Isolering af loft!

TennisCamp.dk
TennisCamp.dk
Postnr: 3050
TennisCamp.dk TennisCamp.dk
Hejsa

Jeg står overfor en isolering af loftet - nærmere bestemt tagryggen.

Jeg kan se der på nuværende tidspunkt sidder nogle gamle ruller.

Hvad er anbefalingen herfra - skal jeg sætte ruller igen og hvad mere?

Tykkelse på ruller, hvilken type osv?

På forhånd tak
hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Er der tale om kageruller eller skal vi sammen med Holger Fællessanger synge: Lad Rul(lerne) Gå.

For ruller-pølser er vel udelukket? :o)
HLolland
HLolland
Postnr: 4900
HLolland HLolland
Jeg kan tage fejl. men jeg tror at hpox mener at vi har brug for lidt flere oplysninger eller en lidt bedre beskrivelse af problemet før nogen kan hjælpe...

Henning, Lolland

TennisCamp.dk
TennisCamp.dk
Ja det gætter jeg også på

Jeg må tjekke hvilke form for isolerings ruller der sidder nu.

Men helt overordnet kan I se problemet som, at der intet sidder så jeg stort set står og kigger på tagstenene indefra, så skal kort og godt vide hvad I anbefaler fra start til slut.
HLolland
HLolland
HLolland HLolland
En tagryg er kun den øverste kant af taget, der hvor tagfladerne mødes, altså "spidsen" så at sige. "Isolering af loft" vil som regl sige at du udlægger isolering på den vandrette flade i loftrummet, altså på "gulvet" i tagrummet. (Og gøres altså kun i huse hvor tagrummet ikke benyttes til noget)

- Jeg er også lidt forvirret over at der nu "sidder ruller" - Hvis du taler om isoleringsruller er de vel allerede rullet ud ?
Kan du rent faktisk se bagsiden af tagstenene som tingene er nu ?

Prøv at sætte nogle flere ord på projektet, vi vil gerne hjælpe.

Henning, Lolland

TennisCamp.dk
TennisCamp.dk
Hej

Ok jeg prøver

Har et hus med tegl. På loftet har jeg så den indvendige side af taget fra spids til gulv. Det et disse skrå sidder jeg gerne vil isolerer. Visse steder sidder der allerede nu isolerings ruller, som er rullet ud, men andre steder er det ikke tilfældet. Jeg er i tvivl om bare sætter disse ruller op eller om man først skal sætte noget andet, membran eller lignende??

Samt hvilken tykkelse isolering, type ruller eller bast?
Og er der andre forhold ?

Som sagt skal I forestille jer projektet som at jeg kan se tegl fra spids til gulv og skal starte helt forfra.
HLolland
HLolland
HLolland HLolland
Ok, så er jeg med.
Jeg antager at du efterfølgende skal indrette tagrummet til værelser/rum eller lignende. Hvis ikke er en isolering af loftet langt det nemmeste og billigste.

Normalt vil opbygningen være således (set udefra og ind)
Tegl
Undertag
Isolering
Dampspærre
Beklædning

Problemet bliver undetaget. Dette er nærmest umuligt at lægge indefra. Den "rigtige" løsning vil derfor være at pille teglen af taget, lægge undetaget og lægge teglen igen. (gøres udefra)

Tegl anses normalt ikke for at være tæt. (Fygesne mv. kan komme ind gennem sprækker og lign.) Tegltage kræver derfor normalt et undertag.

Hvis du ikke har mulighed for at gøre dette på den "rigtige" måde kommer jeg lidt til kort angående undertaget. Jeg vil tro at du ikke er den første som står med dette problem. Måske findes der en understrygning i handlen som kan tætne taget nedefra ? Men det bliver helt klart noget som skal gøres meget omhyggeligt. Selv lidt fugt i konstruktionen kan gøre meget skade når der ikke længere ventileres fra indersiden.

Men hvis vi antager at du på en eller anden måde har sikret at taget er 100% tæt skal du herefter placere isoleringen. Du skal muligvis sikre at der er en ventilationsspalte mellem taget og isoleringen, kommer an på tag-løsningen.

Det er nemmest at bruge bats når du isolerer nedefra. (Syntes jeg) men hvis du kan styre rullerne kan disse også bruges.

Isoleringstykkelse: Tja... Jo mere jo bedre, (hvis økonomien ikke spiller en rolle)

Og er der andre forhold ?
Ja, temmelig mange
Byggetilladelse ?
Bygningsrelement ?
- Det kommer helt an på hvad du vil bruge tagrummet til efterfølgende....

Henning, Lolland

Vil du være med? Log ind for at svare.