Kondens fra nyetableret emfang - jeg er overrasket

Metrik
Metrik
Postnr: 0000
Metrik Metrik
Skrevet af hpox på 10 dec 2011 13:08
Det ved jeg ikke. Det må fabrikanten igang med at finde ud af.
Spjældet skal være let og gå så let som muligt, for at være en så lille modstand som muligt for motoren. At isolere spjældet (gøre tungere) kan jeg ikke tro er en løsning. Motoren skal i forvejen skubbe på 1,8m luft, og det gælder om at minimere den modstand.

Vi ved jo faktisk heller ikke, om kondensen dannes på spjældet. For at finde ud af det, kræver det at jeg skiller systemet ad, mens der drypper kondens ud. Kondensen kan jo godt dannes længere oppe i røret, fx. pga. den tynde 25mm isolering, der omgiver flexrøret, som jeg skrev tidligere.

Skrevet af hpox på 10 dec 2011 13:08
Men den skal måske slet ikke være der. Hvorfor skal den det?
Den følger med emhætten og skal monteres ifølge vejledningen. Der står ikke hvorfor, men jeg kan sagtens gætte: den skal forhindre overdreven tilbageslag af vind ned i emhætten.
Metrik
Metrik
Metrik Metrik
Skrevet af CRHansen på 10 dec 2011 13:28
Hvor er dette kontra spjæld monteret? Og hvor tyk er den isolering der er om flex slange?

Den er placeret lige dér hvor flexslangen møder toppen af emhætten. Der sidder en Ø150 flange som flexslangen fastgøres henover og fastholdes med et spændebånd. Se del 448 på nedenstående tegning.

Isoleringen er som før nævnt ca. 25mm (som jeg synes er tyndt).

hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Jeg ville satse på den kontraklap.
Kan du ikke komme til at monterer den i åben tilstand, holdt sammen med tape eller lign.

Ivertfald er det de helt simple fysiske love der sikrer at der normalt ikke opstår kondens i et isoleret rør af den type.

Uden klap trænger rumvarm luft op igennen røret og når på intet tidspunkt at blive så afkølet at der sker kondens på rørsiden.
Metrik
Metrik
Metrik Metrik
Hvis jeg tager flexslangen af ved emhætten, kan jeg nemt snappe spjæld-klapperne af og sætte slangen på flangen igen. Det er nemlig to dele. 10 minutters arbejde max. Og faktisk mangler vi lidt udluftning i huset generelt, så afmonteringen kunne hjælpe lidt til det.

Må jeg spørge LDS'erne: Kører i selv med eller uden kontraspjæld i jeres udsugning?
Jano59
Jano59
Postnr: 2770
Jano59 Jano59
Jeps, virker helt fint her. Ligner som tidligere skrevet meget din inst. dog uden isolering af røret inde i køkkenet og et lidt længere træk af røret.

I am so full of it.....

Orla Nautrup
Orla Nautrup
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup
Hej

Dit problem har jeg ofte oplevet i nye huse og det forsvinder når huset er udtørret og i fuld funktion.

Der er for megen fugt og for langsom vandring af denne op gennem ventilationsslangen, og fugten når at kondensere inden den kommer ovenud.

Mon ikke det er en kombination af, at der er forhøjet luftfugtighed i huset på grund af ombygning ( malerarbejde, murerarbejde o.l.) og det fugtige vejr lige nu, samtidig med at der ikke bliver luftet tilstrækkelig ud (bl.a. kører din emhætte jo ikke jævnligt)??

Et køkken skal faktisk have en 15 x 15 cm ventil op gennem loft/tag til tagryg for at opfylde gældende (og tidligere) krav.

Forøvrigt rigtig flot arbejde i tagrummet som sjældent ses :-)
CRHansen
CRHansen
Postnr: 6200
CRHansen CRHansen
Tror orla er inde på noget af det rigtige. Jeg vi dog også som du selv er inde på sige at isoleringen er for tynd. Det rør jeg har på loftet har jeg ihf måtte isoler med en del mere end 25 mm for at slippe for kondens ned gemmen vores emfang.
Metrik
Metrik
Metrik Metrik
Takket være alles gode kommentarer, tror jeg vi har fundet tre gode bud på at komme problemet til livs:

- tykkere isolering omkring flexslangen, i hvert fald den del af slangen, der er i kolde omgivelser.
- fjerne spjældet.
- bruge emhætten oftere end aldrig.

