Opretning af beton-gulv

Hej.
Jeg er ny på sitet, så bær over med mine evt. mystiske spørgsmål. 
Har jeg smidt tråden et forkert sted, så må moderatorene lige flytte den hen til rette område, og ligeledes, hvis jeg har spurgt om noget jeg ikke må, så beklager jeg.

Jeg har et par altaner, der tidligere havde forbindelse til det fri, men i dag er de blevet lukket af med vinduer, hvorfor dræn m.m. fra gulvet er blevet blokeret.
Grundet det var "udendørs" altaner, var der selvfølgeligt et fald på disse, og yderst en "rendesten".

Jeg har så besat den ene altan til soveværelse, men jeg vil gerne have rettet gulvet op, så det er plant, hvorefter der skal ligges gulvtæppe på, og stilles skabe og kommoder op, der er ret tunge (200kg/m² eller mere).

Info om "rummet" :

  • -ca. 3.5*3.5meter
  • -Fald på gulvet ca. 3%
  • -Øverst/inderst  er der MAX 6cm frihøjde til støbning/trægulv
  • -2 meter nede i højre side er der en altan-dør mellem de to altaner, hvor der så er et indhak med en lille "sokel"
  • -På den sidste meter på Venstre side, er der en platform der er hævet ca. 8cm over gulvet, til et indhak der er ca. 15cm dybt, under nogle vinduer.
  • -"Nederst" er rendestenen, hvilket er en rende der løber på tværs af rummet, er ca. 10cm bred og 3cm dyb.
  • Overfladen er glat, vejrbestandig jernarmeret beton
  • Det er lejet beboelse, men har opnået tilladelse til at lave dette, forudsat det bliver gjort "håndværksmessigt forsvarligt" samt "ser ordentligt ud".
  • Lejligheden er på 2. sal
  • Der kan ikke komme tungt maskineri i nærheden af bygningen (Maks 1200kg akseltryk), og dette kun med ekseptionel sær-tilladelse. Nærmeste parkering er 40 meter væk, og modsatte fassade af min altan (der dog ligger i denne gavl).


Her er så mine spørgsmål :

  1. Hvilket medie er bedst til at rette gulvet op, så det kommer i Vatter? Og hvor meget medie skal ca. bruges?

  2. Hvilken måde opnår jeg den bedste "finish" på overfladen? Gerne tilsvarende glat som på den eksisterende beton-overflade

  3. Hvilken håndværker skal jeg henvende mig til ang. sådan et job?

  4. Prisen på at få dette lavet ved en prof. håndværker? 

  5. Prisen på materialerne, hvis det skal være "gør det selv"

  6. Fik engang et tilbud på 4500 inkl. materialer af en tømre, for at ligge et 22mm spånplade-gulv. Er dette for dyrt, eller er det en fair nok pris?

  7. Nogle der kan anbefale en portal, hvor man kan smide sådan et job i udbud?

Håber at der er nogle der kan komme med nogle gode indput til mine spørgsmål, hvilket jeg takker for på forhånd.

Er selv Maskinmester, så har begreber om lidt af hvad der skal ske, men beskriv det som om det er til en uvidende person, så er der ikke noget at tage fejl af.

Kom frisk.

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For en gang skyld et "så godt som altoplysende spørgsmål"

Bortset fra:

1. Hvad med isolering.
En ca. 10 cm tyk betonplade direktu ud til himmelrummet, med +20 gr. på den ene side og "Dansk Standard Vintertemperatur" - som normalt sættes til -8 gr. på den anden. En kuldebro der siger Spar 2 til hvadsomhelst. Med bla. kondens og andre forskrækkeligheder. Hva' mæ' de'

2. Er der højdeforskel imellem overside gulv i lejligheden og altanpladens overside?

Har du iøvrigt ikke allerede opserveret div. problemer som situationen er for nærværende?
Hej HPOX. Tak for dit svar.

1) min altan er den øverste, men facaden er én lang, så de underliggende rum er også lukkede altananer, helt ned til stue-plan, hvorfor det ikke er -8 vi kommer til, men mere +5-10°C, og så er der mere end 10cm beton er jeg ret sikker på.
Je gforlod DK i Oktober, hvor der var 15 grader udenfor, og dér havde jeg ingen problemer med kondens på gulvet. Jeg har lagt nogle billige filt-tæppe fliser midlertidigt, som også isolerer OK.

2) Ja, lejlighedsgulvet ligger højere end beton-overfladen, men jeg er ude at sejle lige nu, så kan ikke kontrollerer/måle hvor stor højdeforskellen er.
Der ligger en alu-solbænk under altan-døren, hvilken er begrænsningen i højden "på toppen"/højeste del af gulvet.

På øverste væg + de to "skrå" er der på hele eller dele af disse monteret noget facade beklædning, der ligger 5-10cm over beton-gulvet, men dette regner jeg ikke med er et problem i fht. hvis "toppen" +en cm eller 2 bliver endelig gulv-højde.
Væggen over rendestenne er en beton-sokel under en udendørs-gips plade.

Der er flere andre i boligkvarteret, der har lagt et billigt klik-gulv, direkte på beton-gulvet, uden fugt problemer. Dem jeg kender til er dog primært i stue-plan, men de har så ikke væggen ud mod "naturen", men kun vinduer.

 

OK. Så er det nok simpelt nok.
En mulighed er at udlægge et almindeligt slidlag til samme niveau som gulvet i lejligheden.
En anden at udlægge tynde strøer med spånplade ovenpå, (som en tømrer åbenbart har foreslået).

Jeg er lidt vildfaren i din forklaring, men hvis gulvet i det rum der støder op til altanerne er f.eks. brædder på strøer, så er det bare at fortsætte, hvis der er plads i højden. (Strøerne kan fastgøres med skruer til det eksisterende altangulv)
Tak skal du have hpox.
Jeg/vi er lidt ligeglade med, om gulvet ender med at blive samme højde som i lejligheden, da vi alligevel skal løfte benene over altandøren's trin, hvilket er relativt højt.
Det vi mest er interesseret i, er at gulvet kommer i vatter, uden at det kræver en alt for besværlig proces, og så må det selvfølgeligt også gerne være til en overkommelig pris.

På et andet tidspunkt, så smider vi nok gips-plader på væggene, i hvert faldet dem med den der ugly facade de har nu, og så sænker vi nok også loftet (Er over 3 m op på det højeste, hvor gulevet også er højest og ca. 260cm på det laveste, hvor gulvet er lavest.).

Tilbage til emnet:
Så du mener det bedste/billigste er at smide et træ-gulv på? Eller skal vi over i noget selv-nivelerende spartel e.l.? (Ved godt det bliver en masse der skal til).

 

Det er vel nærmest en smagssag med det gulv.
Selv er jeg absolut til trægulve eller pladegulve med tæppe på.
Selvnivelerende spartel er dyrt og kun til udjævning af mindre ujævnheder. I tykke lag udlægges slidlag, evt. fiberforstærket i dit tilfælde. fordi tykkelsen vil variere temmeligt meget.
Annonce
Tak skal du have for dine input hpox.

Andre må også gerne komme med indput også, selvom hpox har givet et meget godt svar. :-)
Der er stadigvæk over en måned til at jeg kommer hjem til Danmark igen, så jeg har massevis af tid til at undersøge de forskellige muligheder. :-)

Kom frisk.

 

Er der ikke andre der har et forslag til løsningen af mit projekt? Mere sådan at jeg har noget mere konkret at gå til håndværkerne med, når der skal kommes med tilbud.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også