Dampspærre i skur.?

joenson
joenson
Postnr: 8732
joenson joenson

Jeg har planer om at isolere mit skur, i forhåbning om at jeg så kan holde det frostfrit alene ved varmeudviklingen fra køleskab og fryser.

Så er det at jeg bliver i tvivl om, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at opsætte dampspærre, når nu det ikke er "rigtig opvarmet"..? Eller skal man bare som hovedregel altid montere dampspærre i.f.m. isolering.? 

Jeg kan ikke alt - men jeg arbejder på det...

je__ns
je__ns
Postnr: 0
je__ns je__ns

Når du kun lige holder frostfrit, eller kun lejlighedsvis har varme på, er det ikke nødvendig med dampspære.

mvh jens

joenson
joenson
joenson joenson
O.K.

Vil det være en direkte ulempe at sætte dampspærre op.? Hvis nu jeg beslutter mig for at sætte varme på i en periode (det skal også fungere som "hobby-værksted")...

hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Nej, det kan det ikke.
Men det kan være en kende problematisk at monterer dampspærre i et skur hvis der ikke er nogen dampspærre eller kapilarbrydende lag i gulvet.
Fordi den optrængende fugt ikke som hidtil blot forsvinder ud gennem vægge og tag.
Isolering og dampspærre hindrer det og der er en vis risiko for mere fugt i dit skur.
Løsningen er, som altid, ventilation.
joenson
joenson
joenson joenson
Jeg har haft en entrepenør til at støbe fundament/gulv og bedt om isolering i gulvet under skuret, så jeg går ud fra at forholdene er iorden m.h.t. dampspærre dér...

Så tror jeg nu alligevel at jeg monterer dampspærre... Iøvrigt har jeg gjort mig nogle tanker vedr. montering af sol-/luftvarme panel, som også giver en vis udluftning. 

Peter Vester
Peter Vester
Postnr: 8000
Peter Vester Peter Vester
Jeg ved ikke hvor meget dit hobbyrum skal benyttes, men jeg ville nok fraråde at montere en dampspærre. Da det kan give samme problemer som i et sommerhus der ikke bliver brugt om vinteren. Hvor det er svært altid at have det varmere i skuret/hobbyrum. Det kan give fugtproblemer hvis du nu står en aften og arbejder, så du og det du arbejder med afgiver fugt for der efter at forlade rummet. Som bliver koldere og dermed kan fugten sætte sig på indvendig side af dampspærren. Hvilket kan give problemer når du ikke har en konstant temperatur. Men i sidste ende er det som hpox skriver altid bare et spørgsmål om ventilation.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

hpox
hpox
hpox hpox
Det er temmelig teoretisk med dampspærre og uopvarmede sommerhuse.
Uanset hvad så bliver alle sommerhuse der bygges i DK forsynet med dampspærre. Og problemet med sommerkondens opstår som udtrykket siger kun om sommeren. Og udendørstemperaturen om sommeren vil normalt udtørre evt. opfugtning af isoleringen - længe inden det bliver vinter.
Peter Vester
Peter Vester
hpox, dette er kun hvis sommerhuset også benyttes i fyrings sæsonen. altså hvis du varmer det op til 20 grader i vinterhalvåret. Det vil ikke være tilfældet med et sku/hobbyrum. Hvorfor jeg sammenligner det med et sommerhus som udelukkende benyttes om sommeren. Hvorfor jeg vil fraråde en dampspærre, da den kan give problemer. Og der er ikke meget energi eller fugt som kan give problemer generelt fra eks. bad, madlavning osv. der er kun den mægde som personer producere.

www.DTKS.dk

God vejledning.

joenson
joenson
joenson joenson
Hmmm... Vil det sige, at det fortrinsvis er i bygninger med fast varmeinstallation som bruges hele året, hvor det er nødvendigt/tilrådeligt at bruge dampspærre..??

Peter Vester
Peter Vester
det er i bygninger hvorfor den varmeside er på hhv. indvendig eller udvendig side langt største delen af tiden altså opvarmet eller kølerum. undskyld svaret længde og kvalitet men fra mobilen

www.DTKS.dk

God vejledning.

joenson
joenson
joenson joenson
Jamen, så tror jeg da bare at jeg dropper dampspærren... 

Tak for svarene..

hpox
hpox
hpox hpox
Et sommerhus der opvarmes i vinterhalvåret er rent varmeteknisk det samme som et helårshus jo. :o)
Og et almindeligt sommerhus anno 2011 med dampspærre anbefales opvarmet til min. 5 gr og helst 10 gr i vinterperioden. Primært for at hindre generel fugtophobning, fra ventilationsluften, i huset, men osse for at sikre et udadgående damptryk.

Men selvom sommerhuset IKKE opvarmes og kun bruges i sommerhalvåret så er risikoen for sommerkondens relativt beskeden og ophobning af fugt i isoleringen - på den udvendige side af dampspærren - nærmest ikke til stede. Sol(varme) og vind vil udtørre isoleringen over tid.

Dernæst har jeg aldrig hørt om skader på sommerhuse med dampspærre, selvom de aldrig har været opvarmet om vinteren. (Men derfor kan de naturligvis godt forekomme. :o))

I skuret, som spørgsmålet handler om, er der kapilarbrydende lag og måske isolering i gulvet. Endvidere vil der ikke blive produceret megen fugt i et sådant skur, (ej bad, madlavning eller andet) og derfor vil det den dag man belsutter at holde skuret opvarmet til min. 5 gr, være en mangel såfremt der ikke er monteres dampspærre.
Såfremt skuret ikke opvarmes vil dampspærren i praksis være uskadelig.
Men der bør være ventilationsmulighed i skuret
Peter Vester
Peter Vester
hpox jeg tror vi er enig i meget af det. Men jeg mener nu stadig at der kan forkomme lidt fugt i et skur som kan give problemer. Hvis det ikke er opvarmet.
Men hvad angår sommerhuse er det netop ikke i sommer halvåret der er problemer. Men min anbefaling er stadig at hvis man ikke er sikker på der altid er mere fugt inde end ude skal man passe på med at montere en dampspærre, da den kan give problemer. og hvis man alligevel ikke opvarmer det er der som udgangspunkt ingen fordel i en dampspærre. Men hvis det vælges om et halvt år at skuret skal opvarmes er det selvfølgelig en fordel at have monteret dampspærren. Mens hvis dette ikke er planen vil jeg anbefale at der ikke monteres dampspærre.
Hvis det eks. skal benyttes til at tørre tøj eller andet er det selvfølgelig en anden snak. Men som du selv siger skal der så ventileres i skuret. Hvis der eks. er vinduer med friskluft ventil eller andet kan man lade dem stå åbne året rundt og af og til lufte lidt ud i skuret, så bliver der ikke problemer med et skur selv hvis der monteres en dampspærre.

Min anbefaling er, hvis man ikke har det opvarmet er det ikke nødvendigt med en dampspærre og den kan i nogen tilfælde give problemer.
Mens hvis man har varme på største delen af tiden eller forholdvis meget fugt i rum, bør man monterer en dampspærre. Samtidig med der sikres at der bliver ventileret ordenligt.

www.DTKS.dk

God vejledning.

flemming.madsen
flemming.madsen
Postnr: 3400
Mit råd er også helt klart at undlade dampspærren. Når der ikke er én entydig side hvor den varmeside er, og hvor dampspærren altid skal placeres, er det bedre at droppe brug af dampspærre.
hpox
hpox
hpox hpox
Njet.
Mon det er den fremherskende dampspærre-skræk der osse er slået igennem hos fagfolk?

Der er nøje sammenhæng mellem isolering og dampspærre.

Men kom med bare et eneste godt eksempel på at det kan være skadeligt at monterer en dampspærre på indv. side i ovennævnte skur. Forudsat at der ventilationsmulighed.
Det findes ikke. Det gode eksempel! :o)

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Fugt i skur, friskluftventiler
    Lav-Hus
  2. skur
    Lav-Hus
  3. Skur
    Lav-Hus
  4. Dampsærre eller ej i skur.
    Lav-Hus
  5. Skur