Nu skal vi sgy bankes på plads igen af Monopol brancherne.

Ville hjælpe lidt hvis det var en undersøgelse der kunne bruges til noget!

At monopol håndværkere udtaler sig til en undersøgelse lavet af deres egen branche forening kan vist på ingen måde siges at have nogen som helst troværdighed.

Bliver sgu så sur på disse monopol ryttere, frigiv og liberaliser markedet sørg for at ansvar for udført arbejde kan placeres og forfølges ud over konkursrytteri osv.
Der er jo regler og lovgivning, hvad fanden skal vi så med andet????

Det eneste vi mangler er en ordenlig lovgivning så man kan komme SERIØST efter de klamphuggere som ikke gør deres arbejde ordenligt!


I am so full of it.....

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det er  altså ikke bar løgn,

det er utroligt hvad jeg har set af livsfarlige installationer igennem 40 år som elektriker,

så der er altså noget om snakken , der er meget fusk derude


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Sådan som branchen og dens folk maler fanden på væggen i organiserede kampanger med jævne mellemrum uden egenlig dokumentation for alle de utroligt mange skader og døds fald der burde være.

Så STINKER det af folk som beskytter deres levebrød/monopol uden synderlig konkurrence.

I am so full of it.....

Giv dog det autoriserede arbejde frit og lad ejerne af installationerne lave, hvad de vil. Lad samtidig ejerne påtage sig ansvaret for det sikkerhedsmæssige aspekt, så ejerne kan blive draget til ansvar, for det der er lavet. Når man som professionel ser, hvad der gives af "gode" råd, og hvad der udføres i LDS regi, må man sommetider tage sig til hovedet. Der er før diskuteret en canadisk model med tilsyn og evt. godkendelse. Den model anser jeg ikke for at være bedre end, det der udføres idag i DK.
Jeg savner egentlig fra din side en dokumentation for, at de autoriserede fag hytter deres eget skind og forlanger skyhøje priser for deres arbejde uden, at du har sikkerhed for, at de kan drages til ansvar for deres (dårlige)arbejde. Jeg kan godt love dig, at der er konkurrence blandt de autorisede fag.

 


fase
S.Fabrin.

Jeg kan ikke dokumentere dette, men det er det som jeg personligt oplever. Den bedste dokumentation for de skyhøje priser er vel i grunden priserne som de nu er
Jeg er selv håndværks uddannet har kendskab til hvordan meste i hyggeligt selskab (laug osv.) sikre at div. tilbud koordineres så det fordeles efter hvordan det nu passer bedst i logen. Hvordan der er oprettet selskaber som skal byde på opgaver fra det offentlige på en måde så der sikres et så højt pris niveau som overhovedet muligt.

Så må man jo sige at hvis man begrænser antal mulige leverandører (aut..) vil det ikke betyde større konkurrence, nok mere det modsatte.

Som det er nu er det bare ikke i orden. Men du har ret alt dette blev faktisk pænt dækket i den anden tråd.

Jeg syntes bare lige jeg ville pege på hvordan branchen nu igen er ude med en vel tilrettelagt kampagne, man skulle jo tro de bruger en spin doktor fra Venstre ;-)

I am so full of it.....

Annonce
Man kan ialfald ikke påstå at Grandoldmann er gamle tykke mænd, for ham jeg kender, er da noget af en splejs.

Skal jeg forstå det sådan, at du gerne så, at de autoriserede fag blev ophævet og erstattet af en offentlig kontrolordning, hvor den, der udfører arbejdet, anmelder det udførte arbejde, så det blev kontrolleret. Udgifterne til kontrollen skulle selvfølgelig betales af udføreren af arbejdet.
Mig bekendt skal der allerede idag ved handel med ejendomme oplyses om der er lavet "gør det selv arbejde". Desuden er der/bliver der indført en regel om bl.a. eftersyn af elinstallationer ved handel med ejendomme. Det får mig til at tænke på, om der skulle være en grund til det. Jeg går her ud fra, at diverse fagministre har en grund til at indføre en sådan regel, som regel begrundet i erfaringer fra skuffede/overraskede købere.
Jeg giver gerne råd til diverse spørgsmål angående elinst., ud fra den betragtning, at så er der måske en mulighed for en bedre installation end, hvis man følger diverse råd, som er hørt af andre. Rådene er selvfølgelig uden ansvar fra den, der giver rådet, fordi det er givet ud fra beskrivelsen af problemet.
Spindoktorer fra venstre er vel ikke anderledes end dem fra dem fra rød blok. De er jo ansat for at fortælle en forvrænget (læs løgn) sandhed, når en minister skal rede sig ud af en penibel  (Læs usand) historie.


