Ny ledninger i klemlister

Hej

Jeg skal  slutningen af måneden i gang med at renovere køkken i en lejet lejlighed, og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at få en ekstra gruppe trukket ned til køkkenet, da der nu kun er en enkelt til hele lejlighed (hvilket i øvrigt også er lovkrav ved ombygning).

Jeg vil gerne overtale udlejeren til at betale en elektriker for at få lavet det hele, men jeg vil godt lige kunne give ham en ide om hvad der skal laves før der rekvireres en sådan.

Lejligheden er lavet med klemlister i gangen og metalrør rundt til de enkelte rum. Det nemmeste ville være at trække kabler i kabelkanaler, men disse kan ikke gå ind metalrørene, så her skal trækkes ledninger. Jeg er kommet frem til to løsninger men er i tvivl om hvorvidt den sidste er lovlig? Det er her jeg ville sætte pris på jeres hjælp

1. Trække kabel i kabelkanaler rundt i gange, og de steder hvor der er tilslutning til de andre rum må der komme samledåser op.

2. Trække nye ledninger i de gamle klemlister og samle med nye muffer.

Jeg ved at der ikke må opsættes nye klemlister, men om man må skifte ledninger i de nye er jeg i tvivl om. Er det evt. andre løsninger?

På forhånd tak!
Vh Anders 
Hej Jeg skal  slutningen af måneden i gang med... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når der laves installationer i dag skal de leve op til de regler der gælder i dag... reglerne i dag siger bl.a. som følger:

Er der tale om en bolig fra før 1. april 1975 er der IKKE krav til at fremføre en beskyttelsesleder - UANSET hvor meget der end bliver istandsat. Opsættes der stikkontakter med jord skal jorden dog være aktiv uanset hvornår installationen er fra.

Hvad antallet af stikkontakter i køkkenet angår skal der ved en ny installation være tre frie stikkontakter fordelt på mindst to lysgrupper - med mindre den eksisterende installation bibeholdes eller ikke udvides med mere end to stikkontakter.
Hej igen

Køkkenet er nu blevet lavet, og der er trukket kabler med jord hele vejen rundt. Der er dog ikke installeret stikkontakter med jord, da der ikke er indført jord til lejligheden, men muligheden er der til fremtiden.

Grunden til at der er snak om løse ledere er at metalrørene ud til lampestederne ikke er tykke nok til et 3x1.5mm, så der skal sættes en dåse op for hver sted der er en samling, hvilket ikke er særlig praktisk. Finder der nogle ordentlige dåser som kan monteres inde i en klemliste, eller som bare er meget lille.

Løsningen med en stor central samleboks ser faktisk fin ud!

Mange tak for den omfattende respons!

Vh Anders
du kan da få 3 leder der ikke er tykkere en 7-8mm så det skal godt nok være et tyndt metalrør :p

Du kan få din elektriker til at høre om der må laves nulling hvor du bord, så vil du kunne bruge jorden i dine kontakter.
Hold da op, det giver jo helt ny muligheder for installation! Har du nogen links til tynde installationskabler? Så skal der da helt klart trækkes kabler, og jeg kan samtidig slippe for at lave nedsænket loft!
Ved ikke hvad det var for nogen, men en kollega viste mig nogle han havde liggende i bilen, de var i hvertfald under 10mm for 3 lederen. de hed sikkert noget med "lite kabel" eller lign. ved ikke om de kan googles. Men er ret sikker på han sagde de kun var 7 mm. 
edit: jeg kan se at NKT's noiklx 3x1,5 kun er 8,1mm i udvendig diameter. Så det vil ikke undre mig at nogle af de lite kabler man kan få skulle være 6-7mm 
Annonce
Light kabler fra NKT eller Draka mm kan med nemhed trækkes i 5/8" el-rør på billedet i linket ovenfor er der trukket 5x1,5 ud til alle steder. http://www.greenline.dk/Kabel-og-ledning-7/Installationskabel-LIGHT-136

Og det helt tynde  http://www.goerdetselv-el.dk/category/157

Det fikser jeg...
Du kan f.eks. Få 5 * 2,5" som kun er 9,8 mm så selv det kan stort set kommer igennem alle de rør der er i selv gamle inst. Evt. Med lidt glidemidel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis