Fasevende cirkulation pumpe

Hej mit fyr har lige knaldet sikring og jeg få Vvs firmaet ud de siger så at det er cirkulations pumpe som er brændt at grundet den har været fasevendt det er et vaillant 146 kan det virkeligt passe jeg tænke filmen spole da heller ikke baglæns fordi man vende stikket på fjernsynet
Hej mit fyr har lige knaldet sikring og jeg få Vvs... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sak suseme så brændte touch panelet på min 6 måneder gamle indbygnings ovn af i dag så nu skal jeg sikkert også slås med den service montør om at det er fasevendt og derfor køle den istedet for at varme Er det ikke alle gode gange 3 man sige gad vide hvad der er det næste brænde af
Det er noget fordrukket vrøvl.

Jeg er gammel elektromekaniker, siden 1964, jeg har aldrig mødt en enfaset motor der var afhængig af fasevending.

Bed fjolset om at sandsynliggøre sin påstand.
I moderne husholdningsapparater findes en del elektronik, og så kan der være forhold der gør, at det ikke mere er uvæsentligt med en ombytning af fase og nul.
En del styreelektronik er opbygget, så diverse magnetventiler, aktuatorer mm. har fast fase, og styreelektronikken bryder nullen.
Apparatet er altså dimensioneret til, at nullen ligger på styreprintet.
Hvis man nu i stedet lægger fasen på styreprintet, får man altså meget højere spændingsforskelle mellem komponenter og printbaner, og det kan hurtigt medføre grimme ting.

Det er ikke ren teori jeg taler om.
Det er en selvoplevet situation.
Vaskemaskine.
Det var ikke mig, der vendte stikket forkert!
Kan det nu også passe? Jeg tror mere på en løs nulledning, ud fra den betragtning at både pumpe og ovn er blevet defekte. Hvis nullen er "løs" vil den laveste belastning få den højeste spænding.

fase
Annonce
Hvis man nu i stedet lægger fasen på styreprintet, får man altså meget højere spændingsforskelle mellem komponenter og printbaner, og det kan hurtigt medføre grimme ting.

Hvor kommer den højere spænding fra? Spændingen mellem 0 og fase er da det samme om spændingen mellem fase og 0.

Men det lyder sandsynligt, at der er en løs nul et sted som fase skriver.
Skrevet af jenshøj på 14 dec 2011 13:41

Hvor kommer den højere spænding fra? Spændingen mellem 0 og fase er da det samme om spændingen mellem fase og 0.

Men det lyder sandsynligt, at der er en løs nul et sted som fase skriver.


Nu er mit eksempel kun ment som en illustration af, at det ikke altid er ligelyldigt, hvordan man tilslutter fase og nul.
Det er ikke fordi jeg mener at det her oprindeligt omtalte problem skyldes en lignende fejl.

Og det er også for at gøre opmærksom på, at man ikke altid kan gå ud fra, at regler, der normalt gælder i "tykstrømmernes" univers også gælder hos os "tyndstrømmere".
(Nu er jeg så heldig at have en uddannelse, der dækker begge områder.)

Sådan en lille mikroprocessor med tilhørende transistorer mm. fungerer som regel ved 5V eller 12V.

Så her gør det en forskel, om transistoren skal håndtere nullen eller fasen.

Kig f.eks. på printbanerne.


Skrevet af LL1 på 10 dec 2011 16:51
Cirkulationspumpen i et gasfyr sidder normalt på printet i et stik, der ikke kan vendes forkert. Så hvis det har været fasevendt, må det jo være i stikket til hele fyret.





Hej, lige et side spring...... Har du set mit ? Ang mit gasfyr, måske du kender noget til det.
Mvh. Kurt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis