Drænrør i 30-40 cm dybde (lerjord)

Hej !

Efter den seneste tids store vandskyl, får vi desværre stadig en del vand ned mod enden af vores hus. (Der har lagt 5-10 cm vand op at soklen ved enden af huset)
(Der ligger også pytter rundt på grænsplænen)

Huset ligger på en grund som er ca 50 meter lang, men falder ca. 30-40 cm på de 50 meter.. Og desværre mod huset (Kan desværre ikke ændre dette)

Jordbunden består først af ca 30-40 cm muld, og under mulden ligger et MEGET hårdt lag ler på ca 20-30 cm.

Gruden er grublet på kryds, og tværs, og det har også hjulpet meget... men desværre ikke nok. (Der er sået græs i det hele)

Og når vandet så ligger ved huset, går der gerne over 1 uge, inden vandet er trukket ned. (Brugte dog en dykpunpe sidst for at få det hurtigt væk)

Jeg har lagt overløbsdræn (6 meter riste) for enden af indkørslen, og overvejer nu også at lave en hele vejen langs enden af  huset (Ved siden af en lille sti på 1 meter)

Men spørgsmålet er nu, om det også ville være muligt at ligge drænrør ned, også rundt om huset i en dybde af kun 30-40 cm (inden ler'et begynder), og dække rørene ind i leca-nødder ..... (Har set at man normalt ligger drænrør meget længere ned, men vandet vil jo aldrig komme ned til rørene så pga ler-laget)

Eller er det blot spild af penge ?

På forhånd tak

Mvh Thomas

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal i hvert fald ikke bruge Lecanødder. De er lettere end vand og vil flyde væk.
Jeg har et lignende arrangement, som du påtænker, foran en række garager, hvor terrænet falder ned mod portene..
Jeg har lagt en drænslange i ca. samme dybde som du påtænker. Den har jeg så dækket med nøddesten og den trækker fint, men man skal nok forvente at det vil lukke mere og mere til pga. blad, græs og andet plantemateriale, men så må man jo bare skifte eller rense disse sten.
Ved helt vilde skybrud, som da vi fik 110 mm på 2 timer, løb der dog kortvarigt lidt vand ind under portene, hvorfor jeg har hævet gulvene lidt.
Så jo, det virker fint.

Med venlig hilsen
ktm

 

30-40 cm på 50 meter er ikke et særligt aggressivt fald - dvs vandet under normale omstændigheder ikke bør stige ret hurtigt hvis der falder mere end underlaget kan absorbere.

Jeg studser over at hvis lerlaget ikke går længere ned burde det være muligt at fjerne noget af det og etablere en sandmile til at dræne der hvor vandet samler sig - det koster ikke mere end lidt slid på skovl og trailer samt nogen m3 sand. Metoden bruges bla til nedsivningsanlæg der hvor grundvandsspejlet er højt.

Dvs grav et stort og dybt hul på det laveste punkt hvor vandet samler sig og fyld det op med sand indtil 10-20cm under jordhøjde og fyld efter med et passende jordlag så græsset har lidt at gro i. -Og sørg for at det er en blanding af sand som ikke kan pakke sig tæt f.ex sandkassesand.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vi har lidt af de samme problemer. Vores have er meget sumpet længe efter det har regnet. Haven skråner til den en side. Spørgsmålet er så om vandet fra hele haven vil løbe ned over haven og i drænrøret eller skal der graves flere drænrør ned??

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis