Skrevet af ktm på 14 jan 2012 11:55
Er det ikke bare italienere i en nøddeskal med denne totale forvirring?
Det er sgu svært at sige. Af alt det jeg har set på TV mm har der ikke været meget sagligt at bygge vurderinger på.
Hvis skibet har ramt et rev og har fået en skade -som det har været fremme- så har Kaptajnen gjort det eneste rigtige i situationen, nemlig at komme mod land og få skibet sat op på grund for at forhindre det i at synke helt. Det ser ud til at være lykkedes nogenlunde.
Af de billeder jeg har kunne finde kan man se et stort hul i bagbords side, under vandlinien, og med et klippestykke strittende ud af. Det kunne tyde på, at skibet faktisk har ramt et rev og er slået læk. Man kan også se at stabilisator-finnerne har været foldet ud. Det er nogle finner, der stikket ud i vandet, og normalt bruges til at dænpe rulninger, men kan også bruges til at modvirke krængning. Det indikerer for mig, at Kaptajnen har ville holde skibet så oprejst som muligt mens han søgte mod lavt vand for at sætte damperen på grunden på en nogenlunde kontrolleret måde.
Hvad var alternativet til det der blev gjort? At stoppe op og sætte redningsbådene i vandet. Men ville det være klogt? Ikke nødvendigvis, når den anden mulighed var så nærliggende. Det tager tid at bringe skibet til standsning, og bådene kan ikke sættes sikkert på vandet inden damperen ligger stille. Hvis man har prøvet at sætte en redningsbåd på vandet -og det har jeg da gjort en del gange- så ved man, at der ikke skal ret meget bølger til inden det bliver en risikabel oplevelse. Når båden begynder at røre vandet kan den hugge fælt i wirerne, hvilket ikke er risikofrit.
Endelig skal man ikke glemme, at i en nødsituation som denne er der rigtig meget information, og rigtig mange indtryk som vælter ind over de, der skal tage beslutningerne. Og endnu mere der ikke kommer frem til beslutningstagerne. Plus, at der er ret kort tid til at træffe en afgørelse og komme i gang med at eksekvere den. Det værste der kan ske i en katastrofesituation som denne er, at der ikke bliver truffet beslutninger og sat noget i værk. Så hellere at der træffen en ikke optimal beslutning.
Chr.