Hæve lofthøjde / udveksling

ktm
ktm
Indlæg: 8645
Postnr: 4540
ktm ktm
Du mangler på tegningen dine lodretstående stolper på 1. sal. eller i det mindste skunkstøtter.
Jeg kan ikke overskue om statikken berøres, når du ikke kalkulerer med at lægge den bjælke under de gamle, oversavede bjælker ude langs ydervæggene, som jeg bragte i overvejelse.
Løsningen likviderer således brug af 1. salen, men giver fin plads til effektiv isolering

Dine lægter bærer præg af, at dine tegl måske ikke er rigtig tætte?

Med venlig hilsen
ktm

 

dan yh
dan yh
Indlæg: 463
Postnr: 9620
dan yh dan yh
Hej du har helt ret i at jeg ikke havde fået tegnet ind at de korte stolper i siden reelt står på bagmuren.

Det har jeg rettet til og indsat stolperne under hanebåndet.

Jeg må lige se om jeg kan få en tømrer eller ingeniør til at sige god for læsningen eller komme med en alternativ løsning.

Jeg har reelt ikke noget at bruge 1. salen til idet gulvet er så ringe. så kunne man selvfølgelig udskifte gulvet, men der vil stadig være begrænset bæreevne ift. at stille maskiner ind på værkstedet/gulvet ift. betongulv i stueetagen.



Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


dan yh
dan yh
Indlæg: 463
Postnr: 9620
dan yh dan yh
Der er forresten ikke tegl på taget men B9 bølgeplader lagt ovenpå et gammelt skiffertag.

Som jeg ser det statisk ift. at spærrerne ikke skræver, så er der etableret de der jernstænger på skrå ved hver bjælke - kan ses på det 2. nederste billede. Det er reelt det eneste der holder imod ift. at skræve, som jeg ser det.

Hvis bjælkerne flyttes op ovenpå den rem der er lagt ude i siden, så vil de modvirke at spærrene skræver. Alternativt kan jeg sætte de skræafstivere på igen og så sætte dem fast til spærhovedet, men det mener jeg dog har 0 virkning. De lodrette kræfter mener jeg ikke at påvirker ved at hæve de tværgående bjælker.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Ellebæk
Ellebæk
Indlæg:
Postnr: 6040
Ellebæk Ellebæk

Hej Dan.
Jeg er normalt ikke typen der bruger et sådant forum, men faldt tilfældigt over din opgave her på siden og blev simplethen nødt til at dele min idé med dig.
Jeg har tidligere været med til at ombygge 4 ladebygninger af denne type (dog uden trempel) for at få mere loftshøjde. Metoden er såre simpel, billig og giver meget luft på en nem måde.
Beskrivelse:
For hver tværgående loftsbjælke rejser du et stort stykke tømmer (eks. telefonpæl el. lign). Du skærer den til i længde, presser den op mod den øverste rem og slår den på plads i bunden mod gulvet og væggen. Loftsbjælken og pælen bolter du sammen hvor de mødes. Loftbjælken mellem pælene skæres bort og pludselig har du loftshøjde hel op til de øverste hanebånd. Som ekstra støtte til det øverste hanebånd er et en god idé at lave 2 stole på hvert spær. De hindrer at remmen begynder at svaje og at taget dermed bliver bølget.

Metoden er særdels billig og kan nemt udføres af ikke-fagfolk. Som sagt har jeg selv været med til 4 af disse ombygninger og alle har gennemlevet storm og snetryk.

Desuden mener jeg arbejdet og pengene i det er mindre en den opgave du ellers beskriver med at hæve loftet, hvilket i mine øjne kun giver dig meget lidt ekstra højde.

Metoden her er god til byninger med stejl taghældning da det giver mest mulig plads. Hvis hældningen er lavere vil stumperne af bjælkerne naurligt blive længere og frirummet større.

Ved denne metode får man som bonus en hylde af det tilbageværende loft mellem spærene. Det er jo helt perfekt i dit tilfælde når der skal være værksted.

Gode råd:
1. Hvis gulvet er ok, så brug bare det gamle som understøtning til pælen/spæret. Læg evt. en tyk stålplde under for at fordele trykket.
2. Brug rundt tømmer som spær. Det giver mindst udbøjning.
3. Lav et V-formet snit i toppen og et V-formet snit i bunden af pælen der passer hhv. på den øverste rem og på gulv/væg.
4. Det er vigtigt at pælen støtter på væggen i bunden så taget ikke kan presse ud (falde sammen) Læg evt en trykfordelingsplade bag her også.

Hvis du ønsker det kan jeg skyde et par billeder. 

