Kondens på Vindue(Badeværelse)

Hej Alle LDS'er.



Jeg har i et stykke tid observeret at mit vindue i badeværelset er meget ramt af Kondens/duk.
Og det selvom vi lufter ud eller lader viften køre i lang tid efter bad, så er det lige som om at fugten ikke rigtig vil forsvinde, og vinduerne tager jo skade i længden da fugten løber ned og sætter sig på nederste træstykke og til sidst hvis ikke vi er over det, ja så kommer der svamp på og i værste fald råd....... Hva kan dette skyldes når nu vi er obs på det og lufter ud og lader vifte køre og det så stadig kommer igen.. ?



Håber her er en med lidt frisk viden/input, for er lidt på bar bund med hvad mit næste skridt skal være og hvad dette kan skyldes?!?



MVH

Dennis


FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

Hej Alle LDS'er. Jeg har i et... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der mangler luftventiler i jeres hus , det nytter ikke meget at have en ventilator til at suge fugtigt luft ud hvis der ikke kan komme nyt luft ind.
Det allerbedste man kan gøre med fugtighed i badeværelset er at åbne vinduet i 10-15 minuter efter man har taget et bad , først når vinduet er tørt og uden em kan man lukke det.
Luft ud i hele huset 1-2 gange i døgnet , op med døre og vinduer i 10-15 min. der bliver kortvarigt lidt koldere i huset men det er kun luften der er blvet koldere ikke husets vægge møbler osv.. som ikke er nået at blevet afkølet , derfor vil temperaturen hurtigt være oppe igen.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Min let sarkastiske toneart har udspring i det forhold at når det gælder indeklima så fatter folk simpelthen ikke at det er en, dem, mig, vi og os selv, der er årsagen.
Kondensen ER signalet, meldingen, advarselen, alarmen osv. om at der er noget galt. I 100 ud af 99 tilfælde handler det om udluftning og ventilation Og ikke andet.
I resten af tilfældene hedder løsningen højere temperatur eller lavere (relativ) luftfugtighed.

Sagde jeg i øvrigt at det handler det om udluftning og ventilation! .o)
Udover udluftning består livsstilsændringen ofte i, at man er opmærskom på, hvor fugtigheden kommer fra, OG GØR NOGET VED DET. Det sidste er det sværeste.

Tør badeværelset op efter bad, undlad at tøre tøj indendørs, hav emhætten kørende, når der laves mad, ikke kun for at tage stegeosen, men også fugtigheden osv.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Du ku jo også starte med at tørre dine vinduer af efter badet og før udluftningen. Er du klar over, at du faktisk sparer varmeudgifter i længden, ved at lave gennemtrækssted i huset et par gange om dagen? Og i længere tid end beboerne vil lave vrøvl over. Frisk, iltet luft opvarmes meget lettere end tung, fugtig luft

 

For at man sparer penge, er det vigtigt lige at huske at slukke for varmen, i de 5-10 minutter. Ellers skal Gulvvarme og radiatore nok få noget over arbejde.
Desuden kan det være ekstra svært at undgå kondens i bygninger eller rum med gulvvarm. Men igen det er kun ventilation og udluftning der afhjælper problemet sådan rigtigt. Men ellers kan halv fugtige håndklæder, sportstøj eller andet også indeholde en del fugt hvorfor det også kan hjælpe meget lidt at have det ude til det værste fugt/vand er ude. Men ved selv at følge fugtigheden som HPox altid skriver får man en bedre forståelse for hvor "hurtigt" man får en højfugtighed, ved dagligt brug. Selvfølgelig alt efter størrelsen.
Men ud fra dit indlæg ligger i meget tæt på grænsen for kondens på jeres vinduer generelt i huset. Hvorfor det nok er udluftning af hele boligen der vil gøre den helt store forskel og ikke alene fokus på badeværelset.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis