Hæve lofthøjde / udveksling

Hej LDS'ere

Jeg går og er ved at lave de første krampetrækninger til at lave værksted i en gammel længde af gården. Jeg er dog stødt på nogle udfordringer. 

1. Jeg vil helst have værksted i stueetagen som har betongulv, men loftshøjden til bunden af de tværgående bjælker er lige omkring 1.90 meter og jeg er 2.00 meter højde. Det dur altså ikke. 

2. Så kunne jeg lave værksted på 1. sal som har trægulv ca. 32 mm brædder. Det gulv er bare ikke i så god stand længere og småråden 2 steder. Derforuden er det måske ikke så hensigtsmæssigt til værksted, da bæreevnen jo ikke er helt optimal for et trægulv. Jeg har ikke tænkt mig at slæbe flere ton derind, men der vil da være steder, hvor jeg vil sætte nogle ting op som vejer en smule, så jeg er ikke helt tryg ved det gulv. 

Kan jeg derimod hæve loftet i stuen som vist på vedhæftede billede. Altså med en udveksling i sidderne i form af en limtræsbjælke som jeg har liggende nogle stykker af og så lægge bjælkerne ovenpå bjælker?




Vil det rent statisk kunne lade sig gøre eller har jeg andre muligheder?

Håber I kan hjælpe - forslag modtages gerne  

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej LDS'ere Jeg går og er ved at lave de første... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
PÅ det nederste billede skal i ikke lade jeg snyde af de to stolper der står længst til højre på billedet - de har intet at gøre med konstruktionen.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Ja det var en hel anden sag!
Så dur mit forslag på ingen måde.
Skal du udnytte pladsen på 1.sal?
Prøv at spekulere i at lægge et helt nyt bjælkelag på på toppen af tremplen.
Så får du, med tilpas fastgørelse til spærene, noget der kommer til at virke som A-spær, og du kan bibeholde støtterne på loftet, blot kortet ned, og du får hold på væggen, så spærene ikke kan skyde siderne på bygningen ud.
Så ville jeg nok lægge en bjælke under de gamle bjælker og bolte den sammen med stumperne og støtte den fra neden, som man kan bruge som udgangspunkt for isolering af bygningen.
Det er lidt svært at vurdere det i detaljer, når man ikke står og glor på det hele.

Med venlig hilsen
ktm

 

Her har jeg lige prøvet at skitsere den rigtige bygning ind og evt. løsning af at hæve bjælkerne- kan det lade sig gøre som skitseret?


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hvordan fik du bjælkerne i siden til at gå ned i stueetagen? På det øverste billede (og dine fotos) ligner det en trempelvæg der bare hviler på muren. På det nederste billede er det pludselig hele bjælker ned.
Du mangler på tegningen dine lodretstående stolper på 1. sal. eller i det mindste skunkstøtter.
Jeg kan ikke overskue om statikken berøres, når du ikke kalkulerer med at lægge den bjælke under de gamle, oversavede bjælker ude langs ydervæggene, som jeg bragte i overvejelse.
Løsningen likviderer således brug af 1. salen, men giver fin plads til effektiv isolering

Dine lægter bærer præg af, at dine tegl måske ikke er rigtig tætte?

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hej du har helt ret i at jeg ikke havde fået tegnet ind at de korte stolper i siden reelt står på bagmuren.

Det har jeg rettet til og indsat stolperne under hanebåndet.

Jeg må lige se om jeg kan få en tømrer eller ingeniør til at sige god for læsningen eller komme med en alternativ løsning.

Jeg har reelt ikke noget at bruge 1. salen til idet gulvet er så ringe. så kunne man selvfølgelig udskifte gulvet, men der vil stadig være begrænset bæreevne ift. at stille maskiner ind på værkstedet/gulvet ift. betongulv i stueetagen.


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Der er forresten ikke tegl på taget men B9 bølgeplader lagt ovenpå et gammelt skiffertag.

Som jeg ser det statisk ift. at spærrerne ikke skræver, så er der etableret de der jernstænger på skrå ved hver bjælke - kan ses på det 2. nederste billede. Det er reelt det eneste der holder imod ift. at skræve, som jeg ser det.

