Nye vinduerne, hvor langt inde placeres de?

Hej..

Der går ikke længe, så får en jeg sending nye vinduer..


Jeg er så lidt i tvivl om hvor langt inde fra ydermuren, at jeg kan placere dem..

Jeg har nemlig det problem at de nuværende vinduer går ca. 3-4cm længere udad set indefra, end "samlingen" mellem yder og indermur, så vil gerne have skubbet de nye så langt ind at "samlingen" kommer inde bag den indvendige fuge, men så kommer jeg jo til at skulle sætte vinduerne 8-9 cm inde fra ydermur, ville det være for meget?

Mener man plejer at sige 5-6cm, men hvor langt kan jeg tillade mig at trække dem ind, uden de bliver for malplaceret?

På forhånd tak.


Be Smart - Not Stupid..

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
sæt dem op med kiler når du får vinduerne hjem, inden du skruer dem. Hvis du synes det ser fint ud at de sidder et stykke inde er det vel fint. Jo længere inde vinduet sidder jo bedre beskyttet er det jo, men det kan også tage noget lys, alt afhængig af hus og vinduestype.

http://www.lyrk.dk
Det er sidehængte vinduer (dog uden sprosser), faktisk galvvinduer pånær 1 vindue, ellers er alle galvvinduer, tænker bare om de ekstra 3-4cm ville gøre det helt forfærdeligt at se på? , Vinduerne er hvide hvis det gør nogen forskel og røde mursten.

Be Smart - Not Stupid..

Det er sidehængte vinduer (dog uden sprosser), faktisk galvvinduer pånær 1 vindue, ellers er alle galvvinduer, tænker bare om de ekstra 3-4cm ville gøre det helt forfærdeligt at se på? , Vinduerne er hvide hvis det gør nogen forskel og røde mursten.


Men mange tak for svaret..

Be Smart - Not Stupid..

Skrevet af Lyst på 11 dec 2011 17:20
Det er sidehængte vinduer (dog uden sprosser), faktisk galvvinduer pånær 1 vindue, ellers er alle galvvinduer, tænker bare om de ekstra 3-4cm ville gøre det helt forfærdeligt at se på? , Vinduerne er hvide hvis det gør nogen forskel og røde mursten.

Men mange tak for svaret..

Naveren giver dig jo faktisk svaret

Først op med kiler - så 5 meter tilbage og se det an fra lidt forskellige vinkler.

Dur det ikke så er det jo bare at prøve igen til du er tilfreds

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Du kan jo nok ikke sætte dem længere inde end de gamle vinduer. Såfremt de skal passe med sålbænken.
Hvis karmbredden er mindre på de nye vinduer end de gamle.

Så kan du lave en påforing som sømmes på på indv. side af karmen.

For det er vel for sent bare at bestille nogle vinduer hvor karmen er bredere end på de gamle. Vinduer. .o)

(Det er iøvrigt glasarealet - udelukkende - der afgør hvor meget lys der kommer ind i rummet)
Annonce
Hvordan er lysningerne udført?
Hvis de er pudsede eller vandskurede kan man vel evt. pudse mellemrummet (hulmuren) op med en mørtel og så kan du sætte dine vinduer med de normale 5 cm til ydermur.

VH
De er 5mm mindre de nye vinduer,.

Lysningerne er pudsede, der kommer nye sålbænke i samme træk som udskiftning af vinduer..

Ved godt det med kiler, men ville gerne høre jeres mening..

Be Smart - Not Stupid..

Jeg har tænkt bare at pudse samlingen indvendig, men så er der jo en kuldebro der? Der er kun 60mm hulmur..

Be Smart - Not Stupid..

Hvis det kun er placeringen, og udsenet af selve huset der bekymre dig. Så er det kun dig selv der kan afgøre det. Men det med at pudse "hulmuren" på vil jeg stærk fraråde. Det kan give en så markant kuldebro, som du selv skriver. At der i vinter halvåret vil være kraftigt kulde nedfald som ikke alene koster penge til opvarmning. Men også vil kunne føles som træk, hvilket jo måske er grunden til at du skifter vinduer.
Der er jo set passivhus hvor vinduer både er placeret tæt på ydervæg men også tæt på indervæg.

til HPOX: Det er rigtigt at lysmængden kun er bestemt af glasarealet og lidt faktorer på glas typen. Men den energi der kommer ind gennem vinduer kan påvirkes ved at flytte vinduerne "frem eller tilbage", måske ikke meget i så "tynd" en ydervæg.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Peter Vester, det med kuldebro er også det jeg vil tro, derfor vil jeg gerne have den indvendige ude og "stop isoleringen" længere inde end selve hulmurssamlingen...

Vinduerne skiftes pga. total renovering af huset....

Det er kun udseende mæssigt set ude fra.. I sidste ende kunne jeg uanset hvordan det ville se ud, placere vinduerne så de dækkede samlingen, så jeg sætter kuldebro fjernelse højere end udseende,.

Men hulmurs samlingen vil under alle omstændigheder blive pudset op så der i og for sig ikke er hul igennem..

Be Smart - Not Stupid..

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis