Dampspærre i skur.?

Jeg har planer om at isolere mit skur, i forhåbning om at jeg så kan holde det frostfrit alene ved varmeudviklingen fra køleskab og fryser.

Så er det at jeg bliver i tvivl om, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at opsætte dampspærre, når nu det ikke er "rigtig opvarmet"..? Eller skal man bare som hovedregel altid montere dampspærre i.f.m. isolering.? 


Jeg kan ikke alt - men jeg arbejder på det...

Jeg har planer om at isolere mit skur, i... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et sommerhus der opvarmes i vinterhalvåret er rent varmeteknisk det samme som et helårshus jo. :o)
Og et almindeligt sommerhus anno 2011 med dampspærre anbefales opvarmet til min. 5 gr og helst 10 gr i vinterperioden. Primært for at hindre generel fugtophobning, fra ventilationsluften, i huset, men osse for at sikre et udadgående damptryk.

Men selvom sommerhuset IKKE opvarmes og kun bruges i sommerhalvåret så er risikoen for sommerkondens relativt beskeden og ophobning af fugt i isoleringen - på den udvendige side af dampspærren - nærmest ikke til stede. Sol(varme) og vind vil udtørre isoleringen over tid.

Dernæst har jeg aldrig hørt om skader på sommerhuse med dampspærre, selvom de aldrig har været opvarmet om vinteren. (Men derfor kan de naturligvis godt forekomme. :o))

I skuret, som spørgsmålet handler om, er der kapilarbrydende lag og måske isolering i gulvet. Endvidere vil der ikke blive produceret megen fugt i et sådant skur, (ej bad, madlavning eller andet) og derfor vil det den dag man belsutter at holde skuret opvarmet til min. 5 gr, være en mangel såfremt der ikke er monteres dampspærre.
Såfremt skuret ikke opvarmes vil dampspærren i praksis være uskadelig.
Men der bør være ventilationsmulighed i skuret
hpox jeg tror vi er enig i meget af det. Men jeg mener nu stadig at der kan forkomme lidt fugt i et skur som kan give problemer. Hvis det ikke er opvarmet.
Men hvad angår sommerhuse er det netop ikke i sommer halvåret der er problemer. Men min anbefaling er stadig at hvis man ikke er sikker på der altid er mere fugt inde end ude skal man passe på med at montere en dampspærre, da den kan give problemer. og hvis man alligevel ikke opvarmer det er der som udgangspunkt ingen fordel i en dampspærre. Men hvis det vælges om et halvt år at skuret skal opvarmes er det selvfølgelig en fordel at have monteret dampspærren. Mens hvis dette ikke er planen vil jeg anbefale at der ikke monteres dampspærre.
Hvis det eks. skal benyttes til at tørre tøj eller andet er det selvfølgelig en anden snak. Men som du selv siger skal der så ventileres i skuret. Hvis der eks. er vinduer med friskluft ventil eller andet kan man lade dem stå åbne året rundt og af og til lufte lidt ud i skuret, så bliver der ikke problemer med et skur selv hvis der monteres en dampspærre.

Min anbefaling er, hvis man ikke har det opvarmet er det ikke nødvendigt med en dampspærre og den kan i nogen tilfælde give problemer.
Mens hvis man har varme på største delen af tiden eller forholdvis meget fugt i rum, bør man monterer en dampspærre. Samtidig med der sikres at der bliver ventileret ordenligt.


www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Mit råd er også helt klart at undlade dampspærren. Når der ikke er én entydig side hvor den varmeside er, og hvor dampspærren altid skal placeres, er det bedre at droppe brug af dampspærre.
Njet.
Mon det er den fremherskende dampspærre-skræk der osse er slået igennem hos fagfolk?

Der er nøje sammenhæng mellem isolering og dampspærre.

Men kom med bare et eneste godt eksempel på at det kan være skadeligt at monterer en dampspærre på indv. side i ovennævnte skur. Forudsat at der ventilationsmulighed.
Det findes ikke. Det gode eksempel! :o)








hpox du har ret, det er aldrig dårligt at have en dampspærre hvis der bliver ventileret ordentligt. Men se bare hvor mange der døjer med dug på vinuer i deres hus. Der er der også rigligt mulighed for ventilation men folk får det ikke gjort. Derfor jeg råder til at det er bedre at gøre det nemt for sig selv. og efter som der som du selv har skrevet ikke er meget fugt dannelse i skuret er den smule fugt der skulle komme ikke et problem når der ikke er dampspærre. Men dette er et område der ikke er så nemt som at sige altid eller aldrig. Og nej igen der er ALDRIG fugt problemer hvis man har ventilation. Som jeg også skrev længere oppe. Gider ikke diskutionen, vi er ueninge på det her område, og bliver aldrig enige, men jeg giver det forslag jeg mener der er mindst problemer med. Du kan jo så give en problem stilling hvor det er en ulempe ikke at have en dampspærre, hvis skuret aldrig bliver varmet op.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis