munk

koba
koba
Postnr:
koba koba
Kender mon nogen af de ærværdige tilstedeværende betegnelsen munk om en brændevinsdunk af noget særpræget keramik?
Eller er jeg den eneste, som ved, hvad det er?
Betegnelsen kunne jo være lokal.
Håndværkeren
Håndværkeren
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Jeg har da hørt udtrykket, men troede egentlig at det var en fælles betegnelse for keramik flasker med sprut.

Nu kunne du jo passende indsætte dit post nummer, så vi kunne se hvilken lands del du  kommer fra.
HansT
HansT
Postnr: 9000
HansT HansT
Sakset fra " Ordborg over det danske sprog 1750-1900" http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=munk

(dial.) om (tykbuget) lerdunk(især til øl ell. brændevin) ell. om mælke-, flødekande (OrdbS.(Langeland,Taasinge)). en Flaske med . . Rom, og adskillige Munke med Øl. Rahb.​Tilsk.1793.346. Paa et Bord stod . . en halvtømt “Munk” med Punch, og Glas omkring. Markman.​Fort.97. JV Jens.​NH.226. Esp.226. Thorsen.161. Feilb. jf.: Lermunken. Kidde.​H.48. Han satte Steenmunken for os.Blich.​(1920).XXIX. 12.

Mvh Hans
koba
koba
Postnr:
koba koba
Tak for oplysningen, HansT, og Håndværker, jeg er født og opvokset i Vesthimmerland, postnr. 9620. Min mor var fra Års-egnen, og det er fra hende, at jeg har både munken og betegnelsen.
Jeg har 2 munke. I min liv har jeg set 3. Den 3. står på Gl. Estrup landbrugsmuseum. Min nr. 2 munk er fra en gratis genbrugsbutik.
Jeg kender navnet på ham, som brugte min munk i første halvdel af 18 hundredetallet, men jeg ved ikke, hvor gammel munken er.
Måske stammer både munk og betegnelsen fra den katolske tid. Munkene blev jo beskyldt for at være både forhorede og fordrukne.
www.abr.dk
www.abr.dk
Postnr: 8200
www.abr.dk www.abr.dk
Har aldrig en en munk i Års undtagen dem som har vinger, men mange pebermøer, men det er jo en anden sag

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

Vil du være med? Log ind for at svare.