Regnefejl i HTC Smartphone

grandoldman
grandoldman
Postnr: 5700
grandoldman grandoldman
For mange år siden, da lommeregnerne kom frem, lærte jeg at hvis man lavede følgende regnestykke kunne man se om den afrundede forkert.

123 / 456 * 789 = 212,82233 

I dag regner de med så mange decimaler at det kun er 212,8223 der normalt er ens.. og så svinger resten fra maskine til maskine... 

Men nu har jeg prøvet dette simple regnestykke, på en HTC Wildfire og en Desire.

20,22 - 20,00 = 0,2199999999

og på andre som f.eks. Iphone bliver resultatet 0,22 som jo er rigtigt... 

Nogen der har en ide hvorfor den regner forkert.. på så simpelt et regnestykke????

Jeg ved godt at det bliver 0,22 hvis man afrunder, men hvis det er et mellemresultat i en lang formel er det jo et "forkert" resultat man går.

Vil lige sige at jeg på samme telefon har hentet en anden simpel regnemaskine og der bliver det rigtigt, så intet med cpu og hardware.. Det er HTC egen indbygget regnemaskine der regner forkert

**//**//**//**//**

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af  "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
Vindeby havn - Svendborg

efry
efry
Postnr: 2730
efry efry
Det er kun indtastningen og den efterfølgende visning af resultatet, der foretages i det decimale system, selve udregningen foretages i det binære talsystem.

20 kan sagtens repræsenteres som 10100, men ,22 har ikke en eksakt binær ækvivalens, så der må man foretage en tilnærmelse. Muligvis repræsenteres 20,22 som 0,2022E-2, hvilket ikke gør sagen enklere.

Hvad giver 2022-2000. Jeg gætter på, at det er 22, for her regnes der kun med heltal, og disse kan som nævnt altid omsættes korrekt til det binære talsystem.
grandoldman
grandoldman
Postnr: 5700
grandoldman grandoldman
jep det giver 22

Men jeg har så hentet en anden app "simple calculator" og den gør det jo rigtigt..

Min søn har en nyere og større HTC og den regner det også rigtigt med HTC's egen regnemaskine..

**//**//**//**//**

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af  "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
Vindeby havn - Svendborg

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. HTC Desire 510 sprogændring
    Gadgets & dimser
  2. HTC Legend...
    Gadgets & dimser
  3. smartphone
    Gadgets & dimser