Kompressor størrelse

Godt nytår alle sammen.

Jeg har fået mig en møtrik spænder til luft, men min gamle kompressor kan ikke følge med (50 liter og 1200 watt moter), så nu skal jeg have funet mig en ny, eller brugt, kompressor der kan give luft nok så man kan skifte hjul på bilen.

Møtrik spænderen bruger 185 liter / min uden belastning og 680 liter / min ved maks belastning, men jeg ville ikke skulle bruge den i lang tid afgangen for at pille et par hjul bolte af.

Tænkte om denne her ville kunne klare det?

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6771&n=10

Skal bruge det mest til hobby brug så behøver ikke være en Stenhøj for min skyld..

Håber der er nogen der er inde for luft og kan fortælle mig sådan ca. hvor meget effektiv luft en kompressor skal give for at jeg kan bruge min møtrik spænder.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Godt nytår alle sammen. Jeg har fået mig en... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ktm på 01 jan 2012 15:34
Det er lige det, der er sagen,
Mon du har taget tid på de nævnte 5 minutter?
En stor maskine koster det grønne ud af øjnene og så fylder den i vore som regel alt for små værksteder.
Jeg havde før i tiden en stor proff. Stenhøj på en enorm tank. Den vejede som et ond år og fyldte endnu mere. Jeg valgte at "glemme" den, da jeg flyttede.

Husk også på det Jens skriver: Ingen forlænger! Den æder kraften næsten fuldstændigt.
He he nej har ikke taget tid på de 5 min  

Ja har da set et par inde på nettet til plus 10.000. Lidt over mit behov må man sige..

Ja har godt læst at forlængere ikke er gode så det har jeg heller ikke på. Kun en mellem lang top fra Bacho...

Fin måde at komme af med sit monstrom på


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvis du skal ud at købe ny slange alligevel, så køb ½" slange.
Jo større diameter, jo mindre modstand, og jo større flow kan slangen levere.
Yderligere giver det så også lige en anelse større reservoir.

I princippet kan du godt have begge kompressorer koblet sammen, også med begge to som arbejdene.
Det er bare et spørgsmål om indstilling af start/stop switchene, f.eks. starter den lille ved 4 bar og stopper ved 7, mens den store starter ved 6 bar og stopper ved 8, eller byt om på tallene for stor og lille. Det kommer an på hvilken du vil have til at være primær arbejdshest.
Så er der også mere kapacitet til når du har gang i et større forbrug, ved at begge kompressorer kører.

 

Skrevet af je__ns på 01 jan 2012 20:17

Så lige denne her, den er magen til den du linker til ved HN.
Men i brugt til kr. 1000
http://www.dba.dk/kompressor-selektra-40hk/id-79787518/

mvh jens


Tak for tippet Jens men den blev solgt inden jeg fik fat i sælgeren

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvorfor ikke bare droppe det med luft, og hoppe over på el.

Her er en billig, som kan tage de fleste hjul bolte: http://www.thansen.dk/product.asp?c=572776120&n=1409552732&pn=1408933348

Selv har jeg forlængst skiftet begge luft nøgler ud med en el drevet makita.

Mvh Thomas Hansen

Annonce
Skrevet af Hansen7717 på 03 jan 2012 16:54
Hvorfor ikke bare droppe det med luft, og hoppe over på el.

Her er en billig, som kan tage de fleste hjul bolte: http://www.thansen.dk/product.asp?c=572776120&n=1409552732&pn=1408933348

Selv har jeg forlængst skiftet begge luft nøgler ud med en el drevet makita.
Rigtigt jeg kunne have købt en el, men når jeg alligevel har rullet slangen ud til at tjekce dæk trykket med og puste det værste støv væk, så tænkte jeg at jeg hellere ville have en på luft.
Desuden så bliver den på luft jo heller ikke for gammel og hvis den får olie engang i mellem vil den altid virke. Det tror jeg ikke en på el vil gøre og slet ikke på batteri.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

bare til opfølgning og for at lukke tråden, så kunne en proff kompressor på 2,5 HK og 25 liters tankt faktisk lige levere luft nok til at få de 5 hjul bolte af.. Men så skulle den også køre...
Så ved andre også det

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

køb en ny kompresser hos Davidsen til 1300 kr med 50 l og 10 bar
Hej.
Der er et andet aspekt. jo billigere luftværktøj, jo mere luft bruger det er min erfaring.
Bare til næste gang, du køber ind.
Og man kan nemt lave en buffertank af en gasflaske. Studsen er standard rørgevind.

mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 25 aug 2014 19:02
Hej.
Der er et andet aspekt. jo billigere luftværktøj, jo mere luft bruger det er min erfaring.
Bare til næste gang, du køber ind.
Og man kan nemt lave en buffertank af en gasflaske. Studsen er standard rørgevind.

mvh

Det kan du have ret i. Dog er det en proff nøgle der er købt (igennem FTZ) så den burde
ikke bruge for meget.. Men tak for råd, selvom det er en lidt gammel tråd

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også