12 hk korsør

gør/selv
gør/selv
Postnr: 4690
gør/selv gør/selv
Hej. Jeg har en 12 hk kørsor -bensin- i min jolle, den vibarerer meget, når den for lidt gas, både med og uden i gear ,hvad kan det skylles. Der er nye tændrør, kompressionen er ens på begge cyl.  platiner -0,4 og tænder 20 grader før top. Den går fint i tomgang og starter ok.
Håndværkeren
Håndværkeren
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Det er der da ikke noget unormalt i, da din motor blev bygget havde man endnu ikke opfundet det system der modrotere i motoren så den ikke vibrere. Alle ældre motorer har et punkt hvor de ryster temlig meget.
gør/selv
gør/selv
gør/selv gør/selv
Kan man evt. afhjælpe det, ved at sætte afbalance klodser på svinghjul.
Håndværkeren
Håndværkeren
Skrevet af gør/selv på 31 dec 2011 14:59
Kan man evt. afhjælpe det, ved at sætte afbalance klodser på svinghjul.
Nej det må du endelig ikke gøre, for så går det da helt galt.
De motorer der har sådan et anti vibrations system indbygget er bygget med et extra gearsystem der får balange klodserne til at rotere modsat motorens omdrejning.
Hvor og hvordan er din motor monteret i båden, vel ikke på gummi klodser

gør/selv
gør/selv
gør/selv gør/selv
Nej nej , den sidder direkte på de indstøbte ege klodser.
Tak for svarene, så må jeg bare affinde mig med det .
Håndværkeren
Håndværkeren
Du kan jo få din bil motor til at gøre lidt det samme, hvis du forsøger at starte i 3. gear vil den også ryste uhensigtmæssigt meget.
Men hvis din Kosør ellers løber let rundt når du trækker den rundt manuelt, er der nok ikke meget at gører. Jerg sidder og tænker på om dine hoved lejer måske var nedslidte, det kan give den modstand at motoren har svært ved at tørne rundt, men når du skriver at den går let i tomgang kan det næppe være der det er galt.
Du er nok nød til at vænne dig til fæniomenet, sådan nogle gamle motorer har sjæl og gør ofte noget ingen motormand kan forklare.
renek
renek
Postnr: 8210
renek renek
hej har du tjækket om der ikke er kommet noget i klemme indvendig i svinghjulet det kan være et stykke træ eller et stykke papir min kamrat hade et problem hvor den viperet i tomgang det viste sig at det var et stykke af min cigaret pakke der hade sat sig indvendig på svinghjulet så jeg var pupelær hos ham
hilsen renek

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

gør/selv
gør/selv
gør/selv gør/selv
Hej renek. Svinghjulet er tjekket både ud- og indvendig . Den er let at dreje rundt når man har åbnet for udluft ventilerne, og når den er varm går den fint i tomgang. det er når den får ca halv gas at den begynder at ryste.

hilsen gør/selv
renek
renek
Postnr: 8210
renek renek
hej når den gåer rolig når den er varm så kan det være for lidt kompersion eller dysen der er gået sig en tur
for min vp 2b 25 hk vibreret også når der minus grader til den vintil som jeg har lyftet er varm nok til at den tæner
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Benny Mortensen
Benny Mortensen
Postnr: 4040
Hej
jeg har også 12 hk bensinmotor men mangler startsving og brugermanual!
Er der nogen der kan hjælpe mig med dette? så vil jeg blive så glad
Kan jeg evt. lave dynastart og hvad koster det?
mvh Benny
Håndværkeren
Håndværkeren
Hej Benny.
Og velkommen på LDS. Nu er det dit første indlæg, men man bryder altså ikke ind i en andens tråd med et nyt spørgsmål. Des uden er det kun dem der har skrevet i tråden der får dit spørgsmål at se i de fleste tilfælde.
Du skal starte en ny tråd selv, i eks. bådmotor.
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. hk ?
    Bådmotorer
  2. Svinghjul
    Bådmotorer
  3. Det hjælper at ryste plæneklipperen
    Værktøj og maskiner
  4. Sabb 18 hk tomgang
    Lav-Båd
  5. r
    Lav-Hus