Hilsen Jesper

Vedhæft andre filer end billeder
Orla Nautrup
Orla Nautrup
Indlæg: 3365
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup
Jeg har set nogle lave spærene om til saksespær med skrå loft og gitterspærskonstruktion, og så efterfølgende fjerne hanebåndet.
Det kræver blot at du har en ingeniør til hjælp, hvilket jeg forøvrigt mener, du skal have under alle omstændigheder.
Sitting Bull
Sitting Bull
Indlæg: 2787
Postnr: 8000
Sitting Bull Sitting Bull
Du skal have ros for forslaget Ellebæk.
Men var det ikke for din skitse så var dit forslag nærmest uforståeligt. >)

Konstruktionen er kendt fra tidligere tiders (stak)lader og giver som det fremgår stor lofthøjde i midten af rummet/laden. (Så de højtlæssede vogne med halm kunne køre ind).

Meeen. Som du selv siger: (dog uden trempel)! Hvilket gør en forskel. Din skitse viser at konstruktionen ikke er stabil. (Remmen på muren skal fastgøres til "telefonpælen" således at der dannes 2 trekanter.

Dernæst SKAL det sikres en form for fundering ved "telefonpælens" tilslutning til gulv/væg.
Det er "telefonpælens" tværsnit imellem knudepunkterne, der afgør om der sker udbøjning, ikke at den er rund.

Der er rigtig mange ting at vurdere i dit forslag.
Det du på din skitse kalder "stol" hedder kopbånd.
Bla. er det måske kun nødvendig med "telefonpæle" som erstatning for stolstolperne. (Stolen er den rem, (stolremmen) + stolper placeret lige under hanebåndene).
Den vil måske være nemmere og billigere at lave vindkrydsafstivning i tagfladen, frem for kopbåndene.
Fundering skal overvejes.

Som det siges. En meget dreven ladebygger eller en statisk vurdering er hvad der skal til. >)
ktm
ktm
Indlæg: 8645
Postnr: 4540
ktm ktm
Mit værksted, som oprindelig er en gammel staklade, er konstrueret lige netop på den måde som Ellebæk  så fint illustrerer.
Jeg kan bekræfte, at konstruktionen er meget stabil, også med lav rejsning som min bygning.
Nu skriver du ikke noget om, hvad værkstedet skal bruges til, men hvis det er noget med biler, der gerne måtte komme op på en lift, er denne konstruktion genial. 
Er det derimod vigtigt at få isoleret rummet godt, er den lidt mere besværlig, og der bliver en del uudnyttede m3 at varme op.

Med venlig hilsen
ktm

 

dan yh
dan yh
Indlæg: 463
Postnr: 9620
dan yh dan yh
Jeg vil også komplimentere dig for dit detajerede indlæg og specielt for at du vedlagde en skitse, for jeg var lidt lost en overgang

Som jeg også ser det, så vil jeg komme til at få en firkant, grundet trempelkonstruktionen, hvilket ikke er hensigtsmæssigt rent statisk.

Værkstedet skal udelukkende bruges til at tømerere og snedkerere, så løft af bil er overflødigt og jeg mener godt jeg vil kunne klare mig med en lofthøjde på 2.5 meter, som jeg vil få ved "bare" at hæve bjælken op ovenpå remmen.

Men jeg tager selvfølgelig gldeligt imod alternativer

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Ellebæk
Ellebæk
Indlæg:
Postnr: 6040
Ellebæk Ellebæk
Ny skitse vedhæftet.
Jeg kan godt se problemet med tremplen, men mener det er nemt løst i form af et ekstra stykke tømmer der forbinder overliggeren på tremplen med pælen. Desuden har du, som det fremgår af billederne, i forvejen en afstivning fra tempeloverligger til loftsbjælke.

Som det nævnes kræver det nok en dreven ladebygger eller en statisk vurdering. Hvis jeg var dig, ville jeg udnævne mig selv til førstnævnte og rejse den viste konstruktion uden betænkeligheder. Dog kommer det naturligvis an på hvad du ønsker at rummet skal blive til, men jeg mener blot at man ikke kan få for meget loftshøjde (med mindre der påtænkes opvarmning). Her tænker jeg også på senere udnyttelse af rummet til formål hvor en bedre lofthøjde er krævet/ønsket.
Desuden mener jeg, som tidl. nævnt, at det rent arbejds- og pengemæssigt er en overkommelig opgave at rejse pælene.

Jeg håber du under alle omstændigheder får et godt rum ud af det.

Held og lykke med projektet - uanset hvilken løsning det måtte ende med

Vedhæft andre filer end billeder
Vil du være med? Log ind for at svare.