Fasevende cirkulation pumpe

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin
Kan det nu også passe? Jeg tror mere på en løs nulledning, ud fra den betragtning at både pumpe og ovn er blevet defekte. Hvis nullen er "løs" vil den laveste belastning få den højeste spænding.
fase
jenshøj
jenshøj
Postnr: 4800
jenshøj jenshøj
Hvis man nu i stedet lægger fasen på styreprintet, får man altså meget højere spændingsforskelle mellem komponenter og printbaner, og det kan hurtigt medføre grimme ting.

Hvor kommer den højere spænding fra? Spændingen mellem 0 og fase er da det samme om spændingen mellem fase og 0.

Men det lyder sandsynligt, at der er en løs nul et sted som fase skriver.
vile
vile
Postnr: 2650
vile vile
Skrevet af jenshøj på 14 dec 2011 13:41
Hvis man nu i stedet lægger fasen på styreprintet, får man altså meget højere spændingsforskelle mellem komponenter og printbaner, og det kan hurtigt medføre grimme ting.

Hvor kommer den højere spænding fra? Spændingen mellem 0 og fase er da det samme om spændingen mellem fase og 0.

Men det lyder sandsynligt, at der er en løs nul et sted som fase skriver.

Nu er mit eksempel kun ment som en illustration af, at det ikke altid er ligelyldigt, hvordan man tilslutter fase og nul.
Det er ikke fordi jeg mener at det her oprindeligt omtalte problem skyldes en lignende fejl.

Og det er også for at gøre opmærksom på, at man ikke altid kan gå ud fra, at regler, der normalt gælder i "tykstrømmernes" univers også gælder hos os "tyndstrømmere".
(Nu er jeg så heldig at have en uddannelse, der dækker begge områder.)

Sådan en lille mikroprocessor med tilhørende transistorer mm. fungerer som regel ved 5V eller 12V.

Så her gør det en forskel, om transistoren skal håndtere nullen eller fasen.

Kig f.eks. på printbanerne.

Kurtedvard
Kurtedvard
Postnr: 6851
Kurtedvard Kurtedvard

Skrevet af LL1 på 10 dec 2011 16:51
Cirkulationspumpen i et gasfyr sidder normalt på printet i et stik, der ikke kan vendes forkert. Så hvis det har været fasevendt, må det jo være i stikket til hele fyret.

Hej, lige et side spring...... Har du set mit ? Ang mit gasfyr, måske du kender noget til det.
Mvh. Kurt.
Vil du være med? Log ind for at svare.