skydedør går meget stramt.

Hej LDSér.

Som overskriften siger så går vores skydedør ud til terrassen stramt.

For mig at se køre døren forneden i et not og feder spor hvor noten i døren ligner træ mens federen på skinnen jo er jern. 

Foroven på døren køre døren inde i et spor hvor det er træ mod træ og kan se at der er smuld foroven , altså at døren slider langs træet. 

Mit spørgsmål er så hvad der er bedst at smøre døren med foroven og hvad der er bedst forneden?

Skal siges at døren kan ikke justeres nogle steder, desværre . Døren er ved at være af ældre dato men der går nok nogle år før jeg for råd til en ny skydedør i og med at dør partiet er ca 3,5 m bred og så koster det jo knaster for en ny.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må være en almindelig gammeldags hæve-kyde dør du har. Måske med et ca. 20 - 30 cm langt aluminiumsdrejehåndtag - med knop. Jah?

Forneden er der nogle hjul, 2 sæt, som kører på skinnen. Og døren hæves og sænkes på disse hjul.
For oven er udformningen nærmest kileformet således at når døren sænkes presses den ind mod dørkarmen og gummilisterne.?
Hvor gammel er din dør. Ca.
det er sådan en dør .  altid nemmere med billeder
problemet er egentlig størst lige når man skal åbne den man vrider håndtaget ned og trækker til siden , der er den rigtig sej.


Det ser sådan ud.
Men ellers var det forkert. :o)

Døren hæves/sænkes ikke med håndtaget.
Den sænkes simpelthen ved at hjulene kører ned i hullerne i skinnen. Tror jeg.
Toppen ser heller ikke ud som jeg troede.

Hvad sker der når håndtaget drejes nedad?
Er det i det hele taget en hæveskydedør.
Er det iøvrigt en trædør?
Hvor gammel er den?
Hvad fabrikat er den? Der er måske nogle mærker eller andet der kan identificerer den!
Sådan fungerer det!
Når døren skal åbnes skydes der en pal ud forneden, herved skubbes hjulene op af forsænkningen i rillen, og døren glider op. Går den stramt skyldes det at den enten ikke hæves nok, og derved hænger fast i gummilisten foroven, eller også er det fordi hjulene ikke kører ordentligt - skal smørres!
Døren skal løftes for at du kan komme ind til hjulene. Der sidder et lille beslag øverst i begge ender af døren, men det er malet over på billederne i indlægget herover! Beslagene skal skrues af. Herefter kan døren løftes af - I skal være 2 mand, døren er pænt tung. Sæt døren på siden, herefter kan du komme til at løsne hjulene, på det bagerste hjul (og nok også på det forreste) er der et sekskantet hul, det passer til unbrakko 6mm så vidt jeg husker, dette bruges til justere hjulhøjden. Men måske skal det bare smørres..
Held og lykke - sidder hjulene ubehjælpelig fast, skal du nok skaffe et ny sæt!

Molle
Her er så billeder af de beslag, der skal fjernes, før end at døren kan løftes af:
De to beslag der skal skrues af for at døren kan løftes af TX10 skruer
I bunden af døren er disse 2 løberuller, det er kuglelejet i løberullen herover, der er gået.
Jeg skilte ovenstående løberulle ad, ved at bore nitterne ud (fra den modsatte sidde af beslaget end det afbilledet) fjern kraverne af nitterne med et 5mm bor, bor ikke for dybt!, bor herefter igennem med et 2,5mm bor, og lav så 3mm gevind, så det kan skrues sammen.
Jeg har endnu ikke skiftet kuglelejet, men blot repareret og smurt det, og døren kører meget lettere. kuglelejeer kan bestilles hos:
http://www.danskkuglelejecenter.dk (varenummer 608-ZZ EZO(Japan))
som jeg håber passer. Alternativt kan hele løberullen skiftes, fås hos beslaco:
Når jeg får tid til at skifte kuglelejet, vil jeg lægge billeder op af det adskilte beslag.
Beslaget herunder har 2 ruller og er intakt, det fik så lidt olie.

 


Molle
Annonce
Hej
Så fik jeg monteret det nye kugleleje, og nu kører døren korrekt. Det var stramt at montere, så det fik nogle blide slag med hammeren
Her er beslaget så åbnet - det er skruet sammen nu fra en tidligere reparation
Og den ene arm løsnet, og det gamle kugleleje er skiftet ud
Så er armen på plads
Her er hele rullesystemet samlet igen.
Bemærk at hjulet ikke er 100% i centrum, hvis beslaget vendes forkert vil hjulet ikke komme ned i den forsænkning, der er i skinnen, og døren vil stå skævt.
Unbrakohullet til venstre er til at justere højden, så døren står helt korrekt.
En lille bemærkning, bor kun nitterne ud i denne ene side (6 stk), det vil lette samlingen - belært af erfaring


 


Molle
Antoniussen skrev den 13-01-2012 17:32:39
Hej
Hvordan løste du problemet, var ved at udskifte hjulene eller genbrugte du de eksisterene ved at skifte lejerne.

Tak på forhånd.


det er sådan en dør . altid nemmere med billeder
problemet er egentlig størst lige når man skal åbne den man vrider håndtaget ned og trækker til siden , der er den rigtig sej.


 

Hej
Jeg tror også jeg skal igang med samme øvelse da jeg har nøjagtig den samme udfordring.
Når jeg åbner og lukker min dør kan jeg høre rungende lyd fra hjulene. Endvidere skal jeg bruges mange kræfter for at åbne døren Jeg troede umiddelbart at det var stanglåsen som var årsagen. Men efter at have læst denne tråd kan jeg genkende problemet og se at det hjulene som er årsagen.
Kan man ikke smøre hjulen uden at man skal løfte døren ud.
Med hensyn til skift af hjul lejerne virker det til at være en større udfordring. Kan man ikke købe hjulesætte og udskifte den istedet for at skille dem ad for at skifte lejerne.

Tak på forhånd.

bemolle skrev den 19-10-2014 21:27:19

Hej
Så fik jeg monteret det nye kugleleje, og nu kører døren korrekt. Det var stramt at montere, så det fik nogle blide slag med hammeren
Her er beslaget så åbnet - det er skruet sammen nu fra en tidligere reparation
Og den ene arm løsnet, og det gamle kugleleje er skiftet ud
Så er armen på plads
Her er hele rullesystemet samlet igen.
Bemærk at hjulet ikke er 100% i centrum, hvis beslaget vendes forkert vil hjulet ikke komme ned i den forsænkning, der er i skinnen, og døren vil stå skævt.
Unbrakohullet til venstre er til at justere højden, så døren står helt korrekt.
En lille bemærkning, bor kun nitterne ud i denne ene side (6 stk), det vil lette samlingen - belært af erfaring


 

 

Hvis du læser molles beskrivelse så ser du at du kan få hjulsættet her. hvis linket ellers virker efter 6år http://www.beslaco.dk/Varekatalog.aspx?depth=0,1,2,11,9960&cid=9960&pid=16362
Det gør det så ik. Men man kunne jo prøve at kontakte beslaco.dk Men hvis du søger på hjul får du to forskellige løbevogn til skydedør.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej
Jeg flyttede fra huset februar 2021, og de nye ejere har valgt at skifte hele dørpartiet, da de ikke ville have en skydedør.
Men som jeg har skrevet, købte jeg nye kuglelejer, der passede ind i rullesystemet.

Molle
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også