Fjernvarme forklaring

Hej,

Første post fra nybagt husejer - der kommer sandsynligvis mange flere 

Jeg har netop overtaget et hus med fjernvarme.
Jeg aner absolut intet om fjernvarme, så læste lidt på fjernvarmeværkets hjemmeside. Her kan jeg se at afkøling er det helt store issue, når det kommer til fjernvarme, så jeg gik ud og tjekkede min Kamstrup 601 måler. Ifølge hjemmesiden bør man have en afkøling omrking 35 grader, men jeg har 11 graders afkøling!
Men fremløbstemperatur er cirka 69 grader, og tilbageløb er så omkring de 58 grader. Det ligger rimelig stabilt sådan hele døgnet.

Jeg kan se inde i skabet at der sidder et væld af ventiler og termostater, men jeg er ikke vild efter bare at begynde at skrue på noget, uden at vide lidt mere om det.
Jeg har taget et par billeder, og håber at noget kan tyde hvad der er hvad.



 

Hej, Første post fra nybagt husejer - der... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Smid din varmtvandsbeholder ud og køb en varmtvandsveksler i stedet for. Denne skal instaleres af en vvs´er. Han kan så også regulere din varmeinstalation.
En varmtvandsveksler fylder mindre, bruger væsentlig mindre "stand-by" energi -og leverer alt det varme vand du til enhver tid skal bruge.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Pex rørene går over til et værksted - det er bare koldt og varmt brugsvand.
Tilstandsrapporten nævner ikke noget om pex rørene, det samme var tilfældet med den byggesagkyndige jeg havde ude.

Det ender nok med at jeg må have en VVS'er ud, jeg har i forvejen et per ventiler på gulvvarmen, der nok bør skiftes til noget termostatventil istedet.

At skifte til en varmeveksler lyder halv pebret - så medmindre der er en seriøs besparelse fra dag ét, bliver det næppe lige med det første... der er trods alt meget andet at bruge penge på, når man lige er flyttet i hus.

Nedenunder er et par billeder af "varmeværket" i soveværelset - det er mig stadig en gåde hvad formålet er, for vandet fiser lige igennem uden stort set at afgive varme.



 

Ved ikke om det kan betale sig for dig men jeg kan fortælle om min egen erfaring.

I min "forrige" familie købte vi et hus fra slut tresserne der var blevet isoleret et par år forinden af ejerne, et ældre ægtepar.

Da jeg er nærmest direkte nærig, med forbrug af energi, så da vi overtog huset havde jeg indregnet visse omkostninger :
Alle radiatorer blev udskiftet til PK3 (nogle var iøvrigt "trætte" og helt nede på PK1) Varmtvandsbholderen blev udskiftet med en varmeveksler og afkølingen blev sat på absolut maks. Iøvrigt fik jeg efterhånden indreguleret anlægget rigtig godt.
Vores lille familie på 2 voksne og 2 teenagere havde et forbrug i.f.t. de forrige ejere på kun 2/3....-og sådan nogen teens er sgutte billige i badevand..:-D
Den nye ejer af huset er iøvrigt stadigvæk begejstret over det lave forbrug...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
@shortcut

PK3 og PK1 - hvad er det for en fisk ?
Radiatorerne i huset er forholdsvis nye, undtaget en enkelt - den køler dog vandet fint hvis jeg lægger en hånd på returrøret.

Jeg har idag modtaget lidt tal over de seneste 5 års forbrug, og jeg kan se at forbruget er 1½ til 2 gange højere end lignende huse - dvs. at der bruges knap 10MWh for meget, hvilket svarer til knap 5400 årligt.

Jeg har taget kontakt til fjernvarmeværket for at høre om de kan rådgive - med sådan en ekstraudgift, er der fornuft i at få gjort noget ved anlægget.

Er der forøvrigt nogen der har en idé til hvad jeg kan gøre for at forbedre det klamp i soveværelset ?

 

Måske kunne soveværelsesklampet være til at holde vandsengen varm.... Deb løsning har jeg set tidligere.

Ellers leder det tanken hen på en "håndklædetørrer". En af mine kammerater har lagt gulvvarmeslangerne 50 cm op inde i væggen, der hvor håndklæderne hænger. Det virker fint. Det du afbilleder virker som noget juks.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce

P = Panel =flade radiator

K = Konvektor = "ribbe" imellem pladerne

3 = Antal Paneler (eller plade om du vil)

Jeg bruger RIO radiatorer (fordi jeg synes de er pænest)

Med sådan et ekstraforbrug er der da virkelig base for at komme igang med isolering.  Er der ikke lavet en energirapport over huset i forbindelse med købet ?

Jeg var engang på et "Energirådgiver" kursus hvor man umiddelbart sagde at kunne man spare isolering hjem på 10 år, var det bare med at komme igang.












 


 

 


 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
@Chr.
Næppe til vandsengen
Men jo, det er noget forfærdelig juks. Man begynder at frygte for hvad man ellers kan finde af gør-det-selv projekter...

@shortcut
Jojo, der foreligger skam en energirapport med en E mærkning.
Jeg var klar over at der blev brugt for ca. 15.000,- årligt på varme, inden jeg købte huset - hvilket i sig selv ikke er så skræmmende. Det irriterer bare min indre gnier, at forbruget ligger væsentlig over det, som fjernvarmeværket kalder lignende huse.

Men klart - med et hus opført i 60'erne, er der selvfølgelig plads til forbedringer rundt omkring.

 

Er der noget jeg kan spå om -med 100 % sikkerhed. Så er det at varme ikke bvliver billigere -kun dyrere.
Hvis jeg var i dit sted ville jeg få fat i en vvsér -og en tømrer og så få et tilbud på hvad det vil koste at få hytten gjort enegimæssig i ordentlig stand. - og hvad der er lavet af fusk og klamp i huset.

Her er et link hvor nogen Nordjyske håndværkerfirmaer er gået sammen til at hjælpe sådan nogen som dig.
http://www.energiproffer.dk/
Prøv om ikke der findes noget tilsvarende i din nærhed.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Start med at få en energikonsulent ud og kigge på huset.
Han kommer med forslag og kvalificerede bud på, hvor meget hvert tiltag kan reducere varmeregningen, og er overslag på prisen. På den måde får du et overblik over tingene. Det handler om at prioritere rigtigt. Hvor får du mest for pengene.
Dernæst tager du fat i håndværkerne og får tilbud på det der kan svare sig bedst og som tegnedrengen/kreditværdigheden rækker til.

Håndværksmesteren har en interesse i at sælge, naturligt nok, så han vil foreslå det der ligger i hans eget fagområde og måske overvurdere effekten af indsatsen, og måske overse andre væsentlige muligheder. Energikonsulenten er betalt af dig, og han arbejder for dig.

Chr.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Takker for forslagene.

Det er ikke lykkedes mig at finde et øst/midyjysk alternativ til energiprofferne - det er ellers en god idé!

Jeg vil prøve at tage kontakt til en energikonsulent. Derefter må jeg vurdere hvad jeg selv tør kaste mig over, samt hvad jeg må betale mig fra. Ved udgangen af måneden kan jeg også få et billede af, om forrige ejer bare var varmehungrende, eller huset er piv-utæt.

Jeg kan ihvertfald konstatere, efter en hel weekend i male/tapetsere-land, at der er rigeligt at se til, når man har været så letsindig at købe hus. Der er dog også en kæmpe nydelse i at forbedre og bo under eget tag

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også