Kondens på Vindue(Badeværelse)

Hej Alle LDS'er.



Jeg har i et stykke tid observeret at mit vindue i badeværelset er meget ramt af Kondens/duk.
Og det selvom vi lufter ud eller lader viften køre i lang tid efter bad, så er det lige som om at fugten ikke rigtig vil forsvinde, og vinduerne tager jo skade i længden da fugten løber ned og sætter sig på nederste træstykke og til sidst hvis ikke vi er over det, ja så kommer der svamp på og i værste fald råd....... Hva kan dette skyldes når nu vi er obs på det og lufter ud og lader vifte køre og det så stadig kommer igen.. ?



Håber her er en med lidt frisk viden/input, for er lidt på bar bund med hvad mit næste skridt skal være og hvad dette kan skyldes?!?



MVH

Dennis


FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når nu i har været i bad, lader i så døren til badeværelset stå lidt på klem, så ventilatoren har noget luft at trække med ud. Ventilatoren vil ret hurtigt lave et undertryk i badeværelset hvis der ikke åbnes for luften der ind, og det er på denne tid af året bedst at have åbent ind til resten af huset hvor den varme luft befinder sig.
Og ellers må du lade dit vindue stå lidt på klem.
Hvad med i den øvrige del af huset? Er døren normalt lukket ud til badeværelset, når I ikke bruger det?

Der vil altid være noget fugt på et badeværelse. Fugten kan også komme fra våde håndklæder der hænger til tørre og hvis I ikke bruger en svaber til at lede overskydende vand fra Jeres bruseniche ned i kloakken (både vægge og gulv), skal det jo også fordampe og kan sætte sig på ruden.

Det er selvfølgelig vigtigt med en god ventilator, evt. med hygrostat, men også gerne en der også kan tændes manuelt, så den evt. kan startes allerede inden I går i bad. Du kan også tjekke om Jeres ventilator kører som den skal og at den kan lede fugten. Hvis der evt. sidder et filter kan det måske være stoppet. Jeg støvsuger ofte vores.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvafor en vifte?
Fugten skal jo fjernes fra lokalet.
Hvis vinduet er enkeltlagglas så er det svært at undgå kondens på vinduet i et badeværelse.
Vinduet er et thermovindue, dobbelt glas, og skal siges at vinduerne i resten af huset er meget følsomme også.. Det vil sige at hvis vi fx. i vore lege/børneværelse lader gardiner, og de er 2 delt, hvor der ca er 1/8 åbent når de er lukket, være for, ja så kommer kondensen der også.

Og problemet er der lige gyldigt om vi lader døren stå på klem eller helt åben ud til resten af huset, kondensen/duggen er der stadig. Ventilatoren er helt ny, og den startes manuelt, så den startes før vi overhovedet tænder for bruseren, og som sagt rimelig ny, så tror ikke den er stoppet allerede...

Måske det bare er vores vinduer derer ved at være Out of Date..!

FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

Jeres vinduer fjerner ikke det fjerneste.
Derimod er den relative luftfugtighed alt for høj i jeres bolig.
Beklager at det ikke blot er at udskifte vinduerne - men en livsstilsændring der skal til. Hvilket jo straks er langt vanskeligere.
Start med at købe et hygrometer.
Jeres vinduer fjerner ikke det fjerneste.
Derimod er den relative luftfugtighed alt for høj i jeres bolig.
Beklager at det ikke blot er at udskifte vinduerne - men en livsstilsændring der skal til. Hvilket jo straks er langt vanskeligere.
Start med at købe et hygrometer.
Livsstils ændring=udluftning???! :-)

FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

Luft ud to til tre gange dagligt i 5 - 10 min. Op med alle døre og vinduer. Også indvendige døre, så der kan blive rigtig godt gennemtræk.

Jeg havde samme problem herhjemme med at der kom lidt kondens, så snart at det var frostgrader udenfor. Selv i min nye store tilbygning, med helt nye lavenergi vinduer/ruder. Ovenstående udluftning morgen og aften har hjulpet på problemet og allerede efter et par dage var indeklimaet mærkbart bedre.

Vores relative fugtighed fald fra ca. 60% til 44%.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Luft ud to til tre gange dagligt i 5 - 10 min. Op med alle døre og vinduer. Også indvendige døre, så der kan blive rigtig godt gennemtræk.

Jeg havde samme problem herhjemme med at der kom lidt kondens, så snart at det var frostgrader udenfor. Selv i min nye store tilbygning, med helt nye lavenergi vinduer/ruder. Ovenstående udluftning morgen og aften har hjulpet på problemet og allerede efter et par dage var indeklimaet mærkbart bedre.

Vores relative fugtighed fald fra ca. 60% til 44%.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis