Ophængning af fladskærm

Jeg har en fladskærm der pt står på et Tv-møbel. Grunden til at det står der er at jeg indtil nu har været lidt nervøs over at væghænge det.

Jeg bor i et gammelt hus fra 1925 og mine erfaringer igennem de 11 år jeg har boet her er, at væggene er for porøse til at holde på en alt for stor vægt.

Men som tiden går bliver jeg mere og mere hooked på at få TV'et op at hænge og er så småt begyndt at overbevise mig selv at det bare er et spørgsmål om tilpas store og tilpas mange rawlplugs og skruer så skal det nok holde.

Nu er jeg ikke den store gør-det-selv mand. Men huller kan jeg da bore og rawlplugs kan jeg også finde ud af at bruge.

Det der er mit egentlige spørgsmål er: Er der andre ting jeg kan gøre for at forbedre chancen for at TV'et bliver der hvor jeg sætter det op. Jeg tænker i baner så som at preppe hullerne med et eller andet før rawlplugsen ryger i?






 


 

Jeg har en fladskærm der pt står på et Tv-møbel.... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ved der på mange skærme er 2 metal pinde der stikker ud bagpå, hvor i man kan sætte en wire fast, også hænge skærmen op som du ville gøre det med et alm. billed. Det er den eneste måde at få det hængt tæt op af væggen på. Og det ser noget bedre ud end en skærm der hænger 10-20 cm ude fra væggen fordi man har brugt et beslag.
OK. God ide!!!
Men så er der jo nogle tilslutninger der osse skal være plads til.

Jeg så i sidste uge en anden smart og billig løsning.
Som nærmest kan sammenlignes med denneher:
http://www.google.dk/imgres?q=kaffefilterholder&um=1&hl=da&biw=907&bih=493&tbm=isch&tbnid=O56D78lHDtx-6M:&imgrefurl=http://www.billigcamping.dk/shop/kaffefilter-holder-11138p.html&docid=Xa6xWoQSnPb1EM&imgurl=http://www.billigcamping.dk/images/Kaffefilter%252520holder.jpg&w=350&h=408&ei=0dH4Tt7CNM3xsgbG0PkV&zoom=1&iact=rc&dur=10&sig=105256760112349373889&page=2&tbnh=131&tbnw=112&start=9&ndsp=10&ved=1t:429,r:6,s:9&tx=60&ty=25

Kaffefilterholderen skrues fast på væggen. Kaffefiltret skrues fast på fladskærmen. Prinvipielt ihvertfald.

Holderens ombunk behøves ikke at være så stort. Det hele kan bukkes af f.eks. metalplade, alu måske eller nørkles sammen af tyndt krydsfiner.
"Kaffefilterdelen" kan laves med fremspring/forkrøbning så der bliver plads til tilslutninger.

Det gælder nemlig om at bruge pengene der hvor de kan ses, altså på fladskærmen - og ikke på et ligegyldigt skjult vægbeslag!
Illisher man betaler faktisk ikke mere for et vogel ophæng end et fra onkel harald

 

Skrevet af klamp på 26 dec 2011 17:31
Her har du det bedste råd til dato :-)

Lige meget hvilket ophæng og type væg der er tale om, så skal du bruge et stykke plade ca 1 cm tyk, og tilpasse det til dit ophæng, derefter limer du det på vægen med monteringslim, og venter til næste dag. Dagen efter monterer du ophænget på din plade, og vupti så kan du hænge en traktor på vægen :-)

Det dur

Det er nu ikke rigtigt, på en pudset mur, er det ikke altid pudsen sidder ret godt fast.
Så måske kan du hænge en traktor op, men så bliver det kun en legetøjstraktor

Så stort er problemet vel heller ikke, bare find de pluks der passer til vægen.

mvh jens



 

@Uldal Nu kiggede jeg bare på prisen i det han linkede til. Og hvad jeg husker fra dengang jeg selv købte et. Der kostede vogel også de der 1000kr. og derover. Og jeg gav 300.- for mit. same shit, tv'et kom op og hænge. Så hvis du kan finde et vogel til en skærm i 42"+ til samme pris, vil trådstarter sikkert gerne have linket :p
Annonce
Lige nu tænker jeg ikke så meget på prisen på et beslag. Det mest vigtige lige nu er at finde et beslag jeg kan få til at blive siddende i væggen. Mit Tv er 60" så det vejer lidt til. Og mine efterhånden trælse erfaringer i huset er at næsten uanset hvad jeg forsøger at vægmontere ender det altid ud i store kratere i væggen.

Den med wiren og loftet kan jeg godt nikke genkendende til. Sådan er jeg fakstisk endt med at lave vores knagerække - en lofthængt rundstok.

Som sagt, personligt har jeg ingen forhold/forbehold til diverse mærker af vægbeslag så lad os endelig tage den variabel ud af ligningen. Jeg har bare en ide om at jo flere skruer jeg kan sætte det op med, jo større er chancen for at Tv'et bliver siddende.

Så gode råd modtages stadig - også de mere kreative af slagsen.

Dobbeltpost!

Dobbeltpost - sorry!

wiren skal ikke op i loftet. Den skal side på et par skruer bag tvet. præcis ligesom når man hænger et billed op. Det skal jo være usynligt, og lækkert ;D

Hvis du har problemer med at hullerne bliver for store når du bore så lad være med at bruge slag/hammer funktionen på din boremaskine. Brug gerne et bor der er 1-2mm mindre end det anbefalede, hvis væggen er lidt porrøs. En anden god ting kunne være at du fyldt hullet til skruen op med noget lim. jeg har selv før brugt lim og gevindjern, og med den rigtige lim, kan jeg garentere dig for det sidder fast. Man kan få noget 2 komponent lim i sådan en fugesprøjte. Prøv at tag i din lokale silvan stark eller XL og spørg efter det. Og hør om de ikke har nogle plugs og skruer der egner sig godt til porøse vægge. Men lad nu være med at vælge 15årige sigurd fra børnehaven når du spørger, find en af dem der rent faktisk er fagfolk.
Skrevet af Illisher på 27 dec 2011 20:20
En anden god ting kunne være at du fyldt hullet til skruen op med noget lim. jeg har selv før brugt lim og gevindjern, og med den rigtige lim, kan jeg garentere dig for det sidder fast. 


Det Ilisher skriver er denne her:

http://www.expandet.dk/filer/mur_og...ESI-V.pdfv

Har selv brugt dette til mit Onkel Haralds ophæng til 500 kr og jo det holder sindsygt godt
Og er lige så sindsygt grimt men hva faen.

Det du gør er at montere 4 10 mm gevind stænger i denne lim og så bolter du beslaget fast.
Og så kan du hænge i beslaget uden at der sker noget.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis