Nybyggere - helt forfra

mm12
mm12
Postnr: 7500
mm12 mm12

Hej. Da vi er et igang med processen af at skulle bygge nyt hus søger vi nu her for råd og vejledning.

Da vi aldrig har bygget nyt "stue-hus" før så er vi i vildrede om hvor og hvordan alting skal gøres.

Grunden er købt - hvor der ligger et gammel hus nu. Dertil to andre bygninger som skal blive stående. Det gamle hus skal efter det nye er bygget rives ned eller lejes ud.

Er der nogen der har råd til processen? Kender til hjemmesider hvor man kan indhente gode og fornuftige oplysninger om hvad man skal være opmærksom på for ikke at hoppe direkte i de indlagte fæller.

Vi laver det meste selv da vi begge har en god sans for håndværk.

Tak for hjælpen.

Håndværkeren
Håndværkeren
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Har i fået en bygge tilladelse ?
Og er i nu også sikre på at det er sagen, utroligt mange løber sur i byggeriet.
hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Start hellere med at finde en arkitekt til at lave en behovsanalyse og et skitseprojekt.
Rigtig mange ser og udnytter slet ikke alle de muligheder der gives når man vil bygge et hus til sig selv.
Men bygger fuldstændigt bevistløst et hus som lever op til fordommene om hvordan et hus skal være! :o)
mm12
mm12
Postnr: 7500
mm12 mm12
Manden er meget opsat på at der skal bygges nyt da det nuværende hus ikke er en mulighed at blive boende i. Jeg er mest til at få nogle til at lave det for os da vi så har nogle at pege fingre af hvis noget går galt.

Og ja det er en stor process. Men det må være noget med at bide tænderne sammen til det er overstået og så nyde et nyt hus bagefter.

Indtil videre så er vi i kontant med kommunen om byggetillade da det er landzone. Ved at det er landzone er det vist ikke så nemt at få en tilladelse.
Orla Nautrup
Orla Nautrup
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup
Det er ikke helt ukompliceret at bygge nyt hus i dag, og jeg vil anbefale at i har en erfaren rådgiver på sidelinien, helt fra starten af, så i ikke står med et dårligt hus til sidst.

Hvis man har en totalentreprenør på opgaven har man en der har ansvaret hvis noget går galt.
je__ns
je__ns
Postnr: 0
je__ns je__ns
Skrevet af Orla Nautrup på 30 dec 2011 14:50
Det er ikke helt ukompliceret at bygge nyt hus i dag, og jeg vil anbefale at i har en erfaren rådgiver på sidelinien, helt fra starten af, så i ikke står med et dårligt hus til sidst.

Hvis man har en totalentreprenør på opgaven har man en der har ansvaret hvis noget går galt.

Ja men det kan alligevel blive en lang sej kamp, at få udbedret eventuelle mangler og fejl.

Vi har nogle bekendte, som købte et nøglefærdigt hus, her godt et år efter er der stadigvæk ikke kommen en afgørrelse, Heldigvis for dem har de pengene til huset, fra salg af deres forige bolig. De har holdt ca 400000 kr tilbage, bygmestervil ikke færdigmelde byggeriet, før alle pengene er betalt til ham.
Og uden færdigmelding, kan der ikke optager kreditforeningslån.

Mest graverende fejl, en dumpet tryktest, pga. mangelfuld tæt dampspære i alle lofter.

mvh jens

Orla Nautrup
Orla Nautrup
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup
Ja, jeg ved godt at sådanne slagsmål er "trælse", og ofte langvarige, men der er jo så gjort det rigtige, i at holde et større beløb tilbage i dette tilfælde
Jeg har eksempler fra min dagligdag på at utætheder i klimaskærmen koster i omegnen af 250.000 kroner at udbedre.
Chr.
Chr.
Postnr: 5881
Chr. Chr.
Jeg kan fortælle en meget træls historie om et byggefirma, der efter at alt er aftalt og skrevet i referaterne fra møderne, ikke vil skrive det i kontrakten. Det er jo træls, når alt det de har lovet skal sættes på kontraktpapiret, så de kan holdes op på det efterfølgende.
Heldigvis har vi en erfaren projektmand med til at holde styr på det, så udover tab af tid -og det er træls nok- koster det ikke penge. Men det havde det gjort, hvis ikke vi havde haft kort snor i tingene fra starten.

Gør jer nogle tanker om, hvad I gerne vil have, hvad I SKAL have, hvad der er prioriteret osv.
Husk at tænke isolering, opvarmning (olie,gas, varmepumpe), ventilation osv ind i projektet.
Når I har gjort jer disse tanker tager i fat i nogen, der ved noget om at tegne huse. De kan også hjælpe jer med at finde ud af, hvad det koster, hvad I kan lave selv og hvad der skal overlades til andre. Og de kan hjælpe jer med at styre projektet, hvilket slet ikke er en simpel opgave for lægmand.

God fornøjelse.
Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Ja en byggesag kan hurtigt gå galt.

Ovenstående eksempel er godt på den måde at et teknisk problem udvikler sig til et kontaktmæsigt og økonomisk ditto.

Men egentlig er det faktisk sådan at kontrakten mellem bygherren og entreprenøren klart fortæller hvad der skal ske i tilfælde af mangler ved afleveringe.

Det beklagelige er at hverken bygherren eller entreprenøren egentlig helt har forstået hvad der står i kontrakten, (som [næsten] altid tager udgabgspunkt i "Almindelige Betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed (AB 92)")

I ovenstående eksempel med den dumpede tryktest skal det f.eks vurderes om det er en væsentlig mangel eller ej. (Væsentlig i juridisk forstand).
Endvidere kan en entreprenør ikke nægte at aflevere et byggeri, men han kan hævde at byggeriet ikke er afsluttet.
Ligeså kan en bygherre nægte at modtage byggeriet, med henvisning til at der forekommer en væsentlig mangel.

I begge tilfælde udsætter begge parter sig for stor risiko for erstatningskrav fra modparten.

Derfor må en byggesag naturligvis aldrig udvikle sig til et så konfliktfyldt punkt.

Men det er jo nemt nok sagt. Hvis alle overholdt færdselsloven ville der aldrig ske en eneste færdselsulykke her i landet! :o)

Vil du være med? Log ind for at svare.