Kondens fra nyetableret emfang - jeg er overrasket

Hej folkens. I sommers monterede jeg en ny emhætte i køkkenet. Den har lodret aftræk gennem nyetableret, isoleret flexrør af plast (ca. 1,8m). Røret ender i en DUKA bøjning + aftrækskanal, begge isoleret. Aftrækskanalen er skubbet helt op i taghætten, som er en DE-Flex hætte, tror jeg. Alt er lavet efter forskrifterne, såvidt jeg ved. Jeg har selv lavet det.

Nu da det er blevet koldt, drypper der kondens ud ved emhætten og ned på komfuret. Kondensen løber inde i røret.
Hvorfor har jeg problemet med kondens?

Bemærk: emhætten er med "kontra-spjæld" og emhætten er IKKE i brug endnu. Dvs. den kører aldrig. Køkkenet er ikke færdigt, så der laves ikke mad i det. Der er dog varme i rummet. Er det her vi skal finde problemet?

Her lidt billeder som forklaring:

Det isolerede flexrør går gennem ca. 330mm loftisolering:

Overgang mellem rundt rør og firkantet DUKA kanal er ekstra-isoleret:

Kanalen er skubbet helt op i hætten:

Her en principskitse fra DUKA:

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kan der jo godt dannes kondens uanset isoleringe osv. Det er jo immervæk et direkte hul ud i himmelrummet.

Men det ser rigtig ud altsammen. Er du sikker på at det ikke er regnvand der drypper ned?

Og så er det jo en øm isolering du har præstered der ved overgangen fra rundt til isoleret rør? :o)
Selv om jeg nu ikke tror at det har nogen videre betydning så burde der være en dampspærre udenpå som den øvrige rørisolering.
"Aftrækskanalen er skubbet helt op i taghætten"

Nu er røret ikke skubbet så langt op i at der lukkes af, mener jeg kunne lukke af da jeg engang lavede noget tilsvarende på vores loft, det kan være fordi jeg brugte ting der ikke var indkøbt i samme årti :-)
Kan godt være det slet ikke er muligt at lukke helt af når man ser på formen af taghætten.

I am so full of it.....

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg ved ikke om det er regnvand. Jeg har ingen mulighed for at afgøre det, men med taghættens udformning, kan jeg ikke tro, at vand kan komme ind oppefra og ned i røret. Jeg kan sige, at udvendigt på konstruktionen er der intet vand og alt er altså samlet korrekt.

Jeg tror heller ikke, at man kan skubbe kanalen FOR langt op. Det skulle være umuligt, sådan som hætten er lavet. Men for at finde ud af det 100%, skal jeg afmontere røret og stikke en arm op i kanalen og føle efter. Jeg følte ikke efter da jeg monterede det for snart 6md siden.

Jeg håbede på at problemet kunne skyldes den aldrig kørende emhætte. Eller for lidt isolering på flexrøret... tror der er ca. 25mm:



 

Det kan jo sagtens være fordi den aldrig kører Prøv at tænde for den med mellemrum?

En anden tanke kan måske være rørføring længer nede ikke er isoleret men det plejer man sådan set heller ikke at isolere, men hvis den ikke bruge med et vist interval kan det måske tænkes af røret afkøles "indvendigt" over tid ovenfra og måske skaber kondensen der. men det er ikke noget jeg ved, ej heller noget jeg har forstand på så derfor stort MÅSKE. Men du har jo selv mistanken så prøv evt. at starte den når du sætter kaffe på og sluk den når kaffen er færdig eller sådan noget

I am so full of it.....

Dit aftræk er jo det samme som fra et badeværrelse.
Og der findes jo tusindvis af lige den type aftræk - uden kondensproblemer.
Så det har næppe betydning at emhætten ikke er monteret.

Men idet du jo helt igennem har fulgt DUKA's anvisninger så burde samme firma jo kunne give en rigtig god forklaring på fænomenet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ved ikke om det er mine mange år som selvbygger der gør det, men... jeg tør næsten garantere, at hvis jeg ringer til DUKA med problemet, får jeg absolut ingenting ud af det. Det lyder måske negativt, men man bliver mere realistisk med årene. Mange virksomheder består efterhånden af sekretærer og unge salgsfolk, der ikke aner hvad man snakker om.

For lige at få hele historien, så er emhætten skam monteret og kan køre. I får lige et sidste billede, der viser at isoleringen er ført hele vejen ned. Det slår mig lige nu, at der jo sidder et kontraspjæld lige der hvor flexslangen møder toppen af emhætten (ved spændebåndet). Gud ved om der kan dannes kondens på spjældets overside?

Virkeligt flot arbejde du har begået!

Har faktisk nogen lunde samme montering hos os, men langt fra så flot med isolering fra top til bund, kan godt forstå du undre dig.

I am so full of it.....

Tak Jano og hpox. Men mysteriet er ikke løst
Yes.
Med risiko for at lyde bagklog.

Når røret er så godt isoleret og emhætten sjældent bruges så synker der kold luft ned på det lukkede kontraspjæld. og kondenserer. Rumtemperaturen, bla på den varme side af kontrasklappen, er jo langt højere.
Kontraklappen skal være isolert.

Det er da en mulighed der er værd at undersøge.
Skrevet af hpox på 10 dec 2011 02:40
Kontraklappen skal være isolert.
Hvordan skal den isoleres? Kontraspjældet er sådan en fætter her, dog er min af plastik:

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også