Vandbåren gulvvarme under plankegulv. En god ide?

soren-n
soren-n
Postnr: 5000
soren-n soren-n
Jeg overvejer at hive plankerne op og erstatte radiatorerne med vandbåren gulvvarme mellem spærene - er det en holdbar løsning? De gamle planker genanvendes. Hvad taler imod denne løsning udover en anseelig mængde projekt-timer?

Huset er fra 1929, så ikke super isoleret, men dog med hulmursisolering.
Gulvvarmen påtænkes at blive etableret ifm. at jeg alligevel har spærene lagt frit (udover plankegulvet) da jeg laver nyt loft i kælder, dvs. med ordentlig isolering (kælder normalt opvarmet til ca. 20 grader)
Der er i alt ca. 70 m2 og påtænker 4 kredse.
hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
De spær kaldes nu bjælker når de ligger i en etageadskillelse. :o)

Hvad vil du opnå ved at etablere gulvvarme og underliggende isolering mod kælderen?

Som det er nu må der jo være en nogenlunde jævnt fordelt varme på gulvene i stueetagen.

Hvis kælderen er og fortsat skal være opvarmet til 20 gr er det svært at se fidusen.

Hvis du vil spare på varmeomkostningerne er det klimaskærmen du skal isolere. Tag, ydervæg, vinduer og kælderydervæg i nævnte orden.
soren-n
soren-n
Postnr: 5000
soren-n soren-n
Det jeg vil opnå med gulvvarmen er primært at blive fri for mine radioatorer og at sikre en jævn fordeling af varmen. I forbindelse med en større ombygning har jeg svært ved at få placeret nok radiatorer og da jeg alligevel skal have lavet hele varmesystemet om syntes jeg det er en oplagt anledning.

Nogle af mine bekymringer går også på, om jeg vil opleve problemer med kondens ved vinduerne (når jeg ikke længere har radiatorer placeret under dem) og kuldenedfald og om jeg pga. max overfladetemp. på 27 grader vil få problemer med at holde en høj nok temperatur.
Havde tænkt mig at lægge 20 mm. pex til gulvvarmen imellem bjælkerne - tak hpox ;-)

hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Tja.
Rent teknisk er der ikke noget i vejen for at lave gulvvarme på den måde. Men det skal jo beregnes om den tilstrækkelige varmemængde kan leveres via gulvvarmen.
Der kan måske forekomme kuldenedfald ved store glaspartier. Men du jo vælge luxusopvarmningsløsningen. En kombination af gulvvarme, (som er langsomt regulerende) og radiatorer, (som er hurtige).

Men problemet med plads til det nødvendige antal radiatorer kan jo løses ved effektiv efterisolering. Hvis isoleringslagene bliver tykke nok så er næsten nok med et par stearinlys og lidt hjertevarme som varmekilde! :o)
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Hvorfor er varmepumper en god ide?
    Grøn energi og sparetips
  2. gulvvarme under gammelt plankegulv?
    Lav-Hus
  3. Gulvvarme
    Lav-Hus
  4. Gulvvarme
    Lav-Hus
  5. en spøjs ide?
    Over hækken