2t eller 4t langsomst?

Hej alle.

Jeg er helt ny ejer af en båd. Jeg har købt en Poca 395 og en Brenderup trailer, der skal have lidt kærlighed.

Traileren skal have lejer og nye dæk. (Den har ikke bremser)
Båden skal have lavet mange små huller hele vejen rundt i kanten. Frostsprængninger
Båden skal derefter males indvendig
Så skal båden også have en motor og her har jeg tænkt på en Tohatsu 4 stroke 15 HK.
Men nu er jeg blevet i tvivl med motoren, for min bror siger, at en 4t er for hurtig til at trolle med og at en 2t er bedre, for den er både hurtigere og langsommere end en 4t.
Hvis han har ret køber jeg sikkert alligevel en 4t og bruger så elmotor til at trolle, men jeg vil da kun købe den hvis der er brug for det.
Kan I hjælpe en novice?

UtternCabin


 

Hej alle. Jeg er helt ny ejer af en båd. Jeg... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

En spritny Poca 400, som jeg synes minder om en 395 er godkendt til følgende:

TEKNISKE DATA:
Længde 4,00 mtr.
Bredde 1,63 mtr.
Vægt u/motor 130 kg.
Dybgang u/motor 0,10 mtr.
Max. motorstr. 8 kW
Max. last 300 kg.
Max. personer 4

Jeg ville ikke være betænkelig ved en 15 hk, men så heller ikke større.
Men det er jo dit eget valg

mvh jens


 

@Jens, grandoldman.
Jeg vil næsten ikke have ture alene i båden og jeg tror jeg bør købe motor efter det og forskellen i pris på en 10 HK og 15 er ikke så stor igen. Det fylder godt når to mænd på 100 kg går i båden. Jeg er dog overrasket over de 300 kg. Jeg vejer 90 og dem jeg kunne tænke mig at tage med ca. 110 kg. Den burde jo kun være godkendt til to mænd og deres grej.
Der bliver sat en 15 hk. Tohatsu 4t på den og hvis det ikke passer til båden beholder jeg min motor og finder en anden båd. Min trailer kan stadig klare en båd på ca 250 kg.
Der er nogen hjemme der har sagt, at tuhatsuen er en kinesermotor og at jeg vil fortryde det. Det er ikke hvad jeg læser på nettet og den har vel ikke fået den flotte SOLAS godkendelse fordi den sælges i sort.
Det har da hjulpet meget, at være på lds. Dejligt når nogen gider, at hjælpe. tak




der er nogle tohatsu modeller der er nøjagtig magen til mariner modellerne. Navnet klinger bare ikke.. lidt som da Datsun skiftede navn til Nissan.

Jeg har en 9.9 HK som skubber en 2 ton sejlbåd.. og der er ingen problemer.. jeg sejler aldrig på fuld gas og går omk. 5 knob.

Når man regner vægt om til personer så vejer en person 75 kg. Og det gælder i både, fly og elevatorer

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Som jeg lige husket det, er det Tohatsu, som laver de små 4 taktere  motore til Mercury/Mariner, så mon ikke kvaliteten er ok.

Hos næsten alle motorfabrikanter, er 9.9 og 15 hk, samme grundmotor, og dermed samme vægt.
Så viser 15 hk'eren sig at være for stor, kan du bare slække på gassen.

Med en lille motor kan jo sagtens skubbe båden, men vil du gerne kunne plane, med 300 kg folk og grej, så får du nok brug for en 15 hk.

mvh jens


 



 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også