmen bliver ikke bare smidt ud i jorden den bliver lagret der ude og hentet in ved senere behov.
Se på linket i den tidligere beskrivelse :-)

KVI
Hej
En anden mulighed er jo at sammenbygge solarpanneler med jordvarme  ( se www. vega solar .dk )
Da man jo typisk har store mængeder sol til rådighed om sommeren og ikke det store behov for varme er det mulig at køle sine solpanneler og gemme varmen i jorden via de nedgravede slanger ( solar panneler midster en jo ydeevnen når temp. bliver for høj i cellerner - derfor er en køling nødvendig og denne varme kan jo så gemmes i jorden - og sener hentes på via varmepumpen ( kan hæve cop op til 6-7 )

asbjørn
Man kunne også kombinere et pillefyr med sin varmepumpe, således dette kunne tage over i frostgrader. Jeg har en kammerat der har købt sådan en pakkeløsning samtidig med han købte solceller, deres udgifter til strøm (inkl. forbrug) og varme er lig med de penge de bruger på træpillerne (2000-3000dkr årligt), for en familie på 4 til et hus på ca 180m2.

mvh fma
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis