understrygning af tegltag

Hejsa,

jeg skal til at isolere mit tag indefra, men i den forbindelse kan jeg se, at der mange steder mangler/delvis mangler understryning.

Det skal derfor selvfølgelig gøres først. Den understrygning der sidder nogle steder pt ser ud til at være en eller anden form for mørtel el. cement. Ligner et gør-det-selv job og er ikke gjort over det hele.

Mit spørgsmål er derfor følgende.

Kan jeg benytte en form for Kit/fugemasse i stedet for? eller "skal man" fortsætte med samme type som der er understrøget med på nuværende tidspunkt. Og fungerer denne KIt/fugemasse godt nok??

Hvis ja til fugemasse kan/skal jeg så fjerne den nuværende understrygning over det hele eller kun de steder, hvor jeg kan se de er utætte: jeg frygter selvfølgelig at fjernelse af cement/mørtel vil rykke på teglstenene.

Selve understryningen. Jeg forestillede mig, at jeg kun ville gå en 4-5 cm op langs siderne for at bevare en vis form for luft genemstrømning? Loftet er trods husets gamle alder helt tørt, så vil nødig lukke den udluftning til, som i høj grad har været med til at sikre denne tørhed. Omvendt skal jeg have isoleret og sat gipsplader op, så vil ikke bare lade det stå til, da jeg kan se tydelige huller nu og vil have svært ved at komme til dem efterfølgende.

Lad mig høre jeres gode råd :-)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt noget rygningskit til at lappe mine understrygninger.
Det er super let at arbejde med, lidt fedtet men med gummihandsker er det lige til at presse ind imellem
tagstenene.

Hvad angår isolering der efter ved jeg ikke, men hvis noget af din gamle understrygning er faldet af,
så er det vel et spørgsmål om hvornår resten falder. Det vil vel så lægge sig i isoleringen???

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Oprindeligt har der jo været understrøget overalt.
Og det er helt karaktreristisk at understrygningsmørtelen falder af og ned.

Den rigtige løsning er (formodentlig) at fjerne alt den gamle understrygningsmørtel og fuge igen med en relevandt fugemasse.

Jeg tror ikke at det er en god ide IKKE at fuge overalt. Især af hensyn til indtrængende fygesne. Derimod skal der etableres den "reglementerede" udluftning i i udhæng og kip/rygning. Med div. fygesne net eller - fang.

Jeg er ikke vild med det rygningskit og mener at det nedbrydes over tid, selv om det nok går langsomt når det påføres fra indvendig side af tagstenene.

Der er jo endelig osse den mulighed at "overstryge"
Rygningskit er ikke velegnet til understrygning, der skal bruges understrygnings kit.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis