Baxi fastbrændselsfyr

Er der nogle af jer der har erfaringer med baxi fastbrændselsfyr ?
Jeg overvejer om det er løsningen for mig... gl. murermester villa hvor vi skal have skiftet varmesystemet.. - og jeg har adgang til brænde...

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale dig at overveje træpillefyr også. Fordele i forhold til brændefyr: ensartet fyring, stor udnytttelsesgraden pr. Ton i forhold til brænde. Man kan montere en tank på f.eks. 3-400 liter, hvilket er rigeligt til lang tids fyring. De moderne pillefyr er computeriseret og tager hensyn til forbrug og sender minimal varme gennem skorstenen. Et års forbrug af piller fylder få kvm. Lager. Udrens kun hver 3-4 uge. 2 tons piller svarer til 1000 liter fyringsolie. Piller koster ca. 16-1900 kr./ton, altså en besparelse på min. 6000 kr. I forhold til olie. Men fald ikke for fristelsen at bruge den gamle kedel fra oliefyret. Du får en komplet løsning pt. For ca. 25-30.000 kr.

 

Du kan også vælge et fyr, hvor du kan fyre med både træpiller og brænde, selv om det ikke er 100% optimalt.
Problemet med brændefyret er jo, at det brænder ud, medens du f.eks. er på arbejde eller bortrejst nogle dage. Når brændet er brændt ud, kører fyret så videre på træpiller. Ellers skal du ud i at have en mere end enorm akkutank.
Jeg bruger en gammel Salamander kedel med en pillebrænder foran. Det virker utrolig godt, ja nærmest helt utrolig, fantastisk godt og meget stabilt og ukompliceret og frem for alt: BILLIGT!!
Piller her på Djævleøen koster noget mere end ovre på halvøen, nemlig ca. 2100 kr. pr tons. Pas på med priser pr palle. En palle kan snildt være nede på 800 kg når du regner på kiloprisen.

Med venlig hilsen
ktm

 

hmm - god pointe - og en salamandekedel er til at få fat i for penge.. Hvor er din pillebrænder fra ?
mvh flemming
Hvis dit anlæøg skal godkendes, er det nok ikke lige en Salamander du skal investere i, men har du en sådan i forvejen, kunne du overveje at bruge den.
Min brænder er en TB-mini, som vist nok ikke markedsføres længere i DK.
Nu var det også ment som lidt provolkation over for Uldal, der advarede en sådan løsning!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
nej nej - jeg har et gammelt oliefyr der skal skiftes - og det giver anledning til alternative overvejelser..Og jeg er klar til en komplet løsning der virker også på sigt. Og jeg har hørt både godt og skidt om Baxi.. så savnede egentlig bare lidt erfaringer med dem.
mvh flemming
min mening er og jeg ser mange træfyr dagligt (rt skorstensfejer) at baxi er godt men for dyrt i forhold til andre tilsvarende trækedler.


 PS staver som en ko på glatis kan ikke gøre for det og komma og puntum må du lige selv sætte de ligger her ...........  ,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hej mon der er nogle som ved om man kan få extra måleudstyr til sin Baxi 30 skovtræsfyr , det er primær og sekundær lufttilførslerne der er svære at indstille ordentligt, et lille kikhul ind til flammen er ikke en skid værd som justerings kilde ,jeg tænkte på om man kunne ud fra røgrøret ,aftrækket s temperaturer finde den optimale forbrænding ,som nu har jeg skorstensbrand ca ved hver 5-8år og træls ,producenten af fyret var kun interesseret i at sælge varen ,så dem kan jeg ikke anbefale .Eller som sagt intet hjælp at hente

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis