spots i loftet - regler og krav

Hej LDS-folk... Står og skal ha lavet en masse LEDspots i loftet herhjemme, men det er efterhånden en del år siden jeg har lavet alm hus-installationer. Så her kommer der lige et par ?. - må man bruge alm 3*1,5mm2, eller skal man bruge noget bestemt? - selve spotlampen er med "hat" og lukket klemmekasse, må den så sidde direkte i isoleringen? Ellers noget jeg skal være opmærksom på af nye regler eller krav. På forhånd tak....

______

 MVH AL

Hej LDS-folk... Står og skal ha lavet en masse... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mikael: Hmm.... Jeg var nu af den overbevisning at der kan være tale om en tilledning blot tilslutningsstedet befinder sig i samme rum som lyskilden. At der er flere spots kan i min bog aldrig være årsag til der er tale om tilledninger.

Hvad selve tråden angår tror jeg ikke trådstarter har haft et decideret behov for hjælp. Der er kommet et par forslag som der umiddelbart vælges at se bort fra... om end der efterhånden er en fornuftig linksamling herinde :-)
Skrevet af steinaa på 21 dec 2011 19:06
Hvad selve tråden angår tror jeg ikke trådstarter har haft et decideret behov for hjælp. Der er kommet et par forslag som der umiddelbart vælges at se bort fra... om end der efterhånden er en fornuftig linksamling herinde :-)
Forstår ikke helt hvad du mener med at jeg ikke havde behov for at få svar på mine spørgsmål, og ser bort fra de forslag der er kommet? 

Jeg fik svar på, om jeg måtte sætte mine spots i isoleringen eller om der skulle kasse på, og bruger den kabelstørrelse som du endda selv anbefaler. Brugsanvisningen er dog lidt svær at læse, da det er brugte spots-lamper fra min mesters kontorbygning...

Mht om folk tror at jeg har et firma eller ej, er jeg sku egentlig ligeglad med, ved bare at de har billige LED-pære, og jeg købte dem endnu billigere sort. Jeg postede linket for at være venlig, fordi jeg synes de er billige, og ville dele det.

______

 MVH AL

anderswitt siger at du kan bruge installationskabel hvis fabrikanten siger god for det.
Je_ns siger at han havde nogle spots der krævede luft rundt om spotten.
Jeg nævnte at kappeledning kunne bruges i fast installation på lige fod med installationskabel.

Men du skriver at dine spots kommer direkte op i isoleringen til trods for at du ikke har en brugsanvisning på dem. Og så skriver du at du bruger 3x1,5 maskinkabel.

Dvs. du aner ikke om dine spots må sidde omsluttet af isolering og du aner ikke om dine spots kan bruge maskinkabel (der i nogle tilfælde kan have en ledertemperatur på 60 grader) hvilket drager mig til min ovenstående konklusion.

Hvad linket med de billige spots der kan købes sort angår kan det ikke få mig til at ligge søvnløs - om end du burde nærstudere reglerne for brug af forummet her.

... jeg har ikke været inde på hjemmesiden, men er det muligt at købe dem "sort" derigennem? :-)
Hehe nej den pris jeg fik, er vidst kun for venner og bekendte...
Mht mit kabel, så ved jeg at det kan klare alm. Drift temp på 110grader og kortvarrig på 125. Der står for øvrigt max 20watt inde i selve spotten, og den har F-mærket klemmekasse, og jeg har lavet 5cm rundt om hver spot. Ved godt jeg skrev direkte, med det mener jeg ingen kasse eller urtepotter (der vidst slet ikke er lovligt mere) håber ikke der er mere at være i tvivl om.

Men kan da fortælle at installationen, ser hamrende godt ud, konen er i hvert tilfælde tilfreds :-)
Hvis jeg skulle ændre noget, så ville jeg sætte spotlamperne lidt tættere, da LED-pærene ikke spreder lyset lige så godt som alm halogen.

______

 MVH AL

Spotkasserne er udelukkende til at holde afstand imellem brændbart materiale/isolering og lampen.

Ledningen skal kunne tåle den temperatur som spotten er godkendt med, så det lyder til du har brugt det rigtige, da det sjældent er over 90grader. Halogen kommer op i de grader, men led gør jo ikke. Der skelnes dog ikke imellem dette, når det derjer sig om spots-sikkerhed.

Super vigtigt at koner kan li det, det er vi vidst alle klar over herinde :-)

 http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

 

Du kan godt få spots med stor spredning. greenline har nogle med 140 gaders spredning som også er dæmpbare
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis