Solceller og nettomålerordningen

Først og fremmest, glædelig jul til alle LDS´ere

Jeg står og overvejer om jeg skal have et solcelle anælg og hvor stort det skal være. Der gives tilskud til anlæg op til 6kwh, men hvad hvis jeg installerer et på 7kwh?
Hvad sker der med strømmen som jeg over producerer, bliver den købt af mit elselskab, eller er det over hovedet lovligt at installere et over 6kwh?

Er der nogen herinde som kender lovkravene til dette? 


 http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

 

Først og fremmest, glædelig jul til alle LDS´ere... Vis hele indlægget
107 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Mikael Kjærgaard på 25 dec 2011 18:59
Tak for alle svarende

Der er mange ting til at forholde sig til, kan jeg høre. For lige at sumerere dem op indtil videre:
1. Der må max kunne sendes 6kwp ud på nettet med nettomålsordningen
2. Den må godt være større end 6kwp, men så skal den begrænses til 6kwp
3. Solcellerne falder 10-15% i ydelse, så det skal man lægge på i antallet af solcellerne, for at beholde max kapacitet efter 10 år
4.?

2 spørgsmål, skal Inverteren være godkendt i DK (ud over CE godkendelse), eller er det nok at el installatøren godkender den?

Hvis jeg forbruger 5kwh årligt, men producerer 11kwh, må jeg så bruge nettomålsordningen og få betaling for det overproducerede strøm, samt få dækket mit eget forbrug, eller er det ikke lovligt?

1. Korrekt. Inverteren må max levere 6kW til elnettet.
2. Solcellerne må godt have en effekt over 6kWp, så længe inverteren ikke leverer mere end 6kW til elnettet.
3. Solcellerne falder ikke mere end 0,5% om året = max 15% på 30 år. Hvis du køber en ordentlig kvalitet, så er solcellernes levetid minimum 30 år, og der er ikke noget i vejen for at de kan holde i 40-50 år. Husk på at anlægget bliver markant dyrere hvis du overvejer at få flere paneler op for at dække degenereringen.

Inverteren SKAL være godkendt af Energinet.dk og SKAL stå på deres positivliste: http://energinet.dk/SiteCollectionD...anmark.pdf
Den inverter jeg omtalte tidligere hedder Aros Solia 6000.

Elinstallatøren kan ikke godkende noget som helst. Han skal kun tilslutte inverteren til eltavlen. Så skal han også lave en elektronisk indberetning til elselskabet. Husk også at solcelleanlægget skal have sin egen gruppe og eget HPFI relæ i eltavlen.

Hvis du bruger 5000 kWh om året, men producerer 11000 kWh, så får du udbetalt 60 øre pr. "ubrugt" kWh de første 10 år. Derefter falder taksten til 40 øre de næste 10 år, og efter det får du ingenting.

Så skal du også være opmærksom på at hvis panelerne vender stik syd i en hældning på 35-45 grader, vil et solcelleanlæg producere ca. 1000 kWh pr installeret kWp. Det vil sige at et 5kWp anlæg producerer ca. 5000 kWh om året.
Skrevet af bummer på 25 dec 2011 19:43
Hey Crh og andre..
Er der nogen af jer der har lavet en beregning af økonomien i et anlæg, hvis man låner pengene til projektet.. ???
Ven´list
Søren

Ja en hel del. Hvad tænker du på?
Jeg læste noget om at man kunne registrere sig som el producerende virksomhed, og på den måde få noget tilskud/rabat eller lign når man købte et sådan anlæg. Nogen der ved noget yderligere om dette?
Skrevet af Illisher på 25 dec 2011 19:58
Jeg læste noget om at man kunne registrere sig som el producerende virksomhed, og på den måde få noget tilskud/rabat eller lign når man købte et sådan anlæg. Nogen der ved noget yderligere om dette?

Ja, du kan afskrive dit anlæg i skat, 25% om året. Du skal ikke betragte det som tilskud eller rabat, men anlægget bliver billigere. Du kommer ned i en tilbagebetalingstid på omkring 6-8 år.

Du skal dog være opmærksom på at du skal betale skat af hele din elproduktion, både den du bruger og den du ikke bruger. Så skal du lave udvidet selvangivelse fra nu af og så længe du har solcelleanlægget.

Du kan så til gengæld trække alle udgifter fra, som har med solcelleanlægget at gøre (kørsel, revisor, vedligehold osv.).

Den helt præcise udregning af økonomien har også en hel del at gøre med om du betaler topskat eller ej.
Annonce
Det er selvfølgelig afhængigt af hvilke forudsætninger man sætter for sådan en ligning
Har du lavet en beregning på hvordan økonomien ser ud i et anlæg over eks 25-35 år? Indregner du en evigt stigende energipris eks 5% /året? Har heller ikk sat mig ind i skatteregler fradrag ect. endnu, kender du dem?


Skrevet af bummer på 25 dec 2011 20:09
Det er selvfølgelig afhængigt af hvilke forudsætninger man sætter for sådan en ligning
Har du lavet en beregning på hvordan økonomien ser ud i et anlæg over eks 25-35 år? Indregner du en evigt stigende energipris eks 5% /året? Har heller ikk sat mig ind i skatteregler fradrag ect. endnu, kender du dem?


Jeg har lavet en hel del udregninger på økonomi i solcelleanlæg, men ikke så meget dem hvor anlægget trækkes fra i skat (hvis du er interesseret så vil jeg gerne kontakte dig vedr. dette).

Mht. en økonomisk beregning af anlæg, hvor du ikke trækker anlægget fra i skat, bruges der disse oplysninger:

1. Pris på solcelleanlægget
2. Hvad giver du i dag pr. kWh
3. Hvad forventes prisudviklingen på el at blive (f.eks. 5%)
4. Lånets rentesats
5. Lånets afviklingsperiode

Desuden plejer jeg at beregne inflation og rentefradrag med. Jeg arbejder fuldtids med beregning og projektering af solcelleanlæg, og har selvfølgelig en del redskaber til bl.a. økonomiske beregninger. Dog har vi en ansat i firmaet, som er uddannet revisor, og som tager sig af de økonomiske beregninger.

Du kan prøve vores beregner på http://solia.dk/solcelleberegner.php
Jo det kunne være fint med en sludder om sagen, men jeg skal lige sætte mig ind, hvad mine forudsætninger engentlig er.. Er ny etableret på mindre landbrug. Der er mange uafklarede med hensyn til hvad man sættes til i privatforbrug, faktisk forbrug, har endnu ikk bestemt om opvarmning skal ske med luft-vand/ eller brænde system, ect..

Chekker lige dit link, tak for hjælpen..
Hej

Jeg kan anbefale Solarglas.dk´s beregner, den er let og overskuelig og kan downloades:

Den kan findes her: http://www.solarglas.dk/finansiering.aspx midt på siden er et link.

Der er yderligere 87 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis