udspartling af træstruktur på laminat låger

aius
aius
Postnr: 7000
aius aius
Jeg har nogle skabslåger med træåre struktur, som sandsynligvis består af spånplade med lamineret træ (kan dog også være plastik, er ikke sikker) og lak udenpå. Jeg kunne dog godt tænke mig at male disse og hvide og vil i den forbindelse gerne ende med så jævn en overflade som muligt.

Spørgsmålet er så. kan man udspartle "træstrukturen" og i så fald med hvad ? og hvis man gør dette har det så nogen konsekvenser for holdbarheden af malingen efterfølgende (det er til et børneværelse og overfladen må derfor gerne være slidbestandig ;-)

akselj
akselj
Postnr: 8362
akselj akselj
Jeg ville matslibe lågerne med korn 200 og spartle med to-komponent spartel (autospartel) HN har det til meget rimelig pris.
hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Man kan naturligvis godt udspartle (træ)strukturen.
Som formodentlig blot er en prægning i en plastoverflade.
Men det er svært at spartle til et absolut flot og glat resultat.
Kræver øvelse samt godt lys og syn.
jenshøj
jenshøj
Postnr: 4800
jenshøj jenshøj
Jeg har nogle egetræslåger, som fik et par lag god fyldig grundmaling med efterfølgende mellemslibning inden slutbehandlingen, og der kan man ikke se træstrukturen mere. Så det vil være mit bud i stedet for spartling.

Men det afhænger selvfølgelig af præcis hvordan din struktur ser ud.
Andref
Andref
Postnr: 2700
Andref Andref
Jeg ville slibe det hurtigt med korn 180, husk at passe på kanterne. Og så give det en gang fylder og slibe den ned med korn 320 eller 400.
Man bruger normalt syrehærdende fylder til den slags men en billig på dåse skal nok kunne hæfte hvis du har slebet for.
aius
aius
Postnr: 7000
aius aius
tak for svar... jeg tror jeg er mest til grunding og efterslibnings metoden, men vil overveje det med fylder :-)
Vil du være med? Log ind for at svare.