Solfanger XL10 fra Bilka til 2000,- Hva sir i?

Hej..


Jeg har overvejet, at erhverve mig denne solfanger fra Bilka Scansun XL10, montere den på syd siden af mit hus på galven et sted, hvor jeg så vil bruge den til at ventiliere/opvarme min uopvarmet (grundet, renovering, har jeg pillet alle radiatore ned) kælder.. Den er på ca. 60kvm, gamle vinduer lidt utætte, og utæt dør..

Der har været en del fugt, grundet nedgravne afløb fra tagrende, jeg har derfor fået lavet nyt afløb og sørget for vandet bliver led væk til en sandsfangsbrønd..


Jeg vil derfor bruge solfange anlægget til at ventilere og opvarme kælderen, indtil økonomien siger god for at sætte nye vinduer/døre, opgrave gulv og sænke gulvet samt smide isolering, gulvvarme osv. i kælderen, men da der nemt kan gå et års(flere års) tid, hvilket jeg ikke håber, vil jeg derfor gøre noget nu, så jeg i det mindste kan sove "godt" om natten, uden at skulle tænke på kulde og fugt i kælderen, da det også ville kunne hjælpe på min gulvvarme i stueetagen lidt forhåbentligt..


Men hvad siger i til sådan et anlæg? - Der ksal ikke være 20 grader i kælderen, det skal bare gøres så fugt frit som muligt, samt have en tempratur så det evt. kan bruges til lidt opbevaring og gerne være forholdsvist "varmt"..


Kan dette anlæg til 2000kr tjene sig selv ind, eller ville i investere i et par radiatore (Nye radiatore), samt et par udlufts ventiler i hver sin "ende" af kælderen som så burde sørge for sin egen ventilation?



 

På forhånd tak.

Link til solfangeren:  www.bilka.dk Tilbuds avis for denne uge, hvor den så er på side: 45/46 .

Link til tekniske detaljer samt specs: http://u127tnw.nixweb01.dandomain.d...0_doku.pdf


 


Be Smart - Not Stupid..

Hej.. Jeg har overvejet, at erhverve mig... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Var det måske så bedre
Med en ventilator og en ny radiator ??

Be Smart - Not Stupid..

Det har vi prøvet. At søge opå DTU!

Og osse set linket om øldåsemodellen - som jo er fordelagtig såfremt man selv tømmer dåserne.

Men kom med nogle links der fortæller noget om de ventilationssolfangeranlæg.
For de data er oplyse hos Bilka er jo nærmest det rene pop. Som kun oplyser effekten ved de optimale (højsommerlige?) forhold.
Det var langt mere interessant at få at vide hvor meget go'da der er i den over en gennemsnitlig dansk fyrringssæson.
Hvor dagen i dag, 28/12-2011, sikkert er helt og aldeles typisk.

Jeg kan ingen links finde om sen model, men ja Info om hvor varmt det kan lave luften osv. Kunne være rart at vide, var i Bilka men den person som vidste noget om det var ikke til stede..

Be Smart - Not Stupid..

Hos Bilka. Var ikke til stede. Ha-ha.
Det er fordi han/hun aldrig har været der.
Hos Bilka ved ingen noget om varene, man sælger den!

Jo, de virker faktisk. Blot vil jeg sige den du linker til, er for lille. Jeg lavede selv en sidste år, til en udestue på 25 m2. fangeren havde et areal på 1 m2. Nu er der næsten ikke noget fugt længere.

Du er bedre stillet ved selv at lave en, på den måde kan du også tilpasse størrelse, så det harmonere med huset. Og få en effektiv solfanger til næsten ingen penge.

Du kan også kigge her, hvis du ikke selv har mod på at gå i gang. http://www.anssolenergi.dk/shop/ventilation-varme-61c1.html

De er selvfølgelig lidt dyre end den fra bilka, men produktet er også væsentligt bedre.

Mvh Thomas Hansen

Annonce
Men hos ANS er der jo endnu mindre info. om varene end hos BILKA.
Syntes den hos
Bilka har en fin størrelse og udseende tænker jeg ikke så meget på mere effekten..

Hvor meget
Varme kan man forvente fra
Sådan en i grader?

Be Smart - Not Stupid..

En lille "detalje", du skal være opmærksom på, er at Bilka tilsyneladende vildleder forbrugerne når de påstår, at XL10 er beregnet til rumstørrelser op til 90 kvm. Scansun oplyser på deres egen hjemmeside, at XL10 er beregnet til rumstørrelser op til 30 kvm - altså 3 gange mindre end dét, som Bilka oplyser.

http://scansun.dk/modeller2011/

Prisen virker selvfølgelig meget tillokkende - men denne model er næppe kraftig nok til at gøre et forholdsvist stort og lidt fugtigt kælderrum med utætte døre og vinduer "forholdsvist varmt" i vinterhalvåret. Tænk på, at f.eks. i december måned er det først lyst omkring ved 9-tiden og solen går ned igen allerede omkring kl. 15 - og producenten skriver på hjemmesiden, at man ikke kan forvente, at solfangeren kører i overskyet vejr. Så dit rum vil i bedste fald blive varmet op nogle få timer om dagen, men i et utæt rum vil temperaturen falde lige så snart solen går ned, og så går der 18 timer eller mere, før solfangeren starter op igen.
Skrevet af hpox på 28 dec 2011 23:16
Men hos ANS er der jo endnu mindre info. om varene end hos BILKA.

Det er korrekt, men hvis du ringer til ham, så kan han fortælle dig alt hvad du vil vide, i modsætning til bilka.

Jeg har været på kursus hos ham og han ved rigtigt meget om alternativ energi, han udvikler selv solfangerne, osv.


Mvh Thomas Hansen

Skrevet af Lyst på 29 dec 2011 07:08
Syntes den hos
Bilka har en fin størrelse og udseende tænker jeg ikke så meget på mere effekten..

Hvor meget
Varme kan man forvente fra
Sådan en i grader?

Du kan ikke forvente særligt meget af den fra bilka, det kan godt være den kan lave 30-50 grader varm luft, men hvis den kun laver 1-3 m3 luft i timen, så er der lang vej før du har udskiftet alt luften og får noget ud af det. 

Beklager hvis jeg lyder negativ, men du bliver altså bare skuffet over den, den er simpelthen for lille. 

Mvh Thomas Hansen

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis