Jordkulde, giver det mening...??

Tanken:
Er det muligt at ligge en vandbærende spiral ned i jorden, (Grundvand står højt her1-2 m nede), pumpe det afkølede vand op i mit kommende soveværelse på første sal og via en radiator/ kalorifere afgive kold luft på varme nætter?

Har jeg drukket for mange jordkolde øl, eller hva mener i?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan godt lade sig gøre. (aner ikke om det er lovligt)

Men sådan en kold radiator, vil jo trække en masse fugt/kondens. (som en kold øl på en sommerdag)

mvh jens

du skal nok være opmærksom på at der skal laves propper omkring dine slanger da overfladevand ikke må kunne rende direkte ned, dette er reglerne når der laves lodret jordvarme
Man har jo lavet forsøg og set at det virker med at køle kontorhuse med havvand fra Københavns havn - og det er jo meget billigere end aircondition.
Her var tricket at lade vandet løbe i rør i væggen så solsiden og lade det køle den ned.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er jo samme princip som en Airvex, hvor man graver 100 meter rør ned i en meters dybde og suger luften igennem, så den forvarmes om vinteren og afkøles om sommeren. Din tanke er at lade det foregå "rum-lokalt" og vandbåret. Jo, det kan godt lade sig gøre.

Du skal være opmærksom på, at det du laver i praksis er en ikke kondenserende køler. Der er ikke tilstrækkelig lav temperatur i jorden til at få luften under sin dugpunktstemperatur. Temperaturen i jorden vil om sommeren være helt op til ca 15-18ºC Du vil få sænket lufttemperaturen, men du får ikke fjernet ret meget fugtighed -om noget overhovedet. Det kan give anledning til en højere relativ luftfugtighed med deraf følgende dårligere indeklima.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce

Grundvandet er nu nok højst 10 gr. c, så der er nok god mulighed for at ramme dugningspunktet, med kondens til følge.

mvh jens

Tak for svar.. Jeg arbejder videre på sagen..
Den med løsning med luften, lyder faktisk ret fristende, nok noget mere gravearbejde. men resten af konstruktionen mere simpel..
Jeg må ud at søge på WWW om der er noget om det..

Venlist..
http://www.nyrupplast.dk/Doc/Brochurer/terra_air_brochure.pdf
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis