A1 eller GDS gipsplader

Hej dav..

Jeg har tidligere nævnt at jeg skal igang med at renovere min 1. sal. Og nu skal der endelig til at ske noget.

Jeg skal blandt andet have beklædt skråvæggene, altså spærrene. Og her er jeg så kommet i tvivl om hvilket gips jeg skal bruge.

Nogle siger det skal være BD30 godkendt. Andre siger det ikke er nødvendigt. Jeg hører også at 2 lag GDS gips fint kan godkendes som BD30, på lige fod med 2 lag A1 gips. Bagefter kan jeg så læse at for at få godkendt som BD30 skal der benyttes 2 lag A1 gips, eller selvfølgelig brandgips.

Synes slet ikke det er til at finde hoved og hale i. Læser man bygningsreglement står der heller ikke noget konkret synes jeg. Kun en masse med at "man bør" eller "man kan".

Kan nogen give mig et konkret svar på hvordan jeg korrekt beklæder mine skråvægge?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

http://fotos.knaufdanogips.dk/fotoweb/fwbin/fotoweb_isapi.dll/ArchiveAgent/5000/Download[...]


HviM du tager udgangspunkt i ovennævnte brochure samt anden info fra KnaufDanogips er du helt sikker på at lave det rigtigt.


Men.


Mht. brandkravene så er spærene en del af husets bærende konstruktion og skal overholde kravet om BD30. For at opfylde det krav er der kun nødvendig med ÈT lag 13mm gipsplade, som skal være MK-godkendt, hvilket KnaufDanogipsplade A1 er.

Når der normalt foreslås 2 lag gipsplader som væg- og loftbeklædning såe r det af hensyn til stivheden af beklædningen. (Men har altså ikke noget med brandkravene at gøre)


Derfor kan man sige at du skal anvend 1 lag 13mm MK-godkendet plade og kan anvende GDS-plade som nr. 2 lag. Om det kan svare sig med 2 forskellige pladetyper er vel tvivlsomt.


Og skal jeg være helt ærlig så tror jeg at mangen en vægbeklædning er udført med 2 lag GDS-plader og at en brandtest ved anvendelse af 2 lag GDS-plader osse ville kunne opnå BD30 klacificering. (Som hedder noget andet nu om dage).

Men kravet i bygningsreglementet med tilhørende anvisninger og eksempelsamlinger er altså MK-godkendte plader, (A1 plader).



Mange tak for et uddybende svar :-)

Men, synes stadig jeg er i tvivl hehe...
Ringede lige til skorstensfejeren for at høre om han vidste noget. Han fortalt så at han aldrig havde hørt om at et almindeligt parcelhus skulle have specielle brandkrav. Han nævnte blandt andet at blotlagte spær jo ikke var ulovligt. Og det kan der jo være noget om. Synes da af og til man ser huse med beboelse på 1. salen hvor spær og hanebånd er blotlagte.
Hvem mon du snakker winerbrød med? Din slagter!

Hvis din skorstensfejer ikke har hørt at et almindeligt parcehus har brandkrav til de bærende konstruktioner så er det på tide at han får renset soden ud af ørene. Hans egne.

Ring hellere til en tagsspærsfabrik og spørg dem om brandkrav til tagkonstruktioner.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis