Ryatæpper

Axell
Axell
Postnr: 5953
Axell Axell
Jeg kunne godt tænke mig et par store ryatæpper til mine vægge. Men de er ret dyre.
Men man kan jo lave dem selv.

Men kan det overhovedet betale sig?

Håndværkeren
Håndværkeren
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Når man laver et rya tæppe er det ikke så meget prisen der ses på, men ens egne kreative evner til at lave sit eget. Men mon dog ikke det kan gøres billigere
Axell
Axell
Axell Axell
Aner det jo ikke. Garn er vist ikke helt billigt, og der skal jo bruges en del. Det specielle lærred koster vel også en del.

Håndværkeren
Håndværkeren
Selvfølgelig koster garn noget, men vil du være rigtig kreativ køber du strikbluser på genbrug, trevler dem op og vasker garnet.
Og det skal altså håndvaskes og hænge til tørre.
Du skal jo også have det rette værktøj for at kunne lave tæppet, det kan du sikkert købe i en stofbutik eller lignende.
Selve bunden er en meget grovævet hessian, og så skal du nok have en ramme til at spænde det op på ?
Så summa sumarum, køb et tæppe
Axell
Axell
Axell Axell
Så det er billigere at lave det selv, men alligevel kan det ikke betale sig?

Håndværkeren
Håndværkeren
Skrevet af Axell på 21 dec 2011 12:11
Så det er billigere at lave det selv, men alligevel kan det ikke betale sig?
Hvis du vælger genbrugs modellen kan det helt sikkert godt betale sig, men det tager altså tid, det er ikke noget du laver på 14 dage hvis du kun kan arbejde med det i din fritid.
En træramme kan du nok selv snedkerere så er der kun den specielle dims du skal køber, den minder om en stor hæklenål blot med håndtag.

Axell
Axell
Axell Axell
Ok. og så skal jeg lige have fat på det specielle lærred til ryatæpper.

Lone Amrani
Lone Amrani
Postnr: 8600
Lone Amrani Lone Amrani
For mange år siden syede jeg en del rya, jeg har ALDRIG brugt nogen form for ramme og er ikke bekendt med at en sådan findes, jeg kan heller ikke lige udtænke, hvad den skal bruges til. Til gengæld skal der bruges en ryalineal (eller lignende f.eks en GRATIS rørepind fra maleren), den skal du bruge til at sy ryaløkkerne om. Køber du ryalinealen, er der en fin rille i, hvor du kan lade saksen løbe, når du klipper løkkerne op.
Hvis du har tænkt dig at følge idéen op garn af de optrævlede trøjer, skal du sørge for at det er noget ensartet tykt uldgarn de er strikket i, ellers får tæpperne et lidt "sølle" udseende.
Rigtig go' arbejdslyst, jeg kan huske at det ga' vabler på fingrene at sy det stads og jeg var lykkelig da rya gik af mode
Håndværkeren
Håndværkeren
Jeg er ret sikker på at axell forlængst er kommet igang, det var d. 21/12-2011 han spurgte.
Til dit tvivls spørgsmål om brugen af rammer, så er det ganske almindeligt ved fremstillinge af væg rya tæpper. Ellers vil jeg da anbefale dig at tage en tur på TEKO i Herning.
Lone Amrani
Lone Amrani
Postnr: 8600
Lone Amrani Lone Amrani
Kære Håndværeren.

Jeg har efterhånden læst en del af dine svar til personer som mig, der bare forsøger at være hjælpsom. 
Desværre kan vi ikke alle være som du: verdensmester på alle felter! Alligevel drister vi os til, at komme med vores beskedne indput. Jeg sætter min lid til intellektet hos den der beder om hjælp, således at vedkommende kan sorterer i de råd der kommer på banen!

Jeg startede mit medlemskab herinde igår og jeg har været så heldig allerede at få respons på en af mine kommentarer... hvor heldig kan man være 

Jeg ønsker dig en glad og solbeskinnet 1. maj 
Vil du være med? Log ind for at svare.