Glas/alu tag

akselj
akselj
Postnr: 8362
akselj akselj

Vi har en udestue der er bygget i glas/alu, den er bygget i 1984.

Nu har jeg opdaget et problem som skal løses hurtigt, det firma der har projekteret den har lavet en løsning som ikke er langtidsholdbar.

Her er en skitse: http://www.akselj.dk/private.htm

Taget er udført med spær af 60x60 alurør, oven på dem ligger termoruder med fugebånd på begge sider, så langt er alt i orden.

Ruderne er fastholdt med krydsfinerstrimler der er skruet ned i alurørene og afdækket med aluprofiler, jeg har aldrig set specifikationer, så jeg har ikke opdaget noget før nu.

Nu har jeg opdaget at krydsfinerstrimlerne er rådnet op, og ruderne ligger nærmest løst oven på spærene.

Er der nogen her der har en god ide til hvordan dette kan løses uden at det koster en million?

Hilsen Aksel

hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Reelt er det jo almindelige glaslister. På et alm. lodretstående vindue ville de være af alu, træ eller plast.
(Gad vist om det er en fordel eller ulempe om strimlerne kan optage og afgive fugt? Eller om det er ligemeget?)

Hvad med træ der ikke kan rådne. Som trykimprægneret træ eller Red Canadian Ceder eller hvad det hedder.
Måske Superwood eller terrassebrædder, Ipe, Comaru.

Kan ikke lige komme i tanke om et plastmateriale med helt de samme egenskaber. Måske plexiglas, som dog ikke er varmeisolerrende og slet ikke hygroskopisk.
akselj
akselj
akselj akselj
Du har ret i at det i princippet er glaslister.

På min skitse kan man ikke se at der ikke er noget mellem de to termoruder, listerne er skruet fast i alurørene med lange skruer, så ruderne er kun fastholdt og styret af listerne.

Et andet problem er at man har været så tåbelige at bruge jernskruer ned i gevindhuller i alurørene så de sidder meget fast og er så rustne at de knækker når jeg forsøger at skrue dem ud (jeg har syltet dem ind i rustløsner)

Jeg mener at en mere almindelig løsning på sådant et glashus er at bygge af aluprofiler der ligner dem man bruger til drivhuse, men en ændringvil kræve at hele taget bliver udskiftet, det er 3x9 m, så der er prisen noget afskrækkende.

Glasbygningen er fra 1984, og byggefirmaet er forlængst lukket, så der kan jeg ikke få råd.
hpox
hpox
hpox hpox
Men så er det vel fint at erstatte de rådne X-finerlister med træ der ikke kan rådne.

Du skriver fugebånd på begge sider, men om jeg forstår din skitse er den enten ukorekt eller osse mangler der fugebånd (gummitætningslister) på oversiden.

Der skal vel sættes gummitætningslister på trælisterne. Inden samme trælister skrues på og klemmer ruden fast.

At få de gamle skruer ud er selvfølgelig træls.
Men ved hjælp af en såkaldt "musepik"!!! går det måske nemmere.
akselj
akselj
akselj akselj
Min skitse er ikke korrekt, der er fugebånd på begge sider af glasset.

Jeg er egentlig interesseret i en løsning der er mere vedligeholdelsesfri end træ, og som passer i udseende med resten af udestuen som er helt i glas/alu.
Trælister skal vel være ret tykke for at man undgår at de slår sig i takt med at de bliver våde eller tørre.

Har selv tænkt på 6x30 alu som skrues fast på samme måde som de nuværende krydsfinerstrimler, hvilken type skruer kan bruges sammen med alu uden at nogle af delene korroderer?
hpox
hpox
hpox hpox
Intet kan vel være mere vedligeholdelsfri end træ der ikke kan rådne ???.

Du kan nok finde et sted hvor man har 6 mm aluplade og der klippe nogle strimler. (Men aluminium varmeisolerer jo ad h. til)

Måske Primoplast har noget. Eksempelvis laver de jo glaslister af noget plasthalløj.

Jeg ville overhoveder ikke være bleg for at bruge Ipé. Det er lige før du kan undvære afdækningen med aluprofiler.
Ipë anvendes som terrsssebrædder og er relativt billigt.
http://www.dl-moebler.dk/pages/terr...sorter.php

Du kan anvende aluminiumsskruer, hvis de findes. Ellers rustfrie(?) eller coatede skruer.
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. alu glaslister
    Lav-Hus
  2. Nye alu-glaslister
    Lav-Hus
  3. Alu
    CNC
  4. Glaslister
    Lav-Hus
  5. Alu profiler
    Lav-Hus