Gulvrenovering Hjælp

NIO
NIO
Indlæg: 95
Postnr: 3220
NIO NIO

      Hej LDS´er

På vores paracel hus fra 1965 er der indraget et gammelt redskabsrum/depot til beboligt værelse men i de 5 år vi har haft huset er der kommet fugt og mug på sokkelen inde i rummet. Jeg har nu slået hul i gulvet for at se hvordan det er opbygget. Det jeg ser er blandt andet at sokklen ikke er isoleret.
 
Jeg vil gerne ændre på det, og samtidig hæve gulvet så det kommer i samme niveau som i resten af huset men her er jeg kommet i tvivl om hvordan det gøres korrekt. Jeg har læst i "den lille lune" om terrændæk men er stadig i tvivl om placering af fugtspærre osv. Jeg har forsøgt at tegne opbygningen samt hvordan jeg forestiller mig at ændre det.

-Er der nogen der har forstand på dette? - er jeg meget taknemmelig for hjælp. Jeg har vedhæftet 3 tegninger til forståelsen 

Med Venlig Hilsen

Nio

hpox
hpox
Indlæg: 4735
Postnr: 8250
hpox hpox
Udmærket med tegninger, men de er vanskelige at tyde.
Prøv at anvende læsbar tekst. Måske blokbogstaver.
NIO
NIO
Indlæg: 95
Postnr: 3220
NIO NIO




Hej Igen

Prøver lige med en bedre tekst, jeg takker opmærksomheden.

mvh

Nio




















 

hpox
hpox
Indlæg: 4735
Postnr: 8250
hpox hpox
Det er lidt af en spøjs konstruktion. Den oprindelige. Fra 1965.

Er du sikker på at du har målt rigtigt på tykkelserne. Og er måske kun det nederste 100 mm tykke betonlag fra 1965. Og resten udlagt senere.?

Fugtspærren er problematisk. Fordi den osse kan virke som dampspærre. Og man må normalt ikke have mere end 75 mm isolering på den varme side af dampspærren.

Men nu er det jo ikke sikkert at den indlagte fugtspærre er effektiv. Derfor ? om hvad det egentlig er der ligger der.

Der kan næppe være tvivl om den rigtige løsning:: Som er at fjerne eks. 50 mm beton, isolering og fugtspærre. Og dernæst udlægge ca. 220 mm flamingo, (som er kapilarbrydende). dampspærre og flydende gulv.

Selve soklen skal dels være tæt, som med pap som foreslaået, men der skal osse være kuldebroisolering, alt efter hvordan du vælger at lave gulvkonstruktionen.
NIO
NIO
Indlæg: 95
Postnr: 3220
NIO NIO

Hej hpox

Målene passer som på mine tegninger men du har ret i at noget er lavet senere, jeg har talt med mine naboer som mener det øverste gulv blev lavet tilbage i 70´erne, måske 80´ erne. Tidligere ejer har fået lagt en blå fugtspærre (ved ikke om den er diffusionsåben?) oven på det gamle depotrumsgulv, så de 100mm rockwool og herefter støbt 50 mm beton øverst. Se billede nederst.

Det rejser nu et par nye spørgsmål, jeg tænker på om der ligger et tyndt lag plastik oven på grusen under det gamle 100mm betongulv. Det har jeg set andre steder under støbt beton direkte på grus fra den tid. Hvis det er tilfældet hvor vil eventuel fugt/kondens nedefra kunne forsvinde hen? I såfald kan jeg så stadig udføre det efter din udemærkede beskrivelse?

For at være sikker på at jeg har forstået dig korrekt så vil du fjerne den blå fugtspærre, isoleringen og de 50 mm beton og herefter udlægge ca. 220 cm flamingo direkte ovenpå det nederste betongulv, så flydende gulvspånplade og øverste mit flydende parketgulv?

Kan jeg også lægge en 0,12 mm fugtspærre med 2mm skumlag under parketgulvet eller skal jeg droppe det?   

Mvh Nio


hpox
hpox
Indlæg: 4735
Postnr: 8250
hpox hpox
Det er tvivlsomt om der er udlagt et fugtspærre direkte oven på gruset.
Det du har set er måske snarre et støbeunderlag der er udlagt på singels eller leca.
Eftersom det kun har været et sekundært rum er det nok blot et lag beton på grus. El almindeligt klaplag. Men der er jo blot at hakke hul helt igennem og se efter.

Den primærer grund til at man siger: "Kun EEN dampspærre i en konstruktion" er at det dels er ret uoverskueligt at forudse virkningerne af flere styks ligesom det kan være svært at afgøre hvilke der er mest tætte osv.

