Kaffe: Kontakt tid på min. 3 min. med varmt vand?

Jeg er lidt ny inden for det med at lave kaffe Jeg drikker normalt bare instant kaffe, Peter Larsens økologiske er faktisk fantastisk.

Nå, men jeg har altså fået en pose malet kaffe i gave. Jeg har sådan en glaskande fra Bodum hvor der er et filter af metal i halsen, i den vælger jeg så også at ligge et normalt filter, så jeg slipper for grums og rengøring.

Der står så bag på pakken til kaffen at det er vigtig at kontaktiden med det varme vand er minimum 3 minutter. Når jeg hælder vand i filteret går der altså ikke andet end 45 sekunder, så er det løbet igennem.

Hvordan skal jeg sørge for det har 3 minutters kontakttid med vandet?

Tak

LIFT-EAT-REST-REPEAT

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du ikke med mindre du anskaffer dig en stempel kande, dog er en kaffe maskine mere end 3 minutter om at brygge en kande kaffe, der løber vandet i en tynd stråle ned i den fugtige kaffe hvor den trækker aromaerne med ned i kanden under filteret. Hvis du laver kaffe med kogende vand som du hælder ned i din filter kande skal du først fugte kaffen og så hælde lidt vand på ad gangen.
Ok, tak det må jeg prøve. Men går ud fra det bedste er at anskaffe sig en kaffemaskine så. Der er noget med det stempelkaffe ikke er så sundt.

LIFT-EAT-REST-REPEAT

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hmm stempelkaffe er ikke sundt, der kan man bare se, nogen gange tror jeg at folk virkelig tror at hvis de lever sundt sundt bliver de 240 år gammel.
Jeg er er 120% overbevist om hvis man drikker stempelkaffe hver dag hele ens liv og ellers lever efter de normale forskrifter, så lever man sikker lige så længe som enhver anden..

Skrevet af MadsHilde på 29 dec 2011 00:49
Ok, tak det må jeg prøve. Men går ud fra det bedste er at anskaffe sig en kaffemaskine så. Der er noget med det stempelkaffe ikke er så sundt.

Hverken the eller kaffe har ret meget med sundhed at gøre, det er et nydelses middel, og at stempel kaffe skulle være dårligere, er noget gammel stue snak.
Den bedste kaffe laves netop med kogende vand hvor vand temperaturen er oppe på de 90 + det er de færeste kaffe maskiner der kan lave den temperatur, de ligger som regel på en 65 + grader
Men ethvert hjem har da en kaffe maskine stående, og lad nu være med at købe en billig model, de holder sjældent ret længe. Jeg har en Melita som er et godt mærke, den har holdt nu i tre år.
Så vidt jeg husker bliver "verdens bedste kaffe" lavet med friskmalet bønner på en stempel kande med vand der er 94 grader +-1 grad. Prøver selv at lave det til mine gæster - drikker det ikke selv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har faktisk en af de gammeldags kaffe kolber, hvor der koges vand i den nederste og kaffen befinder sig i den øverste kolbe. Når vandet begynder at koge i bunden trykkes det op igennem en ventil så alt vandet kommer op i bønnerne, så tages kolberne af varmen og kaffen løber ned i den nederste kolbe på grund af det undertryk der er opstået da vandet blev trykket op i den øverste.
Det kalder jeg verdens bedste kaffe.
Nej nej, det er da heller ikke fordi jeg er helse freak, men går da alligvel lidt op i det.

Undersøgelser viser at lidt kaffe er bedre end ingen kaffe. 2 - 3 kopper kan virke forebyggende på nogle former af kræft og diabetes. Overstiger man 9 kopper, begynder det at gå ud over sundheden.
Men der har også været snak om at stempelkaffe udvikler polycycliske aromatiske hydrocarboner, altså det samme der kan komme når man griller og den tjæreholdige røg sætter sig i maden, og det er altså ikke særligt sundt.
Men det er nu nok ikke noget man skal tænke så meget over hvis bare man drikker kaffe med måde.

Jeg siger ikke man dør efter at have drukket en liter stempelkaffe, men man kunne måske lige så godt finde et andet alternativ.

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Så, Håndværkeren, hvis jeg køber denne http://www.elgiganten.dk/product/hjem-pleje/kaffe-espressomaskiner/kaffemaskiner/C3030202/c3-perkolator skulle jeg være sikret ret god kaffe? Det er jo en perkolator, dog lyder den mere moderne end din, det er jo ikke altid en fordel når det kommer til en gammel kunst som at brygge kaffe.

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Jeg kender godt den type, den presser vandet op igennem et rør og lader det løbe tilbage igennem et filter hvor kaffe bønnerne ligger.
Det er ikke samme princip som en kolbekande hvor bønnerne bliver spædet helt op i vandet og først kan komme tilbage til kolben under når den tages af varmen. Det giver en noget længere trækketid.
Hmm, kan man købe sådan én som du snakker om nogen steder?

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også