Lægning af skarpskåren naturstens klinker

StineA
StineA
Postnr: 2000
StineA StineA
Er der nogen LDSere, der har erfaring med lægning af skarptskårne klinker i natursten? Vi er rimeligt erfarne LDSere, men har aldrig lagt klinker/fliser før.

Jeg ved præcis hvor de skal ligge (det drejer sig om 4 rum uden dørtrin, så det var lidt af et puslearbejde, at få det til at falde på plads, og at få gulvene støbt et rum ad gangen, så samlingerne mellem rummene kom i en fuge), og fladen de skal lægges på er plan. Målne af klinkerne er 30*30*1 cm^3, fugerne er 0,5 cm, og jeg regner med at skulle bruge en 8-10 mm tandspartel...

Mit problem er at alle kanter på klinkerne er skarpe kanter, og jeg er derfor interesseret i hvad der skal til, for at hver enkelt klinke kan lægges vandret nok. Det skulle jo ikke gerne se ud som om den 'vipper' ifht. naboklinken! Fugerne skal også være ret præcise!

Jeg har hørt at flisekryds ikke er en hjælp og regner ikke med at bruge dem. Er en laser, der kan udstikke en 90 graders vinkel en fordel? Min far mener vi skal bruge 2 sider af en 15 mm krydsfinersplade, som vi så ligger direkte på gulvet og bruger til at lægge nye rækker efter rent højdemæssigt (og også vha mærker på pladen). Er der nogen, der har erfaringer med det? Virker det i praksis?

Vil du være med? Log ind for at svare.