Emhætten har endvidere en funktion der hedder "clean air". Det er et program, der tænder emhætten på laveste hastighed i 10 minutter, efterfulgt at 50 minutters pause. Og det mønster kan den gentage i det uendelige, hvis jeg vil. Det program fjernede faktisk al kondens-vandet i løbet af dagen i går. Så nu er den tør.

Jeg overvejer kraftigt at bruge dette program hele døgnet som aktiv udluftning af området (åbent køkken) - i hvert fald i løbet af vinterhalvåret. Den trækker dog ca. 140 watt ved laveste hastighed. Ku' være man lige skulle regne på det.

Og tak for de rosende ord, Orla!
Jano59
Jano59
Jano59 Jano59
"clean air" I want that to !

I am so full of it.....

hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Men det er ikke den kolde luft der kondenserer på vejen nedad i røret.
Det er den varme luft på vej opad der er problemet.

Det er korrekt at jo tykkere isoleringslag på røret jo højere temperatur er det muligt at opretholde i røret. Men det er den ca. 20 gr. varme opstigende rumluft der opvarmer røret.
Der skal varme eller hastighed i røret til - for at undgå kondens.

Jano59
Jano59
Jano59 Jano59
Faktisk er blæsevejret for tiden et godt eksempel på hvor godt luft gennem strømning tørrer.

I am so full of it.....

Peter Vester
Peter Vester
Postnr: 8000
Peter Vester Peter Vester
Tror HPOX har fat i det rigtige, kondensen bliver jo dannet der hvor den varmeluft fra køkkenet møder det kolde, hvis emhætten aldrig kører vil varm luft enten sive op i røret eller kold luft ned.
Må man spørge hvorfor emhætten næsten aldrig kører ??
Jeg ville måske fjerne isoleringen inden for din klimaskærm altså i køkkenet, da det aldrig vil skade at kold luft bliver varmet op, det bliver den bare mere tør af. Mens det som sagt giver problemer når varmluft køles ned. Hvilket den kan blive ved at kold luft står på ydersiden af spjældet. Men igen det er et specielt problem hvor jeg bare bygger på den lærdom jeg har med mig i bagagen.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Metrik
Metrik
Metrik Metrik
Skrevet af Peter Vester på 12 dec 2011 11:12
Må man spørge hvorfor emhætten næsten aldrig kører ??
Som jeg skrev i mit første indlæg, er køkkenet ikke færdigt og dermed bruges det ikke.

Jeg ville måske fjerne isoleringen inden for din klimaskærm altså i køkkenet
Jeg har ladet isoleringen sidde udelukkende pga. lyddæmpning. Køkkenskabet skal senere isoleres for yderligere dæmpning.
Metrik
Metrik
Metrik Metrik
En læser spurgte mig om jeg nogensinde fik problemet med kondens løst. Mit svar til ham kommer her, så eventuelle læsere også kan få gavn af det:

Ja, jeg tror jeg har fundet løsningen og jeg burde nok opdatere tråden. Men om det virker selv når det bliver rigtigt koldt (mere end 10 minus grader) må tiden vise. Jeg tror nu nok det er løst. Jeg gjorde to ting, så hvilken der løste problemet ved jeg ikke. Måske begge eller kun den ene.

1. Fjernede klappen der sidder inde i emhætte-røret. Klappens funktion er sandsynligvis at modvirke træk (vind) ned i køkkenet. Når emhætten ikke kører, falder klappen i og lukker til dels røret. Så nu er der fri passage, hvilket der nok er i mange emhætter i hjemmene.

2. Skar isoleringen på det isolerede flexrør af helt oppe under loftet. Som du nok har set på det gamle billede, går isoleringen helt ned til selve emhætten.

De to ting har uden tvivl hævet lufttemperaturen inde i røret lige over emhætten, så overgangen fra kold til varm luft ikke sker så pludseligt som før.

Skabet var jeg nødt til at skifte grundet fugtskade.
Vil du være med? Log ind for at svare.