Hvis bjælkerne flyttes op ovenpå den rem der er lagt ude i siden, så vil de modvirke at spærrene skræver. Alternativt kan jeg sætte de skræafstivere på igen og så sætte dem fast til spærhovedet, men det mener jeg dog har 0 virkning. De lodrette kræfter mener jeg ikke at påvirker ved at hæve de tværgående bjælker.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej Dan.
Jeg er normalt ikke typen der bruger et sådant forum, men faldt tilfældigt over din opgave her på siden og blev simplethen nødt til at dele min idé med dig.
Jeg har tidligere været med til at ombygge 4 ladebygninger af denne type (dog uden trempel) for at få mere loftshøjde. Metoden er såre simpel, billig og giver meget luft på en nem måde.
Beskrivelse:
For hver tværgående loftsbjælke rejser du et stort stykke tømmer (eks. telefonpæl el. lign). Du skærer den til i længde, presser den op mod den øverste rem og slår den på plads i bunden mod gulvet og væggen. Loftsbjælken og pælen bolter du sammen hvor de mødes. Loftbjælken mellem pælene skæres bort og pludselig har du loftshøjde hel op til de øverste hanebånd. Som ekstra støtte til det øverste hanebånd er et en god idé at lave 2 stole på hvert spær. De hindrer at remmen begynder at svaje og at taget dermed bliver bølget.

Metoden er særdels billig og kan nemt udføres af ikke-fagfolk. Som sagt har jeg selv været med til 4 af disse ombygninger og alle har gennemlevet storm og snetryk.

Desuden mener jeg arbejdet og pengene i det er mindre en den opgave du ellers beskriver med at hæve loftet, hvilket i mine øjne kun giver dig meget lidt ekstra højde.

Metoden her er god til byninger med stejl taghældning da det giver mest mulig plads. Hvis hældningen er lavere vil stumperne af bjælkerne naurligt blive længere og frirummet større.

Ved denne metode får man som bonus en hylde af det tilbageværende loft mellem spærene. Det er jo helt perfekt i dit tilfælde når der skal være værksted.

Gode råd:
1. Hvis gulvet er ok, så brug bare det gamle som understøtning til pælen/spæret. Læg evt. en tyk stålplde under for at fordele trykket.
2. Brug rundt tømmer som spær. Det giver mindst udbøjning.
3. Lav et V-formet snit i toppen og et V-formet snit i bunden af pælen der passer hhv. på den øverste rem og på gulv/væg.
4. Det er vigtigt at pælen støtter på væggen i bunden så taget ikke kan presse ud (falde sammen) Læg evt en trykfordelingsplade bag her også.

Hvis du ønsker det kan jeg skyde et par billeder. 

Hilsen Jesper

Jeg har set nogle lave spærene om til saksespær med skrå loft og gitterspærskonstruktion, og så efterfølgende fjerne hanebåndet.
Det kræver blot at du har en ingeniør til hjælp, hvilket jeg forøvrigt mener, du skal have under alle omstændigheder.
Du skal have ros for forslaget Ellebæk.
Men var det ikke for din skitse så var dit forslag nærmest uforståeligt. >)

Konstruktionen er kendt fra tidligere tiders (stak)lader og giver som det fremgår stor lofthøjde i midten af rummet/laden. (Så de højtlæssede vogne med halm kunne køre ind).

Meeen. Som du selv siger: (dog uden trempel)! Hvilket gør en forskel. Din skitse viser at konstruktionen ikke er stabil. (Remmen på muren skal fastgøres til "telefonpælen" således at der dannes 2 trekanter.

Dernæst SKAL det sikres en form for fundering ved "telefonpælens" tilslutning til gulv/væg.
Det er "telefonpælens" tværsnit imellem knudepunkterne, der afgør om der sker udbøjning, ikke at den er rund.

Der er rigtig mange ting at vurdere i dit forslag.
Det du på din skitse kalder "stol" hedder kopbånd.
Bla. er det måske kun nødvendig med "telefonpæle" som erstatning for stolstolperne. (Stolen er den rem, (stolremmen) + stolper placeret lige under hanebåndene).
Den vil måske være nemmere og billigere at lave vindkrydsafstivning i tagfladen, frem for kopbåndene.
Fundering skal overvejes.

Som det siges. En meget dreven ladebygger eller en statisk vurdering er hvad der skal til. >)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis