Fasevende cirkulation pumpe

Hej mit fyr har lige knaldet sikring og jeg få Vvs firmaet ud de siger så at det er cirkulations pumpe som er brændt at grundet den har været fasevendt det er et vaillant 146 kan det virkeligt passe jeg tænke filmen spole da heller ikke baglæns fordi man vende stikket på fjernsynet
Hej mit fyr har lige knaldet sikring og jeg få Vvs... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sak suseme så brændte touch panelet på min 6 måneder gamle indbygnings ovn af i dag så nu skal jeg sikkert også slås med den service montør om at det er fasevendt og derfor køle den istedet for at varme Er det ikke alle gode gange 3 man sige gad vide hvad der er det næste brænde af
Det er noget fordrukket vrøvl.

Jeg er gammel elektromekaniker, siden 1964, jeg har aldrig mødt en enfaset motor der var afhængig af fasevending.

Bed fjolset om at sandsynliggøre sin påstand.
I moderne husholdningsapparater findes en del elektronik, og så kan der være forhold der gør, at det ikke mere er uvæsentligt med en ombytning af fase og nul.
En del styreelektronik er opbygget, så diverse magnetventiler, aktuatorer mm. har fast fase, og styreelektronikken bryder nullen.
Apparatet er altså dimensioneret til, at nullen ligger på styreprintet.
Hvis man nu i stedet lægger fasen på styreprintet, får man altså meget højere spændingsforskelle mellem komponenter og printbaner, og det kan hurtigt medføre grimme ting.

Det er ikke ren teori jeg taler om.
Det er en selvoplevet situation.
Vaskemaskine.
Det var ikke mig, der vendte stikket forkert!
Kan det nu også passe? Jeg tror mere på en løs nulledning, ud fra den betragtning at både pumpe og ovn er blevet defekte. Hvis nullen er "løs" vil den laveste belastning få den højeste spænding.

fase
Annonce
Hvis man nu i stedet lægger fasen på styreprintet, får man altså meget højere spændingsforskelle mellem komponenter og printbaner, og det kan hurtigt medføre grimme ting.