Kompressor størrelse

Godt nytår alle sammen.

Jeg har fået mig en møtrik spænder til luft, men min gamle kompressor kan ikke følge med (50 liter og 1200 watt moter), så nu skal jeg have funet mig en ny, eller brugt, kompressor der kan give luft nok så man kan skifte hjul på bilen.

Møtrik spænderen bruger 185 liter / min uden belastning og 680 liter / min ved maks belastning, men jeg ville ikke skulle bruge den i lang tid afgangen for at pille et par hjul bolte af.

Tænkte om denne her ville kunne klare det?

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6771&n=10

Skal bruge det mest til hobby brug så behøver ikke være en Stenhøj for min skyld..

Håber der er nogen der er inde for luft og kan fortælle mig sådan ca. hvor meget effektiv luft en kompressor skal give for at jeg kan bruge min møtrik spænder.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er et rigtigt godt valg til prisen, så hvis du ikke har langvarig brug af luftnøglen, så går det nok. Husk at der skal en slange med 10 mm hul, hvis du vil udnytte alle slagnøglens kræfter.

Jeg har en Stenhøj på 5.5 hk, og en 300 litter tank,den yder omkring 600 liter luft pr minut, ved 8 bar, der er ingen problemer med at trække luftnøglen, og den køre ikke ret meget, ved almindelig bilreperation, hvor der bruges luftnøgle.

På arbejde har vi en Makita 18 volt 3 ah li-on ½" slagnøgle, den er faktisk forbløffende effektiv. Her i efteråret var bilen, en Eveco varevogn punkteret, her kunne Makitaen sagtens løsne hjulboltene, og de sidder ellers ret godt fast.


mvh jens


 

Jeg tror ikke den kompressor der henvises til et stor nok. Husk på møtrikspænderen bruger 185 liter i uden belastning. Den kompressor du henviser til giver kun 300 liter i minuttet. Der er langt op til de 680 liter luft møtrikspænderen bruger ved maks. Jeg tror du kommer til at stor og vente på kompressorer hele tiden.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Skrevet af je__ns på 01 jan 2012 14:25

Ja det er et rigtigt godt valg til prisen, så hvis du ikke har langvarig brug af luftnøglen, så går det nok. Husk at der skal en slange med 10 mm hul, hvis du vil udnytte alle slagnøglens kræfter.

Jeg har en Stenhøj på 5.5 hk, og en 300 litter tank,den yder omkring 600 liter luft pr minut, ved 8 bar, der er ingen problemer med at trække luftnøglen, og den køre ikke ret meget, ved almindelig bilreperation, hvor der bruges luftnøgle.


mvh jens

Hej Jens.

Tak for tippet ang. slange diamter for det tror jeg også var mit problem da jeg prøvede den af.

Når du så skriver 10 mm indvendig diamter, hvad kalder fagfolk så den type slange? 1/2 tomme, 3/8 tomme eller hvad

Lydet godt du mener den kan klare det, selvom det ikke er Stenhøj som din

Tænkte så på, om man kunne koble min gamle kompressor (uden at tænde den) sammen med den nye og derved få 50 liter ekstra tank kapacitet? Og i så fald, skulle man så blot have en Y-splitter sat på?

P.S. Tak fordi du satte et billede ind

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Tror dog også at jeg kommer til at vente lidt, men hvis man skal finde hjulene frem undervejs tænkte jeg det gik. Bare den kunne levere luft nok til et hjul skifte og så vente lidt

Men tak for svaret og jeg kigger da også på DBA for at se om der er nogen i min prisklasse


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Jamen jamen, hvis man som privatist/hobbymand skal skifte sine hjul på en alm. borgergryde, tager det da ikke mange sekunder at skrælle 5 hjulmøtrikker af. Jeg tvivler på, at man styrter afsted i fuld firspring for at flå alle 20 møtrikker af i streg.
Tager man ikke et hjul af gangen, piller det ned, løfter det næste på plads osv?
Og skulle man så lige puste ud i nogle sekunder, medens kompressoren lige pumper op, dør man vel ikke af det?

Men vil man lakere med kompressoren, er det en anden sag eller lige så, hvis man vil bruge luftsliber til at slibe grove svejsninger af med.

Har du prøvet med den kompressor du allerede har?

Med venlig hilsen
ktm

 

En slange med 3/8 hul vil være ganske udmærket, undgå at lave den længere end nødvendigt.
Og en max længde på 10-12 meter.

Det værste er de spiralslanger, dem kommer næsten ingen luft igennem. (de billige, som følger med, div. trykluftssæt, med malesprøjte, blæsepistol mv.)

Jeg har en excenterpudser til luft, enda af hæderlig kvalitet, den holder min kompressor kørende næsten hele tiden. Så den er byttet ud med en 240 volt sliber.

Jeg vil stadigvæk, synes det er en fin kompressor til prisen, en luftnøgle er jo ikke i drift, så lang tid af gangen.

Husk også hvis du bruger en forlænger til din top, på luftnøglen så æder den også en del af slagkraften.
Så direkte på luftnøglen med toppen, hvor det er muligt.

mvh jens


 


 


 

Skrevet af ktm på 01 jan 2012 15:03
Jamen jamen, hvis man som privatist/hobbymand skal skifte sine hjul på en alm. borgergryde, tager det da ikke mange sekunder at skrælle 5 hjulmøtrikker af. Jeg tvivler på, at man styrter afsted i fuld firspring for at flå alle 20 møtrikker af i streg.
Tager man ikke et hjul af gangen, piller det ned, løfter det næste på plads osv?
Og skulle man så lige puste ud i nogle sekunder, medens kompressoren lige pumper op, dør man vel ikke af det?

Men vil man lakere med kompressoren, er det en anden sag eller lige så, hvis man vil bruge luftsliber til at slibe grove svejsninger af med.

Har du prøvet med den kompressor du allerede har?
Lige præcis - jeg spurter ikke afsted for at skifte alle på engang 

Ja jeg har prøvet, men tænkte mig ikke om, så luften skulle igennem en 20 m slange af ukendt diamter (men ikke så stor igen) og så 7 meter slange oprul så det kan også være det er det der har gjort det. I hvert fald kunne den ikke klare det der.

Så derfor tænkte jeg at den Onkel Harald har kunne klare at lave tryk nok til at jeg kan skifte et hjul og så vente de 5 min det tager for den at pumpe tryk op igen...

Og nej, regner bestemt ikke med at jeg bruge andre luft krævende værktøjer ud over luft nøglen...

Derfor ville jeg også være lidt ked at have en på 300 liter til at stå og fylde i hjørnet. Så meget plads har jeg heller ikke

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af je__ns på 01 jan 2012 15:19

En slange med 3/8 hul vil være ganske udmærket, undgå at lave den længere end nødvendigt.
Og en max længde på 10-12 meter.


Jeg vil stadigvæk, synes det er en fin kompressor til prisen, en luftnøgle er jo ikke i drift, så lang tid af gangen.

Husk også hvis du bruger en forlænger til din top, på luftnøglen så æder den også en del af slagkraften.
Så direkte på luftnøglen med toppen, hvor det er muligt.

mvh jens

Tak endnu engang for svar Jens

Jeg kigger lige og ser om slange har den diamter og når du skriver maks længe på 10 - 12 meter kan jeg godt se at den har jeg længe overskredet  

Ja en luft nøgle står jo ikke længe og bruger luft. Der skal bare være nok de 2 min det tager at pille 5 hjul bolte ud.

Har købt en Bacho slagtop så det burde ikke være her der mistes kraft..

Jeg tror det bliver den fra Onkel Harald.
Vil det stadig være muligt at koble tanken fra den gamle sammen med den nye her ved hjælp af en Y splitter?

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det er lige det, der er sagen,
Mon du har taget tid på de nævnte 5 minutter?
En stor maskine koster det grønne ud af øjnene og så fylder den i vore som regel alt for små værksteder.
Jeg havde før i tiden en stor proff. Stenhøj på en enorm tank. Den vejede som et ond år og fyldte endnu mere. Jeg valgte at "glemme" den, da jeg flyttede.

Husk også på det Jens skriver: Ingen forlænger! Den æder kraften næsten fuldstændigt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også