Ja, den rette løsning er flamingo på betonen. som måske skal rettes af med sand eller mørtel således at du dels får et plant, vandret og niveau i rette højde. Som udgangspunkt for at din færdige gulvoverflade ender lige der hvor du vil have den.
Flamingoen i den lagtykkelse er kapilarbrydende og det du lægger lige under gulvbelægningen er en dampspærre. Gerne en skumfidus, det vigtigste er at den er udlagt korrekt.

NIO
NIO
Indlæg: 95
Postnr: 3220
NIO NIO
Hej hpox

ok så jeg kan altså godt lægge en dampspærre lige under mit sidste lag altså parketgulvet, men vil flamingoen så ikke også fungere som en dampspærre?

Mvh
nio
hpox
hpox
Indlæg: 4735
Postnr: 8250
hpox hpox
Nej.
Flamingo er ikke dampspærrende.
NIO
NIO
Indlæg: 95
Postnr: 3220
NIO NIO

Hej hpox

Jeg takker for de gode råd, en sidste ting inden jeg går i gang drejer sig om sokklen. Når jeg skal isolere sokklen, skal jeg så udlægge murpappen først og derefter isolerer eller isolere sokklen først og så pap? - og ved du evtuelt om der findes andre produkter jeg kan bruge end murpap?

Mvh

Nio

hpox
hpox
Indlæg: 4735
Postnr: 8250
hpox hpox
Nu kommer det jo lidt an på hvad der egentligt er problemet med fundamentet.
Om der er optrængende fugt fra undergrunden eller at fundamentet udgør en kuldebro fordi udvendig side ligger over terræn.
Endvidere om der allerede er udlagt pap mellem fundament og ovenstående murværk samt indvendig isolering.
Det rigtige er at udlægge murpappen direkte på fundamentet. Som du selv viser.
Men det er ikke heldigt at pappen kommer til at ligge løst. Egentlig burde det brændes på - men det er osse noget l..., fordi det risikerer at lugte sidenhen.
Måske enten noget klæber der fastholder pappen eller blot en påføring af noget murasfalt eller lign.
Det er ikke helt mit speciale, men det er mit indtryk at mange bitumenprodukter afgiver lugte siden hen, særligt hvis de opvarmes.

Orla Nautrup
Orla Nautrup
Indlæg: 3364
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup
Hej

Jeg sidder og bliver lidt forvirret over konstruktionen, da jeg ikke mener du har behov for andet murpap, end det lag der skal skille din bagvæg fra soklen. (altså et vandret lag ovenpå betonsoklen)
Hvis du vælger løsningen med polystyrenisolering helt op til underkant af din 21 mm gulvspånplade (som forøvrigt korrekt udført er en god løsning), skal du huske, at sandafretningen er det der giver planheden på dit færdige gulv (altså stor nøjagtighed her), jeg plejer at anvende ovntørret sand her, som købes på tømmerhandelen i 25 kg poser.
Det er bedst hvis din polystyrenisolering går op til overkant af betonsoklen, men der er selvfølgelig gulvhøjden i de tilstødende rum at tage hensyn til også.
Det der problemet i denne konstruktion, er den dårligt isolerede sokkel (som jeg gætter på er at ren beton), som vil danne en kuldebro, og dermed kondens ved kontakten med den fugtige rumluft.
Du skal lægge en 0,2 mm fugt/dampspærre under din gulvspånplade, og denne skal føres op bag fodlisterne, hvor den klæbes tæt til væggen, ligesom der skal ogå sørges for tæthed ved dør o.l.
Det at din fugtspærre føres op ad væggen radonsikrer jo samtidig med.
Mellem dit svømmende parketgulv og spånpladen skal du lægge et trindæmpende lag uden fugtspærre, af den type som leverandøren foreskriver.
Hvis du er bange for fugtindtrængen gennemdin betonsokkel, skal der sikres mod dette udefra med tæt sokkelpuds, asfalt, dræning eller lignende løsninger.
NIO
NIO
Indlæg: 95
Postnr: 3220
NIO NIO
Hej Orla

Ja, der har været fugt indvendigt på sokklen som rigtigt er af massiv beton. Mit færdige gulv slutter 20 mm over sokklen så hvis jeg ikke behøver murpap lodret indvendigt, kan jeg som du beskriver godt isolere tæt opad sokklens lodrette side med polystyren.

Jeg takker

MVH

Nio
Vil du være med? Log ind for at svare.