Motorsav, rengøring, pleje & opbevaring

Hej alle.

Vinteren nærmer sig, og det betyder, at man atter skal i skoven og fælder træer og lave brænde til næste sæson. Men hvis man nu ikke lige har fået rengjort motorsaven fra sidst, og der er snavs og skidt i, hvordan får man så det bedste resultat? Jeg har prøvet lidt med en skrurækker til at tage det værste, men det er ikke helt let.

Hvad med sværdet og kæden? De er jo næsten groet sammen, pga kædeolien. Jeg bruger vegatabilsk olie, men det klister alligevel sammen og kæden bliver stiv. Kan man evt lægge begge dele i et kar med rense benzin? eller er der en anden måde man kan få olien opløst og få begge dele fine og brugbare igen?

Og hvordan opbevarer jeg så begge dele efterfølgende når de er renset og klargjort?
Skal de lægges i i pose, og skal man smører både sværd og kæde med lidt kædeolie inden?


 


 

Mvh Jesper


Jeg spørg kun for at blive klogere.

38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo starte med at pille kæde og sværd af, læg det i varmt vand med lidt opvaske sæbe. Netop når du bruger vegetabilsk olie kan du let opløse dette med varmt vand og sæben, når det er gjort så smør sværd og kæde med rigtig kædeolie. Det er nemmest at rense koblings bremsen og kæde huset med trykluft, her har skarpe metalgenstande, som en skruetrækker ikke noget at gøre. Har du ikke trykluft kan en stiv børste godt bruges med lidt sæbevand, men kun når du bruger vegetabilsk olie.
Men når du nu aligevel tager kæden af, var det måske på tide at skifte den til en ny.
Før du igen stiller den væk så rens den og fyld rigtig kædeolie i oliebeholderen, kør med saven og smør hele sværdet ind i olien, så kan den godt stå lige til næste års brug, tøm dog lige benzintanken. Skal det være luxus skruer du lige tændrøret ud og lader en 8-10 dråber totakts olie løbe ned i cylinderen, i med røret igen og hiv i snoren to gange uden tændning , så er den super konserveret.
Den skal bare stå tørt !
Hvis du vil lægge kæde og sværd i blød i organsik påløsningsmiddel, så brug dieselolie eller petrolium. Det er langt mindre flygtigt -til gavn for din sundhed- og langt mindre brandfarligt -til gavn for din sikkerhed.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for hjælpen. Nu har jeg en del kæder og sværd, så hvordan opbevarer man bedst det, så de er klar til brug, næste gang i skoven?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Skrevet af Chr. på 08 jan 2012 11:20
Hvis du vil lægge kæde og sværd i blød i organsik påløsningsmiddel, så brug dieselolie eller petrolium. Det er langt mindre flygtigt -til gavn for din sundhed- og langt mindre brandfarligt -til gavn for din sikkerhed.

Chr.

Hmmmm ! Det er da første gfang jeg ser at du skriver så meget vrøvl på en gang Chr.
Du er vist kommet meget tidligt i seng og helt ædru er du vist endnu ikke

Hverken petrolium eller diesel olie er organisk, og det er både brandfarligt og ikke særligt sundt for helbredet.
Skrevet af Daugaard24 på 08 jan 2012 11:33
Tak for hjælpen. Nu har jeg en del kæder og sværd, så hvordan opbevarer man bedst det, så de er klar til brug, næste gang i skoven?
Hvis du kan have dine kæder i en plast beholder med det olie du plejer at bruge som smørremiddel, ville det nok være det bedste. Sværdene kan du ligeledes rengører og have liggende i plastposer med den samme olie. Netop det at du bruger plante olie er nok godt for miljøet, desværre slider det meget på kæder og sværd da det ikke har helt samme viskositet. ( bære evne )

Annonce
Så spørg jeg nok dumt, men smører man kæderne med en pensel, og så lægger dem i en lufttæt emballage? Lige nu har jeg smurt dem med kædeolien (vegatabilsk), og hængt dem på et søm i skuret, men så størker de vel bare igen??

Når du nu skriver, have dem i en plastbeholder, skal denne så være lufttæt? og skal de ligge og bade i olie, eller skal de bare lige være smurt?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

At have dem hængende på et søm er nok ikke lige vejen frem, så samler de støv og skidt.  Bare de ligger i en plastbeholder / Kasse og er smurte skulle være nok. Den behøver ikke være lufttæt men bare støvtæt. Det er nok også mest praktisk når du er i skoven

Skrevet af Håndværkeren på 08 jan 2012 13:19

Hmmmm ! Det er da første gfang jeg ser at du skriver så meget vrøvl på en gang Chr.
Du er vist kommet meget tidligt i seng og helt ædru er du vist endnu ikke

Hverken petrolium eller diesel olie er organisk, og det er både brandfarligt og ikke særligt sundt for helbredet.



@ Håndværkeren.
Jo, både petrolium og diesel er organsike opløsningsmidler, ligesom terpentin, benzene, acetone og benzin. De er ikke organsike i betydningen, at de udvindes fra planter, men de hører under organsik kemi. Kendetegnende for organsike stoffer/organsik kemi er, at de (stort set) kun består af kulstof og brint.

Taler vi om brandfare, så vil jeg langt hellere have en spand diesel eller petrolium stående åben på stuegulvet end en spand benzin. Flammepunktet for benzin er -25ºC eller lavere, mens det for petrolium er +45ºC og diesel er over +65ºC.
Diesel og petrolium fordamper også, ligseom benzinen, men det går noget/meget langsommere, og der kommer derfor langt færre skadelige dampe, som kan indåndes. Når det så er sagt, så skal alle tre opbevares i lukkede beholdere, men det er forhåmbentlig alle klar over.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

må jeg stille en dum spørsmål.

hvad er påløsningsmiddel.!!!

er det en middel der påføre snavs på motordele.
motorsav sværd i denne tilfælle.
Når kæderne er slebet, smurt og klar til brug igen, så er det vel bedst de kommer i en eller anden form for lufttæt bøtte. Jeg oplever nemlig, at hvis de bare hænger i skuret, så stiver de igen pga olien.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også