 


 

 


fase
"Skal jeg forstå det sådan, at du gerne så, at de autoriserede fag blev ophævet og erstattet af en offentlig kontrolordning, hvor den, der udfører arbejdet, anmelder det udførte arbejde, så det blev kontrolleret. Udgifterne til kontrollen skulle selvfølgelig betales af udføreren af arbejdet. "

Nej!
Ikke mere kontrol, blot ansvar. Vi har ikke brug for alle mulige regler om alt muligt, blot en lov der muliggør forfølgelse af ansvar, f.eks. fratagelse af retten til arbejde inden for bestemt erhverv osv osv. (Ved godt nogle fag har denne mulighed, men de bruger den stort set aldrig, næsten uanset hvor slemt en overtrædelse har været.)

"Mig bekendt skal der allerede idag ved handel med ejendomme oplyses om der er lavet "gør det selv arbejde". Desuden er der/bliver der indført en regel om bl.a. eftersyn af elinstallationer ved handel med ejendomme. Det får mig til at tænke på, om der skulle være en grund til det. Jeg går her ud fra, at diverse fagministre har en grund til at indføre en sådan regel, som regel begrundet i erfaringer fra skuffede/overraskede købere. "

Efter min opfattelse er det blot godt lobby arbejde, folket kan jo kun stemme hvert fjerde år, hvor i mod branche folkene rendet rundt og drikker/æder med vores folkevalgte dagligt.

"Spindoktorer fra venstre er vel ikke anderledes end dem fra dem fra rød blok. De er jo ansat for at fortælle en forvrænget (læs løgn) sandhed, når en minister skal rede sig ud af en penibel (Læs usand) historie."

Jo de er anderledes. 2 Spin folk fra Venstre er afsløret i noget der ligner et decideret angreb på vores demokrati.
Den ene satte muligvis vores soldaters liv i fare.
Den anden misbrugte sit offentlige erhverv til at fremme Venstre´s valgkamp i form af et orkestreret angreb på en politisk modstander, blandt andet ved at lække personlige skatte dokumenter.
Begge ting der bør give lange fængsels straffe, hvis det kan bevises ud over enhver tvivl.


S. fabrin ,
Jeg sætter i øvrigt stor pris på dine gode råd og indlæg her på LDS, men vi må nok konstaterer at vi to ikke bliver så enige på dette område

I am so full of it.....

Jeg er ikke selv elektrikker, men har da lavet, noget af mit el selv

Men ja der er da utrolig meget fusk der er lavet rundt omkring.
Min datter købte en ejerlejlighed, jeg skulle lave nyt køkken. Instalationer til emhætte, og et par stikkontakter, var lavet i 0,75 mm2 blød lampeledning, hvor en del bare var muret ind i pudset, uden yderrør eller andet.

 

Mvh jens


 


 

 

 

Ikke mere kontrol, blot ansvar. Vi har ikke brug for alle mulige regler om alt muligt, blot en lov der muliggør forfølgelse af ansvar, f.eks. fratagelse af retten til arbejde inden for bestemt erhverv osv osv. (Ved godt nogle fag har denne mulighed, men de bruger den stort set aldrig, næsten uanset hvor slemt en overtrædelse har været.)

For at kunne drage folk til ansvar er det nødvendig med regler for hvordan et givet stykke arbejde skal udføres. Disse regler er for mit fag harmoniserede regler gældende for Europa. Om de er forståelige er i den betydning ret underordnet, men de er for det meste udformede af uafhængige organisationer som f.eks. VDE i Tyskland.

Efter min opfattelse er det blot godt lobby arbejde, folket kan jo kun stemme hvert fjerde år, hvor i mod branche folkene rendet rundt og drikker/æder med vores folkevalgte dagligt.

Det er så din opfattelse!

Jo de er anderledes. 2 Spin folk fra Venstre er afsløret i noget der ligner et decideret angreb på vores demokrati.
Den ene satte muligvis vores soldaters liv i fare.
Den anden misbrugte sit offentlige erhverv til at fremme Venstre´s valgkamp i form af et orkestreret angreb på en politisk modstander, blandt andet ved at lække personlige skatte dokumenter.
Begge ting der bør give lange fængsels straffe, hvis det kan bevises ud over enhver tvivl.

Spindoktorer er ens i begge blokke. De er ansatte til det samme.

Nej enige om autoriserede fag bliver vi nok aldrig, det er betyder heller ikke så meget for mig. Men hvorfor har du så brug for råd fra (autoriserede)fagfolk, når du ikke mener de er nødvendige  ??




 


 


 

